Studenci zagraniczni na polskich uczelniach

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Obecnie w Polsce studiuje 24 253 studentów zagranicznych z 141 krajów, czyli o prawie 4 tysiące więcej niż w roku ubiegłym. Stanowią oni jednak zaledwie 1,1% wszystkich studentów. To nie tylko znacząco mniej niż w najwyżej rozwiniętych krajach Zachodu czy w Chinach, ale też mniej niż u naszych sąsiadów: w Czechach, na Węgrzech, Słowacji, Słowenii, Litwie, Łotwa, Estonii, a nawet w Bułgarii i Rumunii.photo: sxc.hu

Fundacja Edukacyjna Perspektywy opublikowała Raport „Studenci zagraniczni w Polsce 2012” przedstawiający najnowsze trendy w zakresie umiędzynarodowienie polskiego szkolnictwa wyższego. Wynika z niego, że Polska pozostaje najmniej umiędzynarodowionym krajem członkowskim UE i jednym z najniżej umiędzynarodowionych w OECD. Mimo tych niezadowalająco niskich wyników daje się zauważyć stopniową poprawę współczynnika obecności studentów zagranicznych na polskich uczelniach; jeszcze pięć lat temu stanowili oni zaledwie 0,6% wszystkich studentów. Najwięcej studentów zagranicznych przyjeżdża na polskie uczelnie z krajów sąsiedzkich - Ukrainy (6321) i Białorusi (2937). Dalsi w kolejności są Norwedzy (1514), Szwedzi (1162) i Amerykanie (970), którzy najczęściej podejmują w Polsce studia medyczne. Nową, dynamicznie rosnącą grupą studentów zagranicznych na polskich uczelniach są Hiszpanie. W tej chwili studiuje ich w naszym kraju 1177. Najchętniej wybierają oni studia techniczne. 

Study in Poland Raport 2012Ponad 28% studentów zagranicznych studiuje w Polsce kierunki ekonomiczne i biznesowe, ponad 26% nauki medyczne, 11% - kierunki techniczne, a ponad 8% - nauki społeczne.

W porównaniu ze średnią światową, w Polsce jest wciąż stosunkowo niewielu studentów z Azji – tylko 565 Chińczyków, 533 Tajwańczyków, 215 Hindusów i 197 Wietnamczyków. Dodatkowo niepokoi fakt, że, wbrew światowemu trendowi ich liczba w Polsce spada.

Wciąż rośnie liczba studentów z Ukrainy na polskich uczelniach. Od 200 roku liczba ich wzrosła ponad dwukrotnie! Polska, obok Rosji i Niemiec jest najchętniej wybieranym krajem przez studentów ukraińskich.

Na świecie ponad 4 miliony studentów wybiera studia poza granicami swojego kraju. Do roku 2020 liczba ta ma się podwoić. Ponad połowa międzynarodowych studentów to Azjaci (Chińczycy, Hindusi i Koreańczycy). Znakomitą większość studentów z zagranicy goszczą uczelnie krajów OECD, a spośród nich najchętniej wybierane są: Stany Zjednoczone, Australia, Wielka Brytania, Niemcy i Francja. Do krajów „wielkiej piątki” trafia ponad połowa wszystkich studentów zagranicznych w skali globu.

Ocenia się, że w skali globalnej, rynek studiów międzynarodowych przynosi krajom goszczącym studentów zagranicznych około 80-90 miliardów dolarów rocznie. W Polsce szacunkowy wkład studentów zagranicznych dla gospodarki to w tej chwili około 100 milionów euro rocznie.

Raport "Studenci zagraniczni w Polsce 2013" oparty jest na niepublikowanych danych GUS a także na danych OECD, UNESCO i Eurostat. Publikacja ta powstała w ramach wieloletniego programu promocji polskich uczelni za granią „Study in Poland”, prowadzonego wspólnie przez Konferencję Rektorów Akademickich Szkół Polskich i Fundację Edukacyjną Perspektywy - www.info.studyinpoland.pl.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie