Komórki nie są groźne dla zdrowia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Skończmy z popularnym mitem. Jak wynika z badań przeprowadzonych przez specjalistów z Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Szwecji, częste używanie telefonów komórkowych nie wpływa na zachorowalność na raka. Komórki należą do tej samej kategorii "czynników kancerogennych", jak kawa, ołów i konserwowane warzywa.PHOTO: SXC.HU

To odpowiedź naukowców na niedawny raport Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), w którym sugerowano, że używanie telefonów komórkowych jest grozi zachorowaniem na guza mózgu. Naukowcy z kilku krajów twierdzą, że nie doszukali się żadnego przekonującego dowodu wykazującego, że może być jakiś związek między używaniem telefonów komórkowych a nowotworami. Nie dostrzegają też żadnego biologicznego mechanizmu, który mógłby do tego doprowadzić.

"Choć wciąż pozostaje pewna doza niepewności, kolejne wyniki badań coraz częściej podważają hipotezę, że używanie telefonów komórkowych grozi u ludzi dorosłych powstaniem guza mózgu." – twierdzą eksperci na łamach pisma "Environmental Health Perspectives".

Oba raporty nie są ze sobą sprzeczne, jak twierdzi jeden z twórców raportu z Wielkiej Brytanii, jedynie inaczej są w nich rozłożone akcenty. Ekspertyza WHO zwraca uwagę, że telefony komórkowe mogą jedynie nieco zwiększać ryzyko raka. Do tej samej kategorii "czynników kancerogennych" zaliczana jest jednak kawa, ołów i konserwowane warzywa.

Naukowcy przyznają, że w ostatnich 20 latach od wprowadzenia telefonów komórkowych nie wzrosła zachorowalność na guza mózgu. Nie zauważono tego również w ostatnich 10 latach, gdy nastąpiło upowszechnienie telefonii komórkowej. Obecnie na świecie używanych jest 5 mld aparatów.

Na to, że komórki nie powodują guza mózgu wskazują również przeprowadzone w Finlandii badania, które przed dwoma tygodniami opublikowano w "American Journal of Epidemiology".

Dr Suvi Larjavaara z fińskiego uniwersytetu w Tampere twierdzi, że doszła do takiego wniosku badając, jak często zdarzają się guzy mózgu w odległości 5 cm od miejsca głowy, do którego przykładany jest telefon komórkowy. To kluczowa odległość w ocenie tego rodzaju zagrożenia, gdyż jest to maksymalny zasięg wnikania do głowy 90 proc. promieniowania, jakie podczas rozmowy emituje aparat.

Uczona wraz ze swym zespołem przeanalizowała 888 przypadków guza mózgu wykrytych w latach 2000-2004. Badacze zwracali szczególną uwagę na to, gdzie guzy były zlokalizowane. Ale nie zauważyli, by coraz częściej były one położone w strefie zasięgu promieniowania radiowego wysyłanego przez telefony komórkowe.

Najnowszy raport ekspertów z Wielkiej Brytanii, USA i Szwecji przekonuje, że ryzyko guza mózgu jest tak małe, że trudno je wykryć, choć telefony komórkowe używa ogromna liczba ludzi.

Dlaczego dziś o tym piszemy? Uprzedzamy gorących zwolenników zakazów używania telefonów komórkowych w szkołach, aby nie próbowali podpierać się argumentacją zdrowotną. Niedawno zwracaliśmy uwagę na projekt rekomendacji Rady Europy (Council of Europe), która proponuje ograniczenie używania sieci Wi-Fi i telefonów komórkowych w szkołach i może tym samym być krokiem wstecz w rozwoju edukacji. Telefony komórkowe nie są groźne dla zdrowia, natomiast – zwłaszcza te najnowszych generacji, mogą być i już są cennymi i wszechstronnymi narzędziami edukacji. Wkrótce zaprezentujemy na łamach Edunews.pl i Edustyle.pl nowatorski przewodnik po mobilnej edukacji, w którym szeroko omawiamy wykorzystanie mobilnych urządzeń w codziennej praktyce edukacyjnej.

(Źródło: PAP, opr. własne)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...
Jest koniec roku i chętnie dajemy się ponieść iluzji że od nowego roku szkolnego wszystko będzie lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie