Dostęp do internetu w domu przekłada się na wyniki w nauce

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Gdy uczniowie pracują na domowych komputerach z dostępem do internetu, osiągają zwykle lepsze wyniki w nauce niż rówieśnicy, którzy dostęp do internetu mają okazjonalnie w szkole lub innych punktach dostępu. Badania przeprowadzone przez brytyjską e-Learning Foundation potwierdziły hipotezę, którą od dawna stawiało wielu edukatorów zajmujących się TIK w edukacji.

W badaniu realizowanym wspólnie z BBC wzięło udział 100 uczniów, którzy rozwiązywali materiały przygotowujące do egzaminów GCSE (egzamin na koniec szkoły średniej, czyli polskiego gimnazjum). Ci, którzy w trakcie badania regularnie korzystali w domu z zasobów edukacyjnych w internecie, rozwiązali testy lepiej, niż grupa, która przygotowywała się wyłącznie z tradycyjnych materiałów. Co ciekawe, przy okazji badano również czynnik mniejszego/większego wsparcia uczniów przez nauczyciela – okazało się, że w żadnej z badanych grup nie spowodował on znaczącej zmiany.

"Bez dostępu do internetu w domu wielu uczniów może mieć trudności z rozwiązywaniem prac domowych i przygotowaniem do egzaminów, choćby dlatego, że tracą możliwość korzystania ze stron internetowych zawierających materiały powtórzeniowe" – mówi Valerie Thompson, dyrektor e-Learning Foundation.

Opublikowane przed kilkoma tygodniami wyniki, wywołały w Wielkiej Brytanii ponownie dyskusję na temat wyrównywania szans w „cyfrowej“ edukacji i wspierania przez państwo uczniów z uboższych środowisk, których nie stać na komputery z internetem w domach. Warto przypomnieć, że wskutek kryzysu finansowego w Wielkiej Brytanii rząd zdecydował się zawiesić realizację programu Home Access, który od trzech lat umożliwiał dostęp do internetu w domu najuboższym uczniom. Ponownie też eksperci zwrócili uwagę ministrowi edukacji, że wielkim błędem było zamknięcie rządowej agencji BECTA, która zajmowała się – bardzo skutecznie i głęboko – wprowadzaniem TIK w brytyjskich szkołach.

Zmniejszenie funduszy na wsparcie oświaty przekłada się w brytyjskich szkołach również na mniejsze zakupy sprzętu – fundusze na ten cel spadły o ok. 8%. Może to dodatkowo pogłębiać dystans rozwojowy pomiędzy uczniami z uboższych i bogatszych rodzin.

Poprzedni minister edukacji, Lord Knight uważa, że obecny rząd brytyjski ponosi klęskę w walce z "luką cyfrową" w edukacji i proponuje powrót do rządowego programu wsparcia uczniów, zwracając uwagę, że posiadanie komputera z dostępem do internetu w domu, to nie żaden luksus, ale zwykła konieczność – uczniowie muszą wiedzieć, jak skutecznie używać narzędzi ICT w szkole i poza nią.

(Źródło: eLearning Foundation, The Guardian)


(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Prowadzi także międzynarodowy serwis edukatorów ekonomicznych i finansowych www.EconomicEducator.eu)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie