Dzieci nie uczą się finansów w szkole

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImagePodstawowa wiedza o finansach jest niezbędna dla osiągnięcia osobistych celów życiowych lub zawodowych. Tymczasem z sondażu firmy VISA wynika, że tylko 5% dorosłych Amerykanów nauczyło się zarządzania finansami w szkole podstawowej lub średniej. Zwiększenie umiejętności najmłodszych w tym zakresie powinno stać się priorytetem zarówno szkoły, jak i rodziców.

 

Raport VISA, zrealizowany na próbie 1000 dorosłych posiadaczy kart kredytowych, wskazuje, że mniej niż połowa dorosłych (48%) zdobyła wiedzę na temat finansów od swoich rodziców, zaś 41% respondentów twierdzi, że zdobyli tę wiedzę samodzielnie lub nauczyli się na błędach. Aż 91% badanych wyraziła zdecydowane poparcie dla realizacji powszechnych programów edukacji finansowej w szkołach średnich w całym kraju.

VISA jest przykładem korporacji, która od dawna stara się przyczynić do poprawy stanu wiedzy finansowej w społeczeństwie amerykańskim. Z myślą o uczniach, ich rodzicach i nauczycielach firma stworzyła portal edukacyjny Practical Money Skills for Life, zapewniając w ten sposób nieodpłatny dostęp do materiałów edukacyjnych dla wszystkich odbiorców.

VISA udziela kilku podpowiedzi pod kątem edukacji finansowej:

  • należy pozwolić dzieciom zarządzać ich osobistym budżetem i podkreślać, że jeśli wydadzą posiadane środki na drogą rzecz, oznaczać to będzie konieczność rezygnacji z innych;
  • warto zachęcać dzieci do myślenia, w jaki sposób obniżać koszty życia i utrzymywać płynność finansową – na przykład wykorzystując różne akcje kuponowe, korzystając z wyprzedaży, albo rozkładając wydatki na dłuższy okres czasu;
  • trzeba uczyć umiejętności porównywania cen, zwłaszcza w celu unikania przepłacania za towar;
  • należy uczyć dzieci rozróżniać potrzebę od pragnienia – a w przypadku, gdy pragną coś kupić, zawsze wymagać od nich pokrycia części kosztów z ich budżetu;
  • warto informować dzieci, że jeśli przekroczą swój budżet, będą mieć mniejsze wpływy w następnych miesiącach;
  • najlepiej edukację finansową zaczynać od comiesięcznego kieszonkowego i krok po kroku tłumaczyć zasady finansowe swoim pociechom.

Image

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Leszek napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pani Minister,mam bardzo podobne przemyślenia jako nauczyciel z 40-letnim stażem i dyrektor od ćwier...
Tomasz napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Pano SylwioO tym co pani pisze moga zawalczyc nauczyciele tacy jak pani czy ja (zakladam ze pani jes...
Sylwia napisał/a komentarz do Co nowego w szkołach od września?
Szanowna Pani Minister, uprzejmie proszę o podjecie tematu zróżnicowania pensum. Jest to konieczne, ...
Ppp napisał/a komentarz do Co młodzi sądzą o demokracji?
Wychodzi na to, że młodzież jest bardzo świadoma. Zatem: politycy - DO ROBOTY! Godzina tygodniowo no...
Nauczyciele wf nie pracują w domu, ich obowiązki zamykają się w szkole. Nie przygotowują się w domu ...
Wygrywamy wszystkie bitwy a przegrywamy wojnę. Taka rozmowa podczas wywiadówki: Pani syn ma braki a ...
Sprzeczność niewątpliwie jest, ale myślący człowiek powinien zauważyć, co ważniejsze. A ważniejsze j...
Egzaminy to diabeł. I do tego sprawdzają wiedze, która nie będzie nikomu w przyszłości potrzebna i k...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie