Uczniowie chcą więcej edukacji online

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyBadania prowadzone przez amerykańską organizację Project Tomorrow i korporację Blackboard ukazują, że mimo coraz większego zainteresowania uczniów kształceniem online, system szkolny nie potrafi odpowiedzieć na to zapotrzebowanie. Władze szkolne nie nadążają za tempem zmian technologicznych i społecznych – uważają twórcy raportu o e-learningu w szkołach.
 
Głównym powodem takiego stanu rzeczy jest niedostateczne przygotowanie nauczycieli do prowadzenia kursów online i brak funduszy, które możnaby przeznaczyć na opracowanie programów e-learning. Ale istotna jest również bariera po stronie kadry szkolnej: 18% nauczycieli nie czuje się pewnie używając narzędzi e-learning, 17% ma opory przed uczeniem online, 14% wzbrania się przed używaniem e-learningu.
 
Wyniki raportu „Uczenie się w XXI wieku: aktualne trendy“ dają wiele do myślenia w kontekście przyszłości edukacji. 40% uczniów w klasach 6-12 (odpowiednik polskich: ostatniej klasy szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej) jest zainteresowanych podjęciem nauki online, ale tylko 10% z nich miało taką możliwość w swojej szkole. 7% uczniów szkoły średniej (pol. gimnazjum) i 4% uczniów szkoły wyższej (pol. ponagimnazjalnej) uczestniczyło w takich kursach poza szkołą – nie mając możliwości otrzymania takiej edukacji w ramach zajęć szkolnych. Wyniki te mogą potwierdzać, że jeśli chodzi o podaż nowoczesnej edukacji system szkolny ma dziś poważne problemy z odpowiedzią na popyt na takie kształcenie.
 
Większość dyrektorów szkoł (58%) przyznało, że kursy online jakie są obecnie dostępne w ich dystryktach edukacyjnych, skierowane są do nauczycieli. Chociaż co trzeci nauczyciel brał już udział w kursach e-learning w ramach swojego rozwoju zawodowego, tylko 3% z nich przyznało, że samemu poprowadziło zajęcia online dla swoich uczniów. Ten odsetek nie zmienił się na przestrzeniu ostatnich 3 lat. Co więcej, jedynie 13% nauczycieli przyznało, że chciałoby prowadzić zajęcia e-learningowe z uczniami.
 
Wyniki badania pochodzą z prawdopodobnie największego na świecie, wieloletniego badania dotyczącego tematyki nowych technologii edukacyjnych Speak Up. W dorocznym badaniu uwzględniono opinie i ankiety 335 tysięcy uczniów, rodziców, nauczycieli i edukatorów amerykańskich.
 
„Chociaż wiele szkół dostrzega korzyści płynące z kształcenia online i rozwoju nauczycieli, istnieje wyraźna luka pomiędzy deklaracjami a wykorzystaniem technologii z pożytkiem dla uczniów.“ – mówi Julie Evans, szefowa Project Tomorrow. „Edukatorzy muszą wdrożyć nowe formy kształcenia z wykorzystaniem technologii, jeśli chcą zwiększyć skuteczność edukacji i przyczynić się do sukcesu uczniów w przyszłości.“
 
Jest to o tyle ważne, że uczniowie sami podpowiadają – kursy e-learning dają im większą kontrolę nad ich edukacją (39% respondentów), większe możliwości wyboru interesujących ich zagadnień, dostosowania tempa uczenia się. Im starsi uczniowie, tym bardziej zainteresowani są kształceniem online. Uczniowie nie spodziewają się, że edukacja w sieci będzie dla nich łatwiejsza niż szkolne zajęcia, ale uważają, że wiedza podawana w takiej formule będzie dla nich łatwiej przyswajalna.
 
Eksperci zajmujący się edukacją popierają pomysł, aby zwiększyć udział e-learningu w edukacji szkolnej, jednak przestrzegają dyrektorów szkół: „jeśli nie macie odpowiedniej infrastruktury, systemu wsparcia nauczycieli i uczniów oraz przeszkolonej odpowiednio kadry, nawet nie próbujcie.“
 
(Źródło: eSchoolNews)
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie