Sidebar

22
N, Cze

Bez stopni dużo lepiej

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Stopień w szkole nie rozwija dziecka. Nie niesie w sobie informacji, co zrobiło dobrze, co źle, co powinno poprawić, a w czym jest już świetne. Jak Polska długa i szeroka edukacja stopniami stoi, a większości nauczycieli sama myśl o rezygnacji z nich i wprowadzenie oceny opisowej od razu podnosi ciśnienie. Czy naprawdę to takie straszne?

Podczas konferencji "Dziecko bez stopni", która odbyła się w dniu 9.06.2015 r. na Zamku Królewskim w Warszawie, zorganizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Koalicję Dziecko Bez Stopni, poproszono pięć nauczycielek wczesnoszkolnych, aby opowiedziały o swoich przygodach z ocenianiem małych dzieci i o tym, w jaki sposób zmieniły swoje postępowanie, zrezygnowały ze stopni. Okazuje się, że ocena opisowa i informacja zwrotna to nie taki diabeł straszny, jak go inni malują. Z oceniania w szkole publicznej raczej nie możemy zrezygnować (choć są takie koncepcje pedagogiczne, w których nie jest ono obecne). Można jednak oceniać uczniów lepiej niż za pomocą stopni i można lepiej przyczyniać się do rozwoju uczniów.

Podpisane kilka dni temu rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej pozwala każdej szkole na odejście od stopni. To, że my, dorośli, byliśmy kiedyś oceniani stopniami w naszych szkołach, nie jest żadnym dowodem na to, że jest to najlepszy sposób oceniania. Wielu z nas ma z okresu szkolnego koszmarne wspomnienia związane z ocenianiem i ocenami. Spróbujmy czegoś innego. Może lepiej, albo nawet dużo lepiej bez stopni - nauczyciel bardziej precyzyjnie formułuje informacje zwrotne do uczniów i dzięki temu wiedzą oni, jakie błędy popełnili, co robią już dobrze, gdzie muszą się poprawić.

Posłuchajmy doświadczonych nauczycielek, które zrezygnowały ze stopni w klasach I-III szkoły podstawowej. Czy taka zmiana byłaby możliwa w Państwa szkołach także na wyższych etapach kształcenia (nowe przepisy dają możliwość odejścia od stopni w szkole na każdym etapie kształcenia).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Komentarze (4)
This comment was minimized by the moderator on the site
Oceny opisowe w klasach I-III są od dawna i jako rodzic nie jestem z tego zadowolona, bo np. syn liczy do 1000 a w opisówce jest napisane "umie liczyć w zakresie 10". Z tego co słyszałam nauczyciele mają szablony, które stosują bo tak im łatwiej...
Oceny opisowe w klasach I-III są od dawna i jako rodzic nie jestem z tego zadowolona, bo np. syn liczy do 1000 a w opisówce jest napisane "umie liczyć w zakresie 10". Z tego co słyszałam nauczyciele mają szablony, które stosują bo tak im łatwiej i nadal nie ma indywidualnego podejścia do dziecka.
More
Magdalena
This comment was minimized by the moderator on the site
Ocena opisowa musi być zgodna z podstawą programową. Nie można wpisać, że uczeń np. w klasie pierwszej liczy w zakresie 1000, tylko w zakresie 10 lub 20 z przekroczeniem progu albo bez przekroczenia progu dziesiątkowego.
Kasia
This comment was minimized by the moderator on the site
Jakaś paranoja! Dziecko nie może umieć więcej niż wymaga podstawa programowa?!
To stosowanie ocen opisowych skończy się pewnie tym, że nauczyciele będą jako umiejętności uczniów po prostu wybiórczo przepisywać wymagania podstawy programowej.
Ocena...
Jakaś paranoja! Dziecko nie może umieć więcej niż wymaga podstawa programowa?!
To stosowanie ocen opisowych skończy się pewnie tym, że nauczyciele będą jako umiejętności uczniów po prostu wybiórczo przepisywać wymagania podstawy programowej.
Ocena opisowa powinna być stosowana i to jest bardzo dobry kierunek zmian, ale mam wrażenie, że w polskich warunkach, przy zbyt licznych klasach, te opisy osiągnięć nic nie będą warte, bo uczniów jest za dużo w stosunku do nauczycieli, aby uczciwie być w stanie traktować jażdego indywidualnie. Skończy się na kilku albo kilkunastu szablonach z niewielkimi modyfikacjami. A niedługo pewnie będą krążyć w Internecie, jak wszystkie "pomoce" nauczycielskie. Wtedy wystarczy skopiować, wkleić i już uczeń "opisany"... :-/
More
Piano
This comment was minimized by the moderator on the site
Ocena opisowa powyżej klasy III nie ma sensu. Każdy nauczyciel przekazuje informacje na zebraniach lub indywidualnie rodzicom o stopniu opanowania danego materiału przez ucznia a to z kolei odzwierciedla ocena, może nie idealnie bo dokładniej...
Ocena opisowa powyżej klasy III nie ma sensu. Każdy nauczyciel przekazuje informacje na zebraniach lub indywidualnie rodzicom o stopniu opanowania danego materiału przez ucznia a to z kolei odzwierciedla ocena, może nie idealnie bo dokładniej byłoby podawać wiedzę zdobytą w % co często się robi na sprawdzianach a następnie i tak przelicza na ocenę. Przy ocenie opisowej na koniec roku czy po I sem jest już za późno aby uczeń poprawił juz cokolwiek, bo w zasadzie kiedy? Uczeń w zasadzie ma opanować materiał i zaliczyć go na następny rok jeżeli otrzyma jedynkę i zda do następnej klasy. Problem jednak leży gdzie indziej. Coraz częściej uczeń nie ma ochoty i nie można go zmotywować aby coś wykonał, zrobił, nauczył się, napisał, odrobił zadanie, przyniosł materiały na lekcje. Często nie zależy im nawet na lepszej ocenie. dziś coraz częściej ocena 2 jest wystarczająca. Nie dotyczy to wszystkich uczniów ale jest ich z roku na rok coraz więcej. I choćby nauczyciel stawał na głowie to i tak część uczniów powie a po co mi to?
More
Jan
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...
Ppp napisał/a komentarz do Polacy coraz bardziej obojętni na ekologię?
Co w tym dziwnego? Ekologia musi być wprowadzana w życie tak, by była dla ludzi prosta, tania i nie ...
Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie