Najlepszym sposobem na zapewnienie, że osoby uczące się, bez względu na ich pochodzenie społeczne, mają faktyczny dostęp do edukacji opartej na nowych technologiach, jest angażowanie ich w proces projektowania narzędzi edukacyjnych – taka teza wynika z raportu brytyjskiej organizacji Futurelab zajmującej się innowacjami w procesie edukacji.
Idzie nowe. Do Polski ma jeszcze długą drogę, ale kiedyś może dotrze. Pojawia się coraz więcej raportów z badań, wskazujących, że krajobraz edukacji zmienia się pod wpływem globalizacji i nowych technologii w sposób bardzo dynamiczny, zmienia się również filozofia edukacji, zaś tradycyjny układ mistrz-uczeń przechodzi powoli do lamusa.
Dzisiaj mamy Międzynarodowy Dzień Osób Niepełnosprawnych. Publikowane na świecie raporty coraz częściej zwracają uwagę, że niepełnosprawni są grupą szczególnie narażoną na niebezpieczeństwo cyfrowego wykluczenia. Z drugiej strony rozwój technologii stwarza wielkie szanse na przezwyciężanie ograniczeń wynikających z ich niepełnosprawności.
W zglobalizowanym i cyfrowym świecie pojęcie własności nabiera nowego wymiaru. Możemy łatwo nabywać prawa do własności rzeczy znajdujących się w odległych miejscach, tworzyć dzieła w Internecie, z których korzystać będą ludzie na innych kontynentach. Z drugiej strony świadomość praw i obowiązków przysługującym właścicielom wcale nie jest wysoka.
1 grudnia obchodzimy Światowy Dzień Walki z AIDS. Towarzyszy mu zawsze wiele inicjatyw i akcji edukacyjnych skierowanych do ludzi z całego świata. W walce z tą epidemią, bardzo ważną rolę pełni Internet i różnorodne kampanie rozpowszechniane za jego pośrednictwem. Zarówno w profilaktyce, jak i leczeniu osób zarażonych, kluczową rolę odgrywa bowiem informacja.
SMS (Short Message System) zrewolucjonizował naszą komunikację. Dotąd używaliśmy telefonów do rozmowy na odległość. Współcześnie mają one więcej funkcji - służą m.in. do planowania dnia, amatorskiej fotografii, słuchania muzyki i komunikacji tekstowej. Ta ostatnia funkcja zmieniła nasz sposób pisania i odbierania dzieł literatury. Dlaczego?
Lisbon Council, brukselski instytut typu think tank, opublikował wyniki badań porównawczych systemów kształcenia wyższego przeprowadzonych w należących do OECD 14 krajach UE oraz Stanach Zjednoczonych, Australii i Szwajcarii. Europejskie uczelnie wypadły w tych badaniach raczej przeciętnie; Polska słabo, jeśli chodzi o przygotowanie absolwentów do pracy.