Wyniki PISA 2009 - matematyka

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyMatematyka jest jedną z dziedzin występujących w każdej edycji badania PISA. Co trzy lata piętnastoletni uczniowie w kilkudziesięciu krajach świata otrzymują do rozwiązania zestaw zadań, za pomocą których próbujemy zmierzyć ich przygotowanie do wykorzystania umiejętności matematycznych w otaczającym ich świecie. Jak polscy uczniowie wypadli w ostatnim badaniu?
 
Zadania matematyczne w programie PISA najczęściej są umieszczone w kontekście praktycznym i choć do ich rozwiązania nie jest potrzebna zaawansowana wiedza matematyczna, w większości przypadków nie przypominają one rutynowych zadań szkolnych. Trudność polega zatem – podobnie jak dzieje się to w dorosłym życiu – na poradzeniu sobie z problemem, dla którego nie mamy gotowego schematu postępowania. Przy takim podejściu przestają mieć znaczenie różnice między programami szkolnymi w poszczególnych krajach – nie jest istotne, do jakich narzędzi matematycznych uczeń się odwoła. Najważniejsza staje się umiejętność skutecznego poradzenia sobie z problemem.

W badaniu PISA 2009 wykorzystano część zadań, na których oparto badanie umiejętności matematycznych w 2003 r., gdy matematyka była głównym obszarem badania. W ten sposób możliwe stało się porównywanie wyników osiągniętych przez uczniów.

Jak w ostatnim badaniu wypadli polscy uczniowie? Przeciętnie. Na skali osiągnięć matematycznych wyróżniono sześć poziomów (od 1 - najsłabszy do 6 - najwyższe umiejętności matematyczne). Polska, w porównaniu z OECD, ma więcej uczniów na średnich, a mniej na skrajnych poziomach umiejętności. Oznacza to, że w Polsce jest mniej uczniów słabych niż średnio w krajach OECD, ale niestety również mniej uczniów dobrych i bardzo dobrych. Dla porównania Finlandia ma ponad dwa razy więcej uczniów niż Polska na dwu najwyższych poziomach umiejętności i ponad dwa razy mniej uczniów na dwu najniższych poziomach.

badania i analizy

Od badania umiejętności matematycznych w 2003 r. polscy uczniowie nie zrobili większego kroku naprzód. Dają sobie radę z zadaniami prostymi, znacznie gorzej idzie im z zadaniami trudnymi, problemowymi, w których trzeba uruchomić bardziej zaawansowane myślenie matematyczne.

W zakresie matematyki nie daje się, jak na razie, zauważyć żadnej większej zmiany. Polscy uczniowie gimnazjów, pozostający w roku 2003 w tyle za średnią krajów OECD, w roku 2006 przesunęli Polskę do grupy średnich krajów OECD, a w roku 2009 umocnili tę pozycję. Nie nastąpiło jednak dalsze przesuwanie się uczniów z najniższych do wyższych poziomów umiejętności, co można było zaobserwować w 2006 roku. Widoczny jest niewielki wzrost wyników uzyskiwanych przez dziewczęta, zredukowany przez podobnej wielkości pogorszenie wyników chłopców. Jednak zróżnicowanie między wynikami zmatematyki uzyskiwanymi przez uczniów obu płci jest w porównaniu z innymi krajami stosunkowo niewielkie.

W opracowaniu MEN poświęconym badaniu PISA 2009 zawarto analizy porównawcze dotyczące rozwiązywania zadań przez uczniów w Polsce i w innych krajach OECD. Warto się im przyjrzeć, aby potem poprzez odpowiedni dobór zadań na zajęciach, spróbować uzupełniać sukcesywnie braki. Nie da się oczywiście poprawić wyników z dnia na dzień, ale gdyby w oparciu o wyniki PISA opracować odpowiednie narzędzia wspierające rzeczywiście, a nie fikcyjnie, edukację matematyczną, może w następnej edycji badania, poprawilibyśmy swoje miejsce. Stać nas na więcej, ale coś powinniśmy wreszcie zrobić, aby poprawić rezultaty w uczeniu się matematyki.  
 
Raport z badań PISA 2009 dostępny jest tutaj.

(Źródło: PISA. Wyniki badania 2009 w Polsce, Ministerstwo Edukacji Narodowej)



Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie