Cyfryzacja szkoły strategicznym wyzwaniem

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Konferencja „Miasta w Internecie” (KMWI) od kilku lat jest miejscem wytyczania ścieżek rozwoju i transformacji polskiej oświaty XXI wieku. Jeszcze nigdy jednak w programie tego największego krajowego spotkania uczestników, decydentów i kreatorów transformacji cyfrowej nie poświęcono jej tyle miejsca. Swój udział w 18. Już edycji konferencji potwierdzili już m.in. przedstawiciele MEN, firm sektora edukacyjnego, oświaty i samorządowcy wszystkich szczebli, od których zależy rzeczywisty rozwój polskiego szkolnictwa w regionach.fot. Stowarzyszenie Miasta w Internecie

W poszukiwaniu standardów cyfrowej szkoły

Jednym z dwóch kluczowych „oświatowych” wydarzeń 18. edycji KMWI będzie warsztat poświęcony standardom cyfrowej szkoły. Organizatorzy wraz z uczestnikami otwartej dyskusji zamierzają zaprezentować takie modele działania, które powinny cechować prawdziwą szkołę cyfrową. „Mówię o szkole, która jest cyfrowym środowiskiem edukacji, a nie placówką z pojedynczymi pracowniami z komputerami i internetem” - tłumaczy autor programu 18. KMWI, Krzysztof Głomb. „Po pierwsze, sieć musi być w całej szkole - dostępna dla wszystkich nauczycieli i wszystkich uczniów. Po drugie, trzeba jasno postawić kwestię narzędzi pracy dla nauczyciela. Przecież od pracownika warsztatu samochodowego nie oczekujemy, że będzie korzystać z kupowanych przez samego siebie narzędzi, czy urządzeń diagnostycznych. Dlatego - według mnie - zupełnie naturalne jest oczekiwanie, by zapewnienie tabletu czy laptopa dla nauczyciela było obowiązkiem systemu oświaty, a nie samego pedagoga.” - przekonuje Głomb.

Proponuje godny zastanowienia pomysł na sfinansowanie zakupu sprzętu dla nauczycieli: współpracę z operatorami. „Dlaczego szkoły nie miałyby kupować usługi dostępu do internetu mobilnego razem z tabletem, czy laptopem, do niej przypisanym? Przecież dysponuje nią każdy operator.” - dodaje prezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie".

Ocenić projekty, wybrać najlepsze, uniknąć błędów

Drugim ważnym wydarzeniem poświęconym edukacji podczas Konferencji będzie sesja plenarna, w trakcie której ocenie poddane zostaną projekty już zakończone. „Niezwykle ważne jest wyciągnięcie wniosków zarówno z tych dużych - regionalnych i lokalnych, które doprowadziły do powstania w wielu miejscach nowej infrastruktury technicznej i ułatwiły dostęp do internetu, jak i tych małych. Trzeba wyciągnąć z nich naukę, by uniknąć błędów, które popełnione zostały w ciągu ostatnich lat. - Kluczowe wydaje się w tym momencie znalezienie spójności rozwiązań i finansowania na poziomie centralnym i regionalnym.” - mówi Arkadiusz Złotnicki, wiceprezes Stowarzyszenia "Miasta w Internecie". Pomóc w tym ma wspomniana prezentacja przykładów realistycznie zaplanowanych, skutecznie zrealizowanych i rozliczonych projektów „cyfrowej szkoły”.

Uzupełnieniem edukacyjnego wymiaru Konferencji będą prezentacje „żywych” lekcji przedmiotów nieinformatycznych z wykorzystaniem metod i narzędzi dydaktyki cyfrowej. W Gdańsku nie zabraknie także przedstawicieli firm zajmujących się produkcją i dostarczaniem do szkół sprzętu oraz rozwiązań teleinformatycznych. Ich produkty i usługi prezentowane będą na wystawie w foyer Filharmonii Bałtyckiej.

Kto, komu, na co, ile – prostujemy drogę do 10 miliardów złotych

Przed Europejczykami rzeczywisty start nowej perspektywy budżetowej 2014-2020. Gdy do Gdańska zjadą uczestnicy Konferencji, będzie już znany nowy rozkład sił w Parlamencie Europejskim. „Postaramy się przekazać uczestnikom kompleksowy, najbardziej aktualny i wiarygodny obraz tego, jak zmienia się polski sektor publiczny korzystając z nowych technologii. Każdy samorządowiec, który weźmie udział w Konferencji, będzie mógł wyrobić sobie pogląd na to, jak zaplanować inwestycje w najbliższym okresie, gdzie są na nie pieniądze” - zapewnia Arkadiusz Złotnicki. Dlatego też jednym z najciekawiej zapowiadających się punktów konferencji jest z pewnością warsztat, podczas którego przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju zaprezentują główne źródła finansowania projektów inwestycyjnych, w ramach których można realizować nowe systemy informatyczne.

Zapraszamy do Gdańska!

„W czerwcu tego roku świętować będziemy 25-lecie pierwszych wolnych wyborów do parlamentu. Podczas Konferencji w specjalny sposób przypomnimy drogę, jaką problematyka informatyzacji sektora publicznego przeszła w ciągu minionego ćwierćwiecza.” – podsumowuje Krzysztof Głomb.

18. Konferencja "Miasta w Internecie" odbędzie się w dn. 11-13 czerwca w Filharmonii Bałtyckiej w Gdańsku. Szczegółowe informacje o warunkach udziału znaleźć można na stronie http://18.kmwi.pl/ oraz na Facebooku: https://www.facebook.com/miastawinternecie?fref=ts.

Edunews.pl jest jednym z patronów medialnych tego wydarzenia.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie