A czy ty lubisz się uczyć?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyKażdy z nas posiada na własność fantastyczny biokomputer. Mózg jest doprawdy doskonałym narzędziem, ale gdzie jest jego instrukcja obsługi? Niestety niewielu nauczycieli w szkołach uczy na temat tego, jak go używać, czyli jak się uczyć. W prowadzonych przeze mnie badaniach prawie połowa uczniów szkół ponadgimnazjalnych stwierdziła, że nie lubi się uczyć.
 
Z wiedzą na temat mózgu i tego jak „on” się uczy zetknęłam się po raz pierwszy na początku studiów, czyli już po 12-letnim okresie nauki. Moim zdaniem dużo za późno, ale czasem lepiej późno niż wcale. Niestety, przeciętnemu uczniowi w polskiej szkole nawet do głowy nie przyjdzie, by swego nauczyciela zapytać: „A jak mam się uczyć?”. Bo cóż to znaczy: jak? Przecież uczeń ma się nauczyć, przyjść do szkoły i umieć!

Ta myśl, że nikt nie uczy nas, jak się uczyć, opanowała mnie zupełnie. Szkoła nie uczy o tym jak pamiętamy, a raczej o tym, jak zapominamy; nie uczy o tym, jak wyszukać istotne informacje i jak je zanotować, np. w postaci Mapy Myśli, ani o tym, że mamy dwie półkule mózgu, które specjalizują się w różnych procesach i że zwykle używamy jednej, czyli jesteśmy „półgłówkami”... Nikt nas nie uczy, że każdy z nas ma olbrzymi potencjał... i tylko nie umiemy z niego skorzystać (optymiści twierdzą, że korzystamy z 20-25% „mocy” naszego mózgu, pesymiści, że z 1-5% naszych możliwości). 

Jeśli ktoś sądziłby, że przesadzam proszę zadać sobie kilka pytań:
- Czy w szkole zetknąłeś się z informacjami na temat praktycznej strony funkcjonowania mózgu?
- Czy powiedziano Ci, że zrozumienie sposobu jego funkcjonowania może pomóc w nauce, zapamiętywaniu, myśleniu, itp.?
- Czy kiedykolwiek uczyłeś się w szkole o pamięci i jej funkcjonowaniu?
- Czy zapoznano Cię z jakimikolwiek technikami zapamiętywania?
- Czy wiesz coś na temat technik uczenia się i sposobu wykorzystywania ich w różnych dziedzinach nauki?
- Czy miałeś zajęcia na temat koncentracji i jej podtrzymywania?
- Czy miałeś wykłady na temat motywacji i jej wpływu na twoje umiejętności?
- Czy wiesz czym są słowa i pojęcia klucze i co mają wspólnego z robieniem twórczych notatek?
- Czy wiesz coś o procesie myślenia?
- Czy wiesz coś o kreatywności?

Umówiłam się w kilku klasach szkół ponadgimnazjalnych na przeprowadzenie, w ramach godzin wychowawczych, 90 minutowych zajęć nt. „Biokomputer – techniki pracy umysłowej”. Przyświecała mi taka myśl przewodnia: Szkoła może być POLIGONEM dorosłego życia. Szkoła może być ZABAWĄ w odkrywanie świata, praw przyrody, fizyki, ale i zabawą w sztukę tworzenia i tworzeniem sztuki. Uczenie się może być PASJĄ dla nauczyciela i dla ucznia.

Warsztaty obejmowały kilka zagadnień, m.in.: Mózg i pamięć (jak zbudowany jest mózg; co lubi nasz mózg; specjalizacja półkul; jednopółkulowość; aktywizowanie obu; pamięć; rodzaje; krzywa zapominania; zapamiętywanie przez powtarzanie), Motywacja i wiara w siebie (plan działania; cele; motywacja; wiara we własne możliwości), Techniki (np. Mapy myśli).

Podczas realizacji projektu w każdej z klas przeprowadziłam badanie. Kwestionariusz ankiety zawierał zestaw pytań otwartych, które zadano na początku i na końcu zajęć, w tym wprost dotyczące procesu uczenia się: Czy lubisz się uczyć? Jak zwykle się uczysz?
badania i analizy
Wśród padających odpowiedzi pojawiły się również dopełnienia odpowiedzi. Przy odpowiedziach twierdzących: tak, jeśli nikt nie zmusza; tak, to co lubię; tak, ale czasem mi się nie chce. Wśród odpowiedzi przeczących pojawiły się zaś: nie, ale czy ja w ogólę się uczę; nie, ale lubię wiedzieć; nie, ale jak coś zaciekawi, to może sprawiać przyjemność.

Jak zwykle się uczysz?

Odpowiedzi uczniów podzieliłam na cztery kategorie:
-
gdy uczeń czyta i stara się zapamiętać, ogląda wykresy (aktywne oko) → czytam + na pamięć;
-
gdy oprócz czytania podkreśla główne informacje i robi notatki (aktywne oko i ręka) → czytam + notuję;
-
gdy stosuje jakieś strategie uczenia się (oko, ręka + działanie) → strategie;
-
inne metody uczenia się.
 
Badani uczniowie szkół ponadgimnazjalnych chcą się uczyć o tym, jak się uczyć (69%). Główna metoda, jaką stosują ucząc się to czytanie (54%), czyli najmniej skuteczny sposób, jak wskazują wyniki badań - tylko 10 % efektywności. Ale niestety taką metodę narzuca im szkoła. 
 
Komentarz
Wyniki badań nie są zbyt optymistyczne. Potwierdzają to, na co wiele osób zajmujących się współczesną edukacją już zwracało uwagę: niedostateczne uwzględnienie w procesie nauczania samej nauki uczenia się. Może to mieć wiele negatywnych konsekwencji dla uczniów w szybko zmieniającym się pod wpływem technologii świecie, zwłaszcza w kontekście kompetencji potrzebnych przy wykonywaniu różnych zawodów. Warto więc popracować nad tym, aby uczniowie lubili uczyć się i czynili to w taki sposób, jaki im najbardziej odpowiada. Na pewno szkoła nie powinna im w nauce przeszkadzać. 
 
Warto przypomnieć na zakończenie cytat z książki "Rewolucja w uczeniu" J. Vos i G. Dryden (Poznań 2000): "Uczenie się jest najwspanialszą i dającą najwięcej radości grą na świecie. Wszystkie dzieci rodzą się z takim przekonaniem i pielęgnują je, dopóki nie przekonamy ich, że nauka jest ciężką i nieprzyjemną pracą. Niektóre dzieci nigdy nie dają się o tym przekonać i przechodzą przez życie, wierząc, że nauka jest przyjemnością i jedyną grą, w którą warto się bawić. Tacy ludzie mają swoje specjalne miano. Nazywamy ich geniuszami." (Glenn Doman "Teach Your Baby Math")
 
Notka o autorze: Agata Baj, pedagog, doradca zawodowy, trener, Grupa Edukacyjna XXI.
 
Badania jakościowe, zrealizowane w 2006 r. Objęto nimi cztery klasy szkół ponadgimnazjalnych w Stargardzie Szczecińskim (dwie klasy w Liceum Ogólnokształcącym, dwie klasy w Technikum Ochrony Środowiska); wiek respondentów: 17-19 lat, liczba przebadanych uczniów: 86.
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie