Kilka ważnych i inspirujących myśli (INSPIR@CJE 2021)

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Dwa dni wymiany i dzielenia się swoimi doświadczeniami i pomysłami na ciekawsze i angażujące uczniów zajęcia oraz oddolne zmienianie edukacji. Nareszcie spotkaliśmy się na żywo po kolejnej odsłonie pandemii! Nauczyciele z całej Polski spotkali się w Warszawie na dorocznej konferencji INSPIR@CJE 2021 organizowanej przez redakcję Edunews.pl, Fundację Think! i Think Global we współpracy z grupą Superbelfrzy RP. Prezentujemy krótkie podsumowanie wystąpień, którymi dzielili się prelegenci i prelegentki z uczestnikami. Wszystkie wystąpienia będą wkrótce publikowane na łamach Edunews.pl i w kanale TerazEdukacja w YouTube.

Poznaj samego siebie – dziś to stało się bardzo aktualne. Czasem algorytmy Facebooka i innych portali wiedzą więcej o nas niż my. To bardzo ważne dla rozwoju, aby próbować dowiedzieć się więcej o sobie – mówił zdobywca Biegunów, podróżnik i twórca LifePlan Academy Marek Kamiński. Do bieguna dochodzi przede wszystkim głowa, a nie tylko nogi. To też coś, na co powinniśmy zwracać uwagę. I jeszcze jedno - droga jest ważna, a nie tylko jej cel.

Ten czas po pandemii jest w szkole szczególny – może warto na nowo przemyśleć to, co robimy jako nauczyciele. Zaloguj się do samej/samego siebie – zastanów się nad swoimi działaniami, pracami, wyborami – zachęcała Marzena Kędra, profesorka oświaty, dyrektorka publicznej Szkoły Cogito w Poznaniu, sięgając po ciągle aktualne myśli Celestyna Freineta. Nasze wulkany muszą wybuchać. Musimy oddać przestrzeń uczniom, a dyrektorzy muszą oddać przestrzeń nauczycielom. Jako dyrektorka – wiem, że to jest bardzo trudne. (...) Musimy darzyć większą autonomią osoby, z którymi pracujemy, uznawać ich prace i akceptować. Wtedy pojawią się pasje. Inaczej nie da się dojść do kreatywności i innowacyjności w szkole.

Pandemia powinna skłonić nas do refleksji na temat kultury nauczania. Jak gęś karmiona rurką – czasami to drastyczne porównanie można odnieść do ucznia w szkole – mówiła Dorota Kujawa-Weinke, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej nr 21 w Elblągu. Za dużo informacji, zbyt przeładowane programy nauczania. Posłuchajmy uczniów - oni naprawdę potwierdzą, że za dużo chcemy w nich wlewać.

O potrzebie dbania o siebie wspominała Marta Florkiewicz-Borkowska, nauczycielka ze Szkoły Podstawowej w Pielgrzymowicach: Przytul samego siebie. Mówiła także o tym, abyśmy projektując lekcje z wykorzystaniem technologii, stawiali na minimalizm. Wybierzmy jeden cel takiej e-lekcji i zadbajmy o to, aby nie zawalić uczniów informacjami w prezentacji.

O tym, jak ciekawie prowadzić webinary, opowiadali dwaj nauczyciele: Dawid Łasiński (Pan Belfer) z Maciejem Danielukiem. Każdy nauczyciel to aktor – ta prawda dotyczy w szczególności prowadzenia webinarów. Jednak nie tylko trochę gwiazdorzymy, aby zacząć – musimy posiadać wiedzę. I na pewno ją mamy, skoro jesteśmy nauczycielami. Tak więc nie bójmy się - jedna osoba, która się od was czegoś nauczy – już jest waszym sukcesem.

Każdy może być nauczycielem przyszłości. Ona dzieje się dziś – dzięki internetowi. Jestem pełen szacunku dla wszystkich nauczycieli, którzy dali radę w edukacji zdalnej. To było bardzo trudne – mówił Krzysztof Chojecki, nauczyciel i twórca serwisu Pistacja.tv. To doświadczenie, które zdobyliście podczas edukacji zdalnej, to jest bardzo podobne do lekcji na żywo, tylko trzeba wcisnąć czerwony guzik. Dla mnie edukacja przyszłości płynie z sieci – poświęcimy 20 minut, aby zrobić dobry filmik, a potem ten filmik może mieć ogromny zasięg. Bo uczniowie tego poszukują.

Fascynujące było wystąpienie prof. Włodzisława Ducha z UMK o mózgu i neuronaukach. Mózg jest jak plastelina. A edukacja to rzeźbienie plastycznych mózgów! – opowiadał o tym, na co powinni zwracać nauczyciele w pracy z uczniami. Co jest ważne w kontekście nauczania? Najważniejsze wnioski z neuronauk dla nauczania (za: Louis Cozolino, The social neuroscience of education, 2013):

1. Mózg jest organem społecznym.
2. Wczesne uczenie się jest bardzo ważne.
3. Dwa mózgi/funkcje (lewy-prawy, seryjny-równoległy; D. Khaneman, Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym).
4. Świadome i nieświadome przetwarzanie informacji zachodzi z różnymi prędkościami, często jednocześnie.
5. Umysł, mózg i ciało są ze sobą nierozerwalnie połączone.
6. Mózg potrafi się koncentrować tylko na krótko, potrzebuje powtórzeń i stymulacji wielu zmysłów, aby się zmienić (trwale nauczyć).
7. Strach i stres utrudniają naukę.
8. Prymat zewnętrznych projekcji - analizujemy innych, ale nie siebie.
9. Uczeniu się pomaga podkreślanie szerszego obrazu, a następnie umożliwienie uczniom samodzielnego odkrywania szczegółów.

Prawdziwe jest zatem powiedzenie: Trzeba się z tym przespać. Sen, odżywianie i nawodnienie są kluczowe dla prawidłowej pracy mózgu. Natomiast, aby się rozwijać, ważne jest nie tyle podejmowanie samego wysiłku, ale warunki, w których uczymy się. Myślenie nie wymaga wysiłku, ale wymaga skupienia! – mówił profesor.

Przywołując z kolei badania Carol Dweck można się zastanawiać – czy ważniejszy dla mnie jest rozwój czy trwałość? O tych dwóch życiowych podejściach mówili Dorota i Marcin Zaród, nauczyciele liceów z Tarnowa. Ważne jest nastawienie na rozwój, które warto zdiagnozować na początku. Nie wystarczy, że uczeń ma świetnego nauczyciela i narzędzia edukacyjne – jeśli nie będzie miał odpowiedniego nastawienia, nie rozwinie się. Rozwój i trwałość to są dwa bieguny, pomiędzy którymi poruszamy się w różnych sytuacjach życiowych. Jakie masz nastawienie? Sprawdź, co mówisz, co czujesz. Głos nastawienia na trwałość: Nie umiem rozwiązać tego zadania. Jak to zmienić? Dodaj: „jeszcze”. Jeszcze nie umiem rozwiązać tego zadania. Może ten problem jest skomplikowany, ale może spróbuję to podzielić na mniejsze kawałki i damy radę.

Bądźcie zmianą w edukacji. Ta siła polskiej szkoły jest w Was. Bądźcie czułymi narratorami w waszych szkołach – mówiła Ewa Drobek z XV Liceum im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie.

 

Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym portalu o nowoczesnej edukacji Edunews.pl (2008-) i organizatorem cyklu konferencji dla nauczycieli INSPIR@CJE (2013-). Zajmuje się zawodowo edukacją od 2002, angażując się w debatę na temat modernizacji i reformy szkolnictwa (zob. np. Dobre zmiany w edukacjiJak będzie zmieniać się edukacja?). Blisko współpracuje z nauczycielami i szkołami. Należy do społeczności Superbelfrzy RP. Realizuje projekty edukacyjne i szkoleniowe o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Szczególnie interesują go inicjatywy związane z tematyką przestrzeni edukacji - był liderem dwóch ważnych projektów międzynarodowych Fundacji Think!Eduspaces21 oraz NOVIGADO. Jest współautorem kilku poradników dla szkół dotyczących przestrzeni edukacyjnych (m.in. Przestrzeń w edukacji). 

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie