Wciąż męski świat informatyki

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyUmiejętności informatyczne polskich uczennic są równe zdolnościom chłopców. Jednak dziewczęta - nawet jeśli interesują się informatyką w szkole - znacznie rzadziej podejmują naukę na kierunkach związanych z kierunkami informatycznymi, wynika z badania "Gender Research" przeprowadzonego przez konsorcjum European Schoolnet (EUN).
 
Uczennice polskich szkół bardzo dobrze opanowują podstawowe umiejętności obsługi komputera, są utalentowane w zakresie technologii informatycznych i komunikacyjnych (ITC) i wybierają informatykę jako jeden ze swoich ulubionych przedmiotów. Mimo to, mniej niż połowa z nich zamierza podjąć edukację wyższą w tym kierunku i realizować karierę zawodową w sektorze ITC.
 
Badanie "Gender Research" przeprowadzono na zlecenie firmy Cisco Systems w pięciu państwach europejskich: Francji, Włoszech, Holandii, Polsce i Wielkiej Brytanii. Przebadano w nim uczniów, uczennice ich rodziców i nauczycieli.
 
"Dziewczęta z mojego pokolenia nie są zachęcane do zajmowania się informatyką. Tradycyjnie pracę w branży IT postrzega się jako domenę mężczyzn, między innymi dlatego, że kojarzy się ona najczęściej z programowaniem" - mówi Anna Szymanek-Załęska, inżynier systemowy w firmie Cisco.
 
Szymanek-Załęska podkreśla jednocześnie, że branża IT rozwija się i oferuje różnorodne możliwości pracy: w sprzedaży rozwiązań teleinformatycznych, w marketingu, w działach inżynieryjnych czy administracji systemów. "Bez wahania polecam karierę zawodową związaną z nowymi technologiami każdej młodej kobiecie, która poważnie ją rozważa. Branża się cały czas zmienia i powstaje coraz więcej miejsc pracy, o które z powodzeniem mogą ubiegać się kobiety" - dodaje.
 
Zgodnie z przedstawionymi wynikami badań, 91% przebadanych polskich uczennic interesuje się informatyką i aż 65% z nich jest zainteresowanych karierą w branży IT. Jest to najlepszy rezultat z pięciu przebadanych państw. Jednak aż 48% uczennic szkół średnich, mimo zainteresowania IT nie chce kontynuować nauki w tym zakresie.
 
W całej Unii Europejskiej niewiele kobiet pracuje w branży IT. W 2004 roku jedynie 25 proc. absolwentów kierunków informatycznych we wszystkich unijnych krajach to kobiety.
 
Jak wynika z badania EUN stanowią one zaledwie 27 proc. kierowników ds. systemów komputerowych i informatycznych. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej w przypadku inżynierów zajmujących się sprzętem komputerowym - tu kobiety zajmują zaledwie 9 proc. stanowisk. Wysokie stanowiska akademickie w dziedzinie inżynierii i technologii pełni mniej niż sześć proc. kobiet.
 
"Po przeanalizowaniu wyników okazało się, że najbardziej demotywującym czynnikiem jest postrzeganie zawodów technicznych jako +naturalnie odpowiedniejszych dla mężczyzn+" - czytamy w podsumowaniu wyników badania.
 
Tymczasem 50% polskich uczennic przyznaje, że największy wpływ na wybór kierunku studiów i ścieżki kariery mają właśnie kobiety z najbliższego kręgu rodzinnego. Jednak 40% badanych matek nie korzysta z komputera w pracy i ma mniejszą wiedzę informatyczną niż badani mężczyźni.
 
"Niedobór kobiet w branży ICT będzie się nasilał, chyba że podjęte zostaną dodatkowe działania, mające na celu edukację, wspieranie i zachęcanie dziewcząt oraz osób, które są dla nich wzorem" - wyjaśnia Amy Christen, wiceprezes programu Cisco Networking Academy.
 
(Źródło: PAP Nauka w Polsce)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie