Horyzont zmian – edukacja i technologie 2017

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Postęp technologiczny wpływa w istotny sposób na gospodarkę i życie społeczne. Zmienia także, być może w sposób niezauważalny w krótkim terminie, edukację. Czy jesteśmy w stanie przewidzieć, jak zmieni się szkoła w ciągu 5 lat lub w dłuższej perspektywie? Jakie trendy będą wpływać na nauczanie? Odpowiedzi lub prognozy znajdziemy w przygotowanym przez międzynarodowy zespół ekspertów raporcie Horizon Report: 2017 K-12 Edition.

Cykliczne raporty Horizon, pojawiające się co roku od 15 lat, bardzo dobrze pokazują, jak szybko rozwija się sektor technologii edukacyjnych i w jaki sposób zmiany zachodzą w edukacji szkolnej, choć pewnie nie zawsze możemy je szybko dostrzec „od środka”. Horizon Report to chyba najdłuższy projekt badawczy, który monitoruje te zmiany i dostarcza co roku edukatorom wiele idei i wskazówek pod kątem wdrażania nowych narzędzi edukacyjnych.

W tegorocznym raporcie znajdziemy opisy sześciu kluczowych trendów w edukacji. Zostały one ujęte w trzech perspektywach: I. krótkiej (1-2 lata), II. średniej (3-5 lat) oraz III. długiej (5 lat i więcej).

I. Krótka perspektywa (1-2 lata)

Kodowanie jako umiejętność podstawowa. Kodowanie pozwala zrozumieć, jak pracują komputery, których jest coraz więcej w naszym życiu. Rozwija umiejętność komunikowania się z nimi i posługiwania się nimi w różnych celach, zarówno osobistych, jak i zawodowych. Procesy cyfryzacyjne w gospodarce sprawiają, że coraz więcej zawodów będzie wymagało umiejętności programistycznych. Dlatego kodowanie musi być obecne w nauczaniu od pierwszych lat szkolnych. Jest potrzebne tak samo, jak znajomość alfabetu.

Model edukacji STEAM. W ostatnich latach w edukacji kładziony był główny nacisk na nauczanie przedmiotów matematyczno-przyrodniczych (STEM – od ang. science, technology, engineering, mathematics), które zdaniem wielu badaczy edukacji najlepiej wspierają rozwój innowacji i krajowej gospodarki. Ale w takim podejściu zdaniem wielu edukatorów zabrakło elementu kreatywności i dlatego do tych wiodących kategorii dodano jeszcze jedną – szeroko rozumianą sztukę (ang. arts), która to kategoria zbiera przedmioty artystyczne i humanistyczne oraz projektowanie. Istotne jest bowiem kształcenie multi i interdyscyplinarne i wykorzystanie w praktyce wiedzy z różnych obszarów nauki.

II. Średnia perspektywa (3-5 lat)

Mierzenie postępów w procesie uczenia się. Z jednej strony technologia wykorzystywana w szkołach już umożliwia szybsze i pełniejsze zbieranie danych na temat nauki uczniów. Z drugiej strony coraz więcej nauczycieli jest świadomych tego, że tradycyjne sposoby oceniania nie zawsze dają odpowiednią informację na temat rzeczywistych postępów ucznia w nauce. Ponadto pojawiają się coraz to ciekawsze narzędzia pomiarowe, które pozwalają na monitorowanie nauki uczniów w klasie. Niektóre z nich umożliwiają także mierzenie czegoś więcej niż tylko stopnia zapamiętanych treści edukacyjnych. To wszystko sprzyja poszukiwaniom przez nauczycieli i szkoły nowych sposobów mierzenia postępów uczniów w nauce. Trend ten będzie się umacniał w następnych latach.

Transformacja przestrzeni edukacyjnych. Konwencjonalne modele edukacji ewoluują, na co wpływ mają także powstające nowe środowiska uczenia się (najwięcej z nich w sieci), jak i coraz to ciekawsze przestrzenie fizyczne sprzyjające wymianie i uczeniu się. Tradycyjne budynki szkolne powinny podlegać przemianie, odpowiadając w większym stopniu na potrzeby uczniów. Nauczanie przestaje być „nauczycielocentryczne”, ponieważ uczniowie mają dziś w zasadzie nieograniczony niczym dostęp do wielu źródeł wiedzy, np. poprzez serwisy internetowe (w tym społecznościowe). Rzędy ławek ustawione w klasach nie pomagają w uczeniu się. Jednocześnie dysponujemy wieloma wspaniałymi przykładami (z Polski i ze świata), jak przemodelować przestrzenie szkoły. Zmiany takie nie następują z dnia na dzień, nieraz wymagają zgromadzenia pewnych środków finansowych, ale z drugiej strony takie konstruktywne przewartościowanie myślenia o środowisku szkolnym jest konieczne wobec zmian, które nastąpiły. [Pisaliśmy o tym wiele razy na łamach Edunews.pl i polecamy Państwu serię poradników, które powstały w projekcie Eduspaces 21: zob. Przestrzeń dobrej edukacji i modelowe szkoły https://www.edunews.pl/system-edukacji/warto-przeczytac/3721-przestrzen-dobrej-edukacji-i-modelowe-szkoly]

III. Długa perspektywa (powyżej 5 lat)

Propagowanie kultury innowacji w szkołach. Trend ten łączy się ze zmianą paradygmatu uczenia się. W pewnym sensie jego zapowiedź już słyszeliśmy, poprzez działania nastawione na rozwój takich kompetencji, jak współpraca w zespołach, project based learning (nauka oparta na projektach), kreatywność czy krytyczne myślenie. Często dzieje się to pod parasolem projektów z kategorii STEAM wspomnianych wcześniej. W myśleniu o tej zmianie akcentuje się nastawienie na praktyczne doświadczenie i podejmowanie wyzwań, w których nauka nie zmierza do zapamiętania określonych treści, lecz jest wykorzystywana do znalezienia rozwiązań problemów, z którymi zmaga się dana społeczność. Każda największa idea musi gdzieś mieć swój początek i nie ma przeszkód, aby pierwotny pomysł powstał w szkole. Program nauczania musi jednak sprzyjać takiej nowej kulturze uczenia się. Trend ten wymaga jednak mocnego przepracowania podejścia pedagogicznego zarówno przez kadrę pedagogiczną szkoły, jak i organy odpowiedzialne za rozwój edukacji w kraju.

Rozwój koncepcji głębokiego uczenia się. Aby zachować motywację do nauki, uczniowie muszą widzieć, że ta wiedza, którą zdobywają w szkole, jest im rzeczywiście potrzebna i znajduje zastosowanie w konkretnych sytuacjach, z którymi mają do czynienia w praktyce. Taki silny związek teorii z praktyką sprzyja krytycznemu myśleniu, poszukiwaniu rozwiązań dla różnych problemów, współpracy oraz wzmacnia samodzielność w uczeniu się oraz odpowiedzialność za ten proces u uczniów. Dlatego konieczne jest myślenie o zmianach w programach nauczania, aby przejść z kształcenia teoretycznego na bardziej praktyczne. Pojawiają się nowe modele uczenia się (np. problem-based learning, project-based learning, challenge-based learning itp.), które sprzyjają zmianie podejść pedagogicznych. Wciąż jednak jeszcze szkoły w zbyt małym stopniu wykorzystują je, aby zmienić swoje podejście do nauczania. W ciągu kilku lat zmianę tę mogą jednak wymusić na szkole sami uczniowie.

Zachęcamy do zapoznania się z Horizon Report: 2017 K-12 Edition. Oprócz najważniejszych trendów w edukacji, zostały w nim także opisane istotne wyzwania stojące przed oświatą oraz przykłady wdrożenia innowacyjnych technologii edukacyjnych.

Horizon Report 2017 edycja K-12 (licencja CC-BY) dostępny jest na stronie konsorcjum NMC. Zachęcamy do lektury zwłaszcza rady pedagogiczne w szkołach wszystkich etapów kształcenia.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie