Nowe technologie a młodzi Europejczycy

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageEuropejska młodzież nie zwariowała na punkcie nowych technologii. Firma Synovate podsumowała badanie Planet Edge, w którym analizowano sposób spędzania wolnego czasu przez młodych ludzi w wieku 18-24 lat. Wyniki pokazały, że dla młodzieży najważniejszą wartością nie są gadżety technologiczne, lecz przyjaciele – ważniejszą od rodziny, kariery, edukacji.

 

W badaniu aż 58% respondentów zgodziło się ze stwierdzeniem: „moi przyjaciele są najważniejszą rzeczą w moim życiu”. Według Synovate tylko 11% młodych Europejczyków kupuje najnowsze gadżety technologiczne zaraz po ukazaniu się ich na rynku. Blisko połowa czeka na opinię tych, którzy używają tych urządzeń i dopiero wówczas podejmują decyzje o zakupie.

Choć twierdzą, że nie są zwariowani na punkcie nowych technologii, nie mogą jednak bez nich żyć. Dla współczesnej młodzieży Internet jest najpopularniejszym sposobem spędzania wolnego czasu (74% ankietowanych), przed telewizją (72%). Jednak tylko jedna czwarta respondentów korzysta z serwisów społecznościowych, jak np. MySpace, a jedynie 15% młodych Europejczyków bloguje.

Internet stał się dla młodzieży przede wszystkim narzędziem ściągania plików muzycznych na swój komputer – czyni tak 61% badanych osób. Być może dlatego w tej grupie wiekowej laptop stał się niemal równie obowiązkowych urządzeniem jak telefon komórkowy. 28% respondentów stwierdziło, że nie mogłoby żyć bez swego laptopa, a 32% bez swojego telefonu.

Co ciekawe, choć młodzież określa się często „pokoleniem iPoda” lub „pokoleniem MTV”, wyniki badań wskazują na znacznie większe przywiązanie do radia. 33% ankietowanych słucha nowości muzycznych przez radio, zaś 25% on-line, a tylko 14% w telewizji. 81% respondentów wykorzystuje do słuchania muzyki komputer. Młodzi ludzie więcej kupują lub ściągają plików muzycznych przez Internet (41%) niż kupują w sklepach (33%).

Komentując wyniki badania Julian Rolfe, manager Planet Edge, stwierdził, że wskazują one na brak wiary młodych Europejczyków w system edukacji i rynek pracy. Europejska młodzież poświęca coraz więcej czasu i energii zajęciom wykonywanym w wolnym czasie, aby odczuć tożsamość i przynależność do grupy rówieśników.

Planet Edge przeprowadzone zostało w 11 krajach i objęło: Wielką Brytanię, Niemcy, Włochy, Francję, Hiszpanię, Grecję, Holandię, Belgię, Portugalię, Szwecję i Norwegię.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie