Z iPadami edukacja przyspieszyła

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

O tym, że tablet jest doskonałym narzędziem edukacyjnym przekonuje się coraz więcej nauczycieli. Ciekawe informacje napłynęły ze Stanów Zjednoczonych. Ponad rok temu w amerykańskim okręgu Lakeville władze oświatowe dokonały poważnej inwestycji w edukację, zakupując z programu grantowego iLearn194 aż 1900 iPadów do 32 klas szkolnych (K-12). Po roku używania iPadów przeprowadzono badania jakościowe, aby sprawdzić, czy zaszła istotna zmiana w jakości edukacji.fot. Apple

Zarówno urzędnicy, jak i nauczyciele byli bardzo ciekawi rezultatów badań. Wzięło w nich udział łącznie 31 klas, które pracowały ponad rok z iPadami. W Lakeville miał miejsce ciekawy eksperyment – nie wszystkie granty zakładały dostarczenie iPadów dla każdego ucznia, podobnie, jak nie wszystkie szkoły zdecydowały się pozwolić uczniom zabierać tablety do domów. Przykładowo w sześciu szkołach wprowadzono system 1:1, w trzech uczniowie korzystali z iPadów w domach, w 11 szkołach to nauczyciel był Panią/Panem iPadów i rozdawał je uczniom na zajęciach. Realizowano także scenariusz, w którym to klasy wymieniały się zestawami iPadów. 

Wyniki badania (czerwiec 2013) dla nauczycieli, którzy aktywnie korzystali z tabletów nie były zaskoczeniem. W 23 klasach zdecydowanie wzrosły zaangażowanie i aktywność uczniów, w 24 odnotowano wzrost motywacji uczniów do uczenia się, w 20 poprawiły się rezultaty edukacyjne uczniów.

Nauczyciele zauważyli, że dzięki iPadom uczniowie poświęcają więcej uwagi tematom, chętniej i dłużej się uczą. Wzrost czasu nauki przeznaczonego na jedno zadanie był całkiem spory – ok. 10-15 minut więcej. Urządzenia ich nie rozpraszały, a uczniowie starali się zawsze zdążyć z wykonaniem zadania na ustalony termin.

U tych, którzy nie lubili matematyki, wielką niespodzianką były matematyczne aplikacje. Nagle polubili nielubiany przedmiot, nie trzeba było już ich motywować do nauki.

W kilku szkołach zrobiono także badania ilościowe. W jednej znacząco wzrosła liczba uczniów z wynikami ponadprzeciętnymi (powyżej standardowymi). W innej wzrosły kompetencje matematyczne i czytania (w porównaniu do osiąganych do wyników krajowych testów), jeszcze w innej uczniom poprawiły się wyniki z gramatyki i języka. W każdej ze szkół korzyści z uczestniczenia w lekcjach z iPadami były nieco inne – ale to wynikało z samego programu grantowego (każda ze szkół ubiegała się o grant na zakup sprzętu i opisywała co chce z iPadami robić).

Z uczestnictwa w programie zadowoleni byli także nauczyciele. Zwłaszcza dla nauczycieli z dłuższym stażem była to wielka przygoda, która jak przyznawali mocno wpłynęła na ich sposób myślenia o edukacji, dostarczyły też wiele radości i zabawy. Nastąpiła rzeczywiście zmiana (transformacja) nauczania.

Raport z badań w Lakeville dostępny jest w Google Docs.

Prezentacja wyników w Prezi:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie