Sidebar

18
Śr, Cze

Spóźnione pytania i spóźnione odpowiedzi

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pytania postawione w artykule Trzy pytania o e-podręczniki Witolda Kołodziejczyka są spóźnione. Powinny były być zadane przed powołaniem do życia tego projektu. Co więcej – już wtedy powinny były być znane odpowiedzi na te i inne pytania.fot. Fotolia.com

Jak mantrę, powtórzę poniżej to, o czym mówię i piszę od początku inicjatywy e-podręcznikowej. Polecam ostatnią moją wypowiedź na ten temat (GW, 23.10.2014), można ją znaleźć tutaj (http://mmsyslo.pl). Oliwy do ognia dolała lektura udostępnionego ostatnio e-podręcznika do zajęć komputerowych dla klasy IV szkoły podstawowej. 

Najsmutniejsze jest to, że te trzy, a nawet więcej pytań, powinni byli postawić sobie i całej społeczności edukacyjnej i około-edukacyjnej organizatorzy projektu e-podręcznika, i, co więcej, ten projekt powinien był uwzględnić odpowiedzi na te pytania. Łatwiej jednak było zyskać aprobatę społeczną dla e-podręczników dzięki zapowiedziom ich bezpłatnego dostępu, niż przekonanie dydaktyków, nauczycieli i uczniów, że oto pojawi się pomoc dydaktyczna o znacznie wyższej jakości niż tradycyjne rozwiązania. Teraz będzie to znacznie trudniejsze, jeśli w ogóle jest możliwe.

Pytanie pierwsze: czy e-podręczniki zmienią szkolną dydaktykę? TAK!, tylko jak? Operowanie pojęciami: multimedialne funkcje, interaktywność, dostęp do sieci, dostęp na mobilnych urządzeniach – to zasłona dymna utworzona z nośnych haseł, za którymi w tym przypadku niewiele się kryje. Zacznę od końca. Wielokrotnie, w gremiach sejmowych, ministerialnych i mniejszych rangą zadawałem pytanie, na jakich urządzeniach uczniowie będą odtwarzali e-podręczniki w szkole i czy szkolna infrastruktura informatyczna jest do tego przygotowana? Żadnej odpowiedzi, nie słyszałem także, aby to ktokolwiek badał w szkołach. A dostęp do sieci? Z poziomu e-podręcznika żaden internetowy (poza podręcznikiem) adres nie będzie aktywny!!! No comments!

Nie komentuję już tu multimedialności i interaktywności, bo to kwestia gustu – dla mnie, obejrzane próbki e-podręczników, w porównaniu z innymi e-zasobami, w tym edukacyjnymi, nie mówiąc o tradycyjnych podręcznikach, wyglądają siermiężnie. W wersji off-line (format PDF) … nie będzie już tych problemów, wydrukuje się czarno-biało na papierze, nie będzie potrzebna sieć, zniknie interaktywność, kolor i multimedialność – tylko po co tyle zachodu. Jak napisałem w GW: jeśli nie potrafimy wykorzystać możliwości technologii i proponujemy rozwiązania bazujące np. na formacie pdf, to dajmy sobie spokój.

Drugie pytanie: Jeżeli jest tak, …, że zmienią one [e-podręczniki] sposób organizacji pracy, to drugie pytanie powinno brzmieć – w jaki sposób? W artykule oczekuje się znaczącego udziału ośrodków akademickich we „wsparciu nauczycieli” i „opracowaniu nowych rozwiązań dydaktycznych i badań ich efektywności”. A jak jest z tym udziałem świata akademickiego – jasno widać.

Owszem, uczelnie, raczej przypadkowe, podjęły się wytworzenia e-podręczników, ale bez wcześniejszego „opracowania nowych rozwiązań dydaktycznych”, nie mówiąc o przeprowadzeniu „badań ich efektywności”. Świat akademicki, który miałby cokolwiek do powiedzenia, zarówno na temat nowych modeli kształcenia (nauki pedagogiczne), jak i edukacyjnych rozwiązań wspieranych technologią (informatycy) został całkowicie pominięty w projekcie e-podręczników. Uczelnie zostały także odcięte od wspierania nauczycieli, np. w pilotażu Cyfrowej Szkoły.

Trzecie pytanie z artykułu jest zwieńczeniem dwóch pierwszych: Jeżeli e-podręcznik zmieni organizację pracy w szkołach, i wiemy, w jaki sposób, to zasadne jest pytanie trzecie: jak to zrobić? Od czego zacząć? Odpowiedź na to pytanie, jak i na poprzednie dwa, powinna była być udzielona przed podjęciem się wykonania e-podręczników, bo zmiany w szkołach i w pracy nauczycieli oraz uczniów nie powinny pojawić się dopiero 15 czerwca 2015, gdy zostaną oddane w ich ręce, ale wszyscy aktorzy w teatrze szkoły powinni być na to znacznie wcześniej przygotowani.

Jeśli chodzi o jakość e-podręczników, to, zakładając, że zamawiającemu przede wszystkim zależy na jakości edukacji, ciśnie się na usta dodatkowe pytanie, dlaczego nie skorzystano z najlepszych doświadczeń prawie ćwierćwiecza otwartego rynku podręczników, rozpisując na przykład konkurs na najlepsze rozwiązania. A przecież pierwszy e-podręcznik do informatyki właśnie do IV klasy szkoły podstawowej ukazał się (za aprobatą MEN) już w 1999 roku, a w latach 2003-2004 przedstawiono koncepcję e-podręcznika do dowolnego przedmiotu. W obu podręcznikach zaproponowano (i nadal są) znacznie nowocześniejsze środowiska wspomagania kształcenia technologią, niż obecnie oferowane w powstających e-podręcznikach

Oby nie spełnił się czarny scenariusz, że bezpłatne e-podręczniki wyprą klasyczne podręczniki (jako bezpłatne może to dotyczyć zdecydowanej większości szkół), pomimo swoich zasadniczych wad zasygnalizowanych powyżej i braku przygotowania szkół na pełne z nich korzystanie. Boleśnie to odczują uczniowie i nauczyciele.

Notka o autorze: Maciej M. Sysło, matematyk i informatyk, profesor na Uniwersytetach we Wrocławiu i w Toruniu, autor tradycyjnych podręczników do informatyki, współtwórca pierwszego e-podręcznika do informatyki z 1999 roku.

* * *

Przeczytaj także na ten temat w Edunews.pl:

Komentarze (2)
This comment was minimized by the moderator on the site
"Owszem, uczelnie, raczej przypadkowe, podjęły się wytworzenia e-podręczników..."

Gratuluję Panu Profesorowi tego zdania!
Do "raczej przypadkowych" uczelni raczył był zaliczyć Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu i...
"Owszem, uczelnie, raczej przypadkowe, podjęły się wytworzenia e-podręczników..."

Gratuluję Panu Profesorowi tego zdania!
Do "raczej przypadkowych" uczelni raczył był zaliczyć Uniwersytet Wrocławski, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu i Politechnikę Łódzką.

Ciekawym jest fakt, że na jednej z tych "przypadkowych" uczelni Pan Profesor pracuje - pozdrawiam Wydział Matematyki i Informatyki Uniwersytetu Wrocławskiego.

"Przypadek" podjęcia współpracy we współfinansowanym przez UE projekcje "E-podręczniki do kształcenia ogólnego" określała procedura, do której mogły zgłosić się również "nieprzypadkowe" uczelnie. Otóż nie zgłosiły się, a czołowi przedstawiciele nurtu e-nauczania zajmują dość wygodną pozycję kontestacji całego przedsięwzięcia.

W przypadku Pana Profesora - kontestowanie z pozycji wewnętrznej, gdyż jest (był?) Pan Profesor od 10 miesięcy zatrudniony również jako recenzent i konsultant podręczników do informatyki w projekcie "E-podręczniki...".

Więc - koncepcja i treści merytoryczne są również Pana Profesora dziełem.

Jacek Ścibor
More
Jacek Ścibor
This comment was minimized by the moderator on the site
Szanowny Panie, powinien Pan jednak ważyć słowa i fakty.

1. Byłem konsultantem materiałów elektronicznych dla podręczników do informatyki w projekcie "E-podręczniki...", ale z początkiem tego miesiąca zrezygnowałem. Nie jestem i nie byłem autorem...
Szanowny Panie, powinien Pan jednak ważyć słowa i fakty.

1. Byłem konsultantem materiałów elektronicznych dla podręczników do informatyki w projekcie "E-podręczniki...", ale z początkiem tego miesiąca zrezygnowałem. Nie jestem i nie byłem autorem "koncepcji i treści merytorycznych" tego podręcznika - powinien Pan to znakomicie wiedzieć. Zapewne zna Pan również moją opinię: "Starałem się przekonać autorów, że ich koncepcja e-podręcznika jest błędna, sprzeczna ze współczesnymi metodami czynnościowego kształcenia uczniów, jednak bez rezultatów. Dotychczasowa współpraca z autorami, a zwłaszcza brak jej efektów, prowadzi mnie do przekonania, że nie jesteśmy w stanie się zrozumieć i porozumieć." - to uzasadnienie mojej rezygnacji.

2. Pracuję na Uniwersytecie Wrocławskim, ale NIE MAM NIC WSPÓLNEGO z powstającymi na tej uczelni e-podręcznikami - to również powinien Pan wiedzieć. NIE MAM TEŻ NIC WSPÓLNEGO z e-podręcznikami powstającymi na sąsiednim we Wrocławiu Uniwersytecie Przyrodniczym.

3. Posługuje się Pan wieloma skrótami, takimi jak ten, że to uczelnia pisze e-podręczniki. Co więcej, z Pańskiej wypowiedzi wynika słuszność strategii polegającej na wyborze uczelni do napisania podręczników. Ktokolwiek, kto kiedykolwiek napisał jakikolwiek podręcznik do szkół czy na uczelnię lub uczestniczył w jego powstawaniu wie, że [1] najpierw powinna powstać koncepcja podręcznika wyłożona na przykładowym rozdziale, [2] następnie ta koncepcja jest recenzowana i dopuszczana do realizacji na podstawie pozytywnej recenzji, [3] a proces powstawania podręcznika jest cały czas doglądany przez profesjonalnego redaktora merytorycznego, językowego, technicznego i grafika. Po zakończeniu prac podręcznik jest poddawany niezależnej zewnętrznej recenzji. E-podręcznik do informatyki (odwołuję się do wersji udostępnionej w sieci) powstaje z pominięciem tych etapów i to w sytuacji, gdy zespół autorów nie ma żadnego doświadczenia w pisaniu podręczników szkolnych i ma niewielki kontakt ze szkołą i współczesnymi metodami kształcenia.

4. W tym sensie, jak powyżej, do realizacji projektu e-podręcznik, zostały wybrane przypadkowe uczelnie - nie decydowały bowiem o tym względy merytoryczne i edukacyjne.

5. Najważniejsze, podręczniki piszą i tworzą AUTORZY, a nie instytucje, nawet jeśli tymi instytucjami są uniwersytety, gdyż obecnie te instytucje mają niewiele wspólnego z oświatą (K-12).

Tyle twardych argumentów, a nie, jak pan Pisze, kontestowania. Wolałbym, by Pan również szermował argumentami a nie półprawdami czy insynuacjami.

Pozdrawiam, Maciej M Sysło
More
Maciej M. Sysło
Nie ma tu jeszcze żadnych komentarzy
Skomentuj
Piszesz jako gość
×
😀 🧑🏻 ❤️ 🍀 🍌 💡 ✈️
No Emojis found
😀😃😄😁😆😅🤣😂🙂🙃😉😊😇🥰😍🤩😘😗😚😙😋😛😜🤪😝🤑🤗🤭🤫🤔🤐🤨😐😑😶😏😒🙄😬🤥😌😔😪🤤😴😷🤒🤕🤢🤮🤧🥵🥶🥴😵🤯🤠🥳😎🤓🧐😕😟🙁☹️😮😯😲😳🥺😦😧😨😰😥😢😭😱😖😣😞😓😩😫🥱😤😡😠🤬😈👿💀☠️💩🤡👹👺👻👽👾🤖😺😸😹😻😼😽🙀😿😾🙈🙉🙊
👋🤚🖐️🖖👌🤏✌️🤞🤟🤘🤙👈👉👆🖕👇☝️👍👎👊🤛🤜👏🙌👐🤲🤝🙏✍️💅🤳💪🦾🦿🦵🦶👂🦻👃🧠🦷🦴👀👁️👅👄👶🧒👦👧🧑👱👨🧔👨‍🦰👨‍🦱👨‍🦳👨‍🦲👩👩‍🦰🧑‍🦰👩‍🦱🧑‍🦱👩‍🦳🧑‍🦳👩‍🦲🧑‍🦲👱‍♀️👱‍♂️🧓👴👵🙍🙍‍♂️🙍‍♀️🙎🙎‍♂️🙎‍♀️🙅🙅‍♂️🙅‍♀️🙆🙆‍♂️🙆‍♀️💁💁‍♂️💁‍♀️🙋🙋‍♂️🙋‍♀️🧏🧏‍♂️🧏‍♀️🙇🙇‍♂️🙇‍♀️🤦🤦‍♂️🤦‍♀️🤷🤷‍♂️🤷‍♀️🧑‍⚕️👨‍⚕️👩‍⚕️🧑‍🎓👨‍🎓👩‍🎓🧑‍🏫👨‍🏫👩‍🏫🧑‍⚖️👨‍⚖️👩‍⚖️🧑‍🌾👨‍🌾👩‍🌾🧑‍🍳👨‍🍳👩‍🍳🧑‍🔧👨‍🔧👩‍🔧🧑‍🏭👨‍🏭👩‍🏭🧑‍💼👨‍💼👩‍💼🧑‍🔬👨‍🔬👩‍🔬🧑‍💻👨‍💻👩‍💻🧑‍🎤👨‍🎤👩‍🎤🧑‍🎨👨‍🎨👩‍🎨🧑‍✈️👨‍✈️👩‍✈️🧑‍🚀👨‍🚀👩‍🚀🧑‍🚒👨‍🚒👩‍🚒👮👮‍♂️👮‍♀️🕵️🕵️‍♂️🕵️‍♀️💂💂‍♂️💂‍♀️👷👷‍♂️👷‍♀️🤴👸👳👳‍♂️👳‍♀️👲🧕🤵🤵‍♂️🤵‍♀️👰👰‍♂️👰‍♀️🤰🤱👩‍🍼👨‍🍼🧑‍🍼👼🎅🤶🧑‍🎄🦸🦸‍♂️🦸‍♀️🦹🦹‍♂️🦹‍♀️🧙🧙‍♂️🧙‍♀️🧚🧚‍♂️🧚‍♀️🧛🧛‍♂️🧛‍♀️🧜🧜‍♂️🧜‍♀️🧝🧝‍♂️🧝‍♀️🧞🧞‍♂️🧞‍♀️🧟🧟‍♂️🧟‍♀️💆💆‍♂️💆‍♀️💇💇‍♂️💇‍♀️🚶🚶‍♂️🚶‍♀️🧍🧍‍♂️🧍‍♀️🧎🧎‍♂️🧎‍♀️🧑‍🦯👨‍🦯👩‍🦯🧑‍🦼👨‍🦼👩‍🦼🧑‍🦽👨‍🦽👩‍🦽🏃🏃‍♂️🏃‍♀️💃🕺🕴️👯👯‍♂️👯‍♀️🧖🧖‍♂️🧖‍♀️🧗🧗‍♂️🧗‍♀️🤺🏇⛷️🏂🏌️🏌️‍♂️🏌️‍♀️🏄🏄‍♂️🏄‍♀️🚣🚣‍♂️🚣‍♀️🏊🏊‍♂️🏊‍♀️⛹️⛹️‍♂️⛹️‍♀️🏋️🏋️‍♂️🏋️‍♀️🚴🚴‍♂️🚴‍♀️🚵🚵‍♂️🚵‍♀️🤸🤸‍♂️🤸‍♀️🤼🤼‍♂️🤼‍♀️🤽🤽‍♂️🤽‍♀️🤾🤾‍♂️🤾‍♀️🤹🤹‍♂️🤹‍♀️🧘🧘‍♂️🧘‍♀️🛀🛌🧑‍🤝‍🧑👭👫👬💏👩‍❤️‍💋‍👨👨‍❤️‍💋‍👨👩‍❤️‍💋‍👩💑👩‍❤️‍👨👨‍❤️‍👨👩‍❤️‍👩👪👨‍👩‍👦👨‍👩‍👧👨‍👩‍👧‍👦👨‍👩‍👦‍👦👨‍👩‍👧‍👧👨‍👨‍👦👨‍👨‍👧👨‍👨‍👧‍👦👨‍👨‍👦‍👦👨‍👨‍👧‍👧👩‍👩‍👦👩‍👩‍👧👩‍👩‍👧‍👦👩‍👩‍👦‍👦👩‍👩‍👧‍👧👨‍👦👨‍👦‍👦👨‍👧👨‍👧‍👦👨‍👧‍👧👩‍👦👩‍👦‍👦👩‍👧👩‍👧‍👦👩‍👧‍👧🗣️👤👥👣
💘💝💖💗💓💞💕💟❣️💔❤️🧡💛💚💙💜🤎🖤🤍💋💌💯💢💥💫💦💨🕳️💣💬👁️‍🗨️🗨️🗯️💭💤🏧🚮🚰🚹🚺🚻🚼🚾🛂🛃🛄🛅⚠️🚸🚫🚳🚭🚯🚱🚷📵🔞☢️☣️⬆️↗️➡️↘️⬇️↙️⬅️↖️↕️↔️↩️↪️⤴️⤵️🔃🔄🔙🔚🔛🔜🔝🛐⚛️🕉️✡️☸️☯️✝️☦️☪️☮️🕎🔯🔀🔁🔂▶️⏭️⏯️◀️⏮️🔼🔽⏸️⏹️⏺️⏏️🎦🔅🔆📶📳📴♀️♂️⚧️✖️♾️‼️⁉️〰️💱💲⚕️♻️⚜️🔱📛🔰☑️✔️〽️✳️✴️❇️©️®️™️#️⃣*️⃣0️⃣1️⃣2️⃣3️⃣4️⃣5️⃣6️⃣7️⃣8️⃣9️⃣🔟🔠🔡🔢🔣🔤🅰️🆎🅱️🆑🆒🆓ℹ️🆔Ⓜ️🆕🆖🅾️🆗🅿️🆘🆙🆚🈁🈂️🈷️🈶🈯🉐🈹🈚🈲🉑🈸🈴🈳㊗️㊙️🈺🈵🔴🟠🟡🟢🔵🟣🟤🟥🟧🟨🟩🟦🟪🟫◼️◻️▪️▫️🔶🔷🔸🔹🔺🔻💠🔘🔳🔲
🐵🐒🦍🦧🐶🐕🦮🐕‍🦺🐩🐺🦊🦝🐱🐈🐈‍⬛🦁🐯🐅🐆🐴🐎🦄🦓🦌🐮🐂🐃🐄🐷🐖🐗🐽🐏🐑🐐🐪🐫🦙🦒🐘🦏🦛🐭🐁🐀🐹🐰🐇🐿️🦔🦇🐻🐻‍❄️🐨🐼🦥🦦🦨🦘🦡🐾🦃🐔🐓🐣🐤🐥🐦🐧🕊️🦅🦆🦢🦉🦩🦚🦜🐸🐊🐢🦎🐍🐲🐉🦕🦖🐳🐋🐬🐟🐠🐡🦈🐙🐚🐌🦋🐛🐜🐝🐞🦗🕷️🕸️🦂🦟🦠💐🌸💮🏵️🌹🥀🌺🌻🌼🌷🌱🪴🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘️🍀🍁🍂🍃🌑🌒🌓🌔🌕🌖🌗🌘🌙🌚🌛🌜🌡️☀️🌝🌞🪐🌟🌠🌌☁️⛈️🌤️🌥️🌦️🌧️🌨️🌩️🌪️🌫️🌬️🌀🌈🌂☂️⛱️❄️☃️☄️🔥💧🌊
🍇🍈🍉🍊🍋🍌🍍🥭🍎🍏🍐🍑🍒🍓🥝🍅🥥🥑🍆🥔🥕🌽🌶️🥒🥬🥦🧄🧅🍄🥜🌰🍞🥐🥖🥨🥯🥞🧇🧀🍖🍗🥩🥓🍔🍟🍕🌭🥪🌮🌯🥙🧆🥚🍳🥘🍲🥣🥗🍿🧈🧂🥫🍱🍘🍙🍚🍛🍜🍝🍠🍢🍣🍤🍥🥮🍡🥟🥠🥡🦀🦞🦐🦑🦪🍦🍧🍨🍩🍪🎂🍰🧁🥧🍫🍬🍭🍮🍯🍼🥛🍵🍶🍾🍷🍸🍹🍺🍻🥂🥃🥤🧃🧉🧊🥢🍽️🍴🥄🔪🏺
🎃🎄🎆🎇🧨🎈🎉🎊🎋🎍🎎🎏🎐🎑🧧🎀🎁🎗️🎟️🎫🎖️🏆🏅🥇🥈🥉🥎🏀🏐🏈🏉🎾🥏🎳🏏🏑🏒🥍🏓🏸🥊🥋🥅⛸️🎣🤿🎽🎿🛷🥌🎯🪀🪁🎱🔮🧿🎮🕹️🎰🎲🧩🧸♠️♥️♦️♣️♟️🃏🀄🎴🎭🖼️🎨🧵🧶
👓🕶️🥽🥼🦺👔👕👖🧣🧤🧥🧦👗👘🥻🩱🩲🩳👙👚👛👜👝🛍️🎒👞👟🥾🥿👠👡🩰👢👑👒🎩🎓🧢⛑️📿💄💍💎🔇🔈🔉🔊📢📣📯🔔🔕🎼🎵🎶🎙️🎚️🎛️🎤🎧📻🎷🎸🎹🎺🎻🪕🥁📱📲☎️📞📟📠🔋🔌💻🖥️🖨️⌨️🖱️🖲️💽💾💿📀🧮🎥🎞️📽️🎬📺📷📸📹📼🔍🔎🕯️💡🔦🏮🪔📔📕📖📗📘📙📚📓📒📃📜📄📰🗞️📑🔖🏷️💰🪙💴💵💶💷💸💳🧾💹✉️📧📨📩📤📥📦📫📪📬📭📮🗳️✏️✒️🖋️🖊️🖌️🖍️📝💼📁📂🗂️📅📆🗒️🗓️📇📈📉📊📋📌📍📎🖇️📏📐✂️🗃️🗄️🗑️🔒🔓🔏🔐🔑🗝️🔨🪓⛏️⚒️🛠️🗡️⚔️🔫🏹🛡️🔧🔩⚙️🗜️⚖️🦯🔗⛓️🧰🧲⚗️🧪🧫🧬🔬🔭📡💉🩸💊🩹🩺🚪🛏️🛋️🪑🚽🚿🛁🪒🧴🧷🧹🧺🧻🧼🧽🧯🛒🚬⚰️⚱️🗿
🌍🌎🌏🌐🗺️🗾🧭🏔️⛰️🌋🗻🏕️🏖️🏜️🏝️🏞️🏟️🏛️🏗️🧱🏘️🏚️🏠🏡🏢🏣🏤🏥🏦🏨🏩🏪🏫🏬🏭🏯🏰💒🗼🗽🕌🛕🕍⛩️🕋🌁🌃🏙️🌄🌅🌆🌇🌉♨️🎠🎡🎢💈🎪🚂🚃🚄🚅🚆🚇🚈🚉🚊🚝🚞🚋🚌🚍🚎🚐🚑🚒🚓🚔🚕🚖🚗🚘🚙🚚🚛🚜🏎️🏍️🛵🦽🦼🛺🚲🛴🛹🚏🛣️🛤️🛢️🚨🚥🚦🛑🚧🛶🚤🛳️⛴️🛥️🚢✈️🛩️🛫🛬🪂💺🚁🚟🚠🚡🛰️🚀🛸🛎️🧳⏱️⏲️🕰️🕛🕧🕐🕜🕑🕝🕒🕞🕓🕟🕔🕠🕕🕡🕖🕢🕗🕣🕘🕤🕙🕥🕚🕦
Suggested Locations
Wpisz tekst z poniższego obrazka. Nie jest wyraźny?

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie