Raport o e-Środowiskach Edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageWłaściwe wykorzystanie komputerów i nowych technologii w procesie edukacji jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju społeczno-ekonomicznego krajów UE. Stowarzyszenie Miasta w Internecie opublikowało materiały z projektu SIRMA „Regionalne e-środowisko edukacyjne – rozwiązania ICT wspierające system edukacji szkolnej oraz zarządzanie oświatą.”

 

Jednym z głównych mechanizmów zwiększenia tempa rozwoju gospodarczego w Unii Europejskiej jest budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy. Wymaga to z jednej strony kształtowania innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki, z drugiej, stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników. W procesie kształcenia społeczeństwa kluczową rolę odgrywają i będą odgrywać nowoczesne technologie informacji i komunikacji (ICT).

Niestety, przeprowadzone w 2005 r. przez Eurostat badania ujawniają duże dysproporcje w krajach UE w opanowaniu podstawowych umiejętności informatycznych. Polska wypadła w tych badaniach słabo, osiągając wynik poniżej średniej unijnej (46% osób nie posiadających takich umiejętności, przy średniej unijnej 37%). Wprawdzie wśród młodych ludzi wskaźniki te lokują Polskę powyżej średniej unijnej, ale w grupie osób aktywnych zawodowo oznacza to potrzebę podjęcia w Polsce na szeroką skalę działań edukacyjnych dotyczących ICT.

Raport zawiera analizę strategicznych dokumentów programowych w Polsce i na Mazowszu dotyczących powiązań edukacji szkolnej z wykorzystaniem ICT. Autorzy raportu dokonują również analizy przygotowania polskich szkół do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych na tle innych krajów UE.

Jak wynika z badań porównawczych w krajach UE, najsłabsze warunki do rozwijania edukacji szkolnej z zastosowaniem rozwiązań technologii informacyjno-komunikacyjnych występują w nowych krajach członkowskich, takich jak: Litwa, Łotwa, Słowacja i Polska, a także w Grecji i Portugalii, które pozostają wciąż znacznie w tyle za innymi państwami „starej” Unii.

Autorzy opracowania zwracają również uwagę na konieczności wykorzystania e-learningu jako narzędzi zwiększających wzrost zatrudnienia, podając również przykłady zastosowań e-learningu w polskich i europejskich programach edukacyjnych. Wskazują, że w Polsce warto byłoby podjąć wysiłek stworzenia ogólnopolskiego zasobu kursów e-learningowych, wraz z możliwością uzyskiwania dyplomów lub certyfikatów ich ukończenia.

Raport dostępny jest na stronie internetowej projektu SIRMA (.pdf).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Podoba mi się podejście operacje na szacunku, a nie kontroli :)
GPT napisał/a komentarz do EjAj z lodówki
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
GPT napisał/a komentarz do Kierunki rozwoju polskiej edukacji
Ministerstwo kupuje pracownie STEAM, ogranicza fizykę i chemię, a wszystko to okrasza pięknym slogan...
Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie