Raport o e-Środowiskach Edukacyjnych

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ImageWłaściwe wykorzystanie komputerów i nowych technologii w procesie edukacji jest niezbędne dla prawidłowego rozwoju społeczno-ekonomicznego krajów UE. Stowarzyszenie Miasta w Internecie opublikowało materiały z projektu SIRMA „Regionalne e-środowisko edukacyjne – rozwiązania ICT wspierające system edukacji szkolnej oraz zarządzanie oświatą.”

 

Jednym z głównych mechanizmów zwiększenia tempa rozwoju gospodarczego w Unii Europejskiej jest budowanie społeczeństwa opartego na wiedzy. Wymaga to z jednej strony kształtowania innowacyjnej i konkurencyjnej gospodarki, z drugiej, stałego podnoszenia kwalifikacji pracowników. W procesie kształcenia społeczeństwa kluczową rolę odgrywają i będą odgrywać nowoczesne technologie informacji i komunikacji (ICT).

Niestety, przeprowadzone w 2005 r. przez Eurostat badania ujawniają duże dysproporcje w krajach UE w opanowaniu podstawowych umiejętności informatycznych. Polska wypadła w tych badaniach słabo, osiągając wynik poniżej średniej unijnej (46% osób nie posiadających takich umiejętności, przy średniej unijnej 37%). Wprawdzie wśród młodych ludzi wskaźniki te lokują Polskę powyżej średniej unijnej, ale w grupie osób aktywnych zawodowo oznacza to potrzebę podjęcia w Polsce na szeroką skalę działań edukacyjnych dotyczących ICT.

Raport zawiera analizę strategicznych dokumentów programowych w Polsce i na Mazowszu dotyczących powiązań edukacji szkolnej z wykorzystaniem ICT. Autorzy raportu dokonują również analizy przygotowania polskich szkół do prowadzenia zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjno-komunikacyjnych na tle innych krajów UE.

Jak wynika z badań porównawczych w krajach UE, najsłabsze warunki do rozwijania edukacji szkolnej z zastosowaniem rozwiązań technologii informacyjno-komunikacyjnych występują w nowych krajach członkowskich, takich jak: Litwa, Łotwa, Słowacja i Polska, a także w Grecji i Portugalii, które pozostają wciąż znacznie w tyle za innymi państwami „starej” Unii.

Autorzy opracowania zwracają również uwagę na konieczności wykorzystania e-learningu jako narzędzi zwiększających wzrost zatrudnienia, podając również przykłady zastosowań e-learningu w polskich i europejskich programach edukacyjnych. Wskazują, że w Polsce warto byłoby podjąć wysiłek stworzenia ogólnopolskiego zasobu kursów e-learningowych, wraz z możliwością uzyskiwania dyplomów lub certyfikatów ich ukończenia.

Raport dostępny jest na stronie internetowej projektu SIRMA (.pdf).

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych EconomicEducator.eu).

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie