Uczniowie o szkole XXI wieku (1)

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyZ kolejnej edycji badań prowadzonych przez amerykańską organizację Project Tomorrow wyłania się obraz uczniów, którzy coraz częściej i chętniej biorą odpowiedzialność za własną edukację, korzystając z narzędzi dostępnych w sieci. To trend, który muszą szkoły wziąć pod rozwagę, jeśli mają dalej pełnić swoją funkcję edukacyjną.
 
Zaletą prowadzonych rokrocznie w Stanach Zjednoczonych badań z serii Speak Up jest ich zasięg (wielkość próby). W badaniach uczestniczy już prawie 300 tysięcy uczniów klas 1-12 (czyli szkoły podstawowe i szkoły średnie), ale również niespotykana w innych badaniach grupa rodziców (ponad 26 tysięcy) i nauczycieli (ponad 38 tysięcy). Jest to jedno z niewielu na świecie badań dotyczących nowoczesnej edukacji, które bierze pod uwagę przede wszystkim opinie tych najbardziej zainteresowanych edukacją, czyli uczniów. Dlatego ostatnia edycja badania w 2009 r. odbywała się pod hasłem "Tworzymy naszą przyszłość: uczniowie o swojej wizji szkół XXI wieku."
 
Uczniowie skorzystali z możliwości wypowiedzi na temat korzystania z technologii w domu i szkole. W ostatniej edycji badania ich opinie są w przeważającej mierze zgodne: pełniejszy dostęp do zasobów cyfrowych w sieci i częstsza współpraca oraz wymiana z rówieśnikami w szkole i poza nią, przyczyniają się do szybszego rozwoju.
 
„Dla tych uczniów budynek szkoły, nauczyciel, podręcznik drukowany nie oznaczają monopolu na wiedzę, treści edukacyjne, a nawet na proces uczenia się. Nie powinno być zatem zaskoczeniem, że uczniowie sięgają szeroko po nowe zasoby edukacyjne, korzystają z nowych narzędzi, aplikacji, pomocy ekspertów poza szkołą i wzajemnie się wspierają, aby gromadzić osobiste doświadczenia edukacyjne, które mogą, ale nie muszą uwzględniać również to, co dzieje się w klasie“ – napisano w raporcie podsumowującym wyniki badania.
 
Zgromadzone dane potwierdzają, że uczniowie poszukują i korzystają z edukacji opartej o nowe technologie poza szkołą – są to działania, które nie są kierowane ani narzucone przez nauczyciela, ani nawet nie są powiązane z pracą domową.
 
„Niezależnie od czynników demograficznych, socjo-ekonomicznych, płci czy poziomu kształcenia, uczniowie przyznają, że brak bardziej złożonego wykorzystania technologii w edukacji szkolnej, wstrzymuje ich rozwój, a w wielu przypadkach również demotywuje od uczenia się“ – podkreślają twórcy raportu.
 
Wśród najczęstszych praktyk związanych z użyciem technologii uczniowie wymienili m.in. korzystanie z Facebooka do celów związanych ze współpracą, wymianą informacji, pomaganiem innym uczniom; rozwiązywanie zadań i testów online, korzystanie z narzędzi w telefonie komórkowym w celu poprawy zarządzania własnymi zasobami i podniesienia produktywności; wykorzystania podkastów i filmów wideo do podniesienia poziomu wiedzy z różnych przedmiotów; korzystanie z kursów e-learning aby pogłębić swoją wiedzę z określonego tematu zainteresowań (także poza programem nauczania); poszukiwanie ekspertów, z którymi mogą współpracować online i dzielić się pomysłami oraz treściami.
 
Raport z badań Speak Up 2009 identyfikuje trzy najważniejsze elementy wizji nowoczesnej edukacji według uczniów, których cechami wspólnymi jest innowacyjne wykorzystanie dostępnych technologii, włączając w to e-learning, urządzenia mobilne, narzędzia społecznościowe web 2.0 i treści dostępne w środowisku cyfrowym:
1)  Uczenie się oparte o narzędzia społecznościowe: uczniowie chcieliby, aby istniejące i pojawiające się narzędzia komunikowania się i współpracy w sieci były włączone w proces edukacji, aby tworzyć i personalizować sieci eksperckie wzbogacające ich osobiste doświadczenia edukacyjne; 
2)  Uczenie się jako proces nieznający barier i ograniczeń: doświadczenia edukacyjne zdobywane z wykorzystaniem technologii przenikają mury klasy szkolnej i nie są limitowane ograniczonością zasobów, tradycyjnymi źródłami finansowania [oświaty], położeniem geograficznym, społecznością lokalną, ani nawet wiedzą nauczyciela i jego umiejętnościami; 
3)  Uczenie się oparte na zasobach cyfrowych: wykorzystanie mających związek z danym zagadnieniem cyfrowych narzędzi, treści i zasobów jest kluczowe dla zwiększenia produktywności całego procesu uczenia się, a nie wpływa jedynie na zwiększenie zaangażowania w naukę. 
 
Szerzej każdy z powyższych elementów zostanie omówiony w drugiej części opracowania poświęconemu badaniom Speak Up 2009. Istotne jest to, że każdy z tych elementów wizji „nowej“ edukacji daje szkołom i nauczycielom bezcenne wskazówki, w jaki sposób mogliby lepiej spełnić oczekiwania uczących się. Zmiany są konieczne, a wprowadzenie ich pozwoli niwelować „cyfrowe rozłączenie“, które istnieje pomiędzy uczniami i ich nauczycielami (jeśli chodzi o uczenie się i nauczanie z wykorzystaniem technologii) oraz – co jest niezmiernie ważne – pozwoli podnieść efektywność edukacji szkolnej dzięki wykorzystaniu pomysłów młodzieży celowego i kreatywnego wykorzystania technologii w nauce. 
 
(Źródło: eSchoolNews)
 
(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie