Co z tą demokracją w szkole?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
debaty edukacyjneSzkolna edukacja w demokratycznym, wolnym kraju domaga się poszukiwania systemu kształcenia dopasowanego do demokracji, wolności i potrzeb obywatelskiego społeczeństwa. Stąd pytania o demokratyczną szkołę. Jaka ona powinna być w demokratycznym, wolnym, obywatelskim kraju? Na czym polega równość osób w takiej szkole?
 
Jak zbudować i zorganizować demokratyczną szkołę? Kto skorzysta na budowaniu takiej szkoły?

Potrzeba uczenia demokracji
W potrzebę uczenia demokracji chyba niewielu wątpi. Szkolna edukacja w wolnym kraju domaga się nie tyle uczenia o demokracji i wolności, ale praktycznego uczenia młodych demokratycznych i obywatelskich postaw, reguł oraz konkretnych zachowań. Zadaniem współczesnej szkoły przestaje być nauczanie i wychowanie, a staje się skuteczne organizowanie uczenia się i wspieranie indywidualnego rozwoju uczniów. A nauczyciel staje się sprawnym organizatorem uczenia się uczniów. Wymaga to zasadniczej zmiany filozofii i strategii zarządzania i organizacji pracy szkoły oraz poszczególnych jej zajęć.

Dobra edukacja domaga się wzrostu wzajemnego zaufania, odpowiedzialności, samodzielności i kreatywności uczniów i wzajemnego szacunku oraz rzeczywistej podmiotowości zainteresowanych stron. A dzieło to trzeba rozpocząć chyba od ministerstwa edukacji, decydentów i dyrekcji szkół. To są istotne wartości demokratycznego, wolnego społeczeństwa i demokratycznej szkoły.

Istota demokratycznej szkoły
Kilka lat temu pojawił się, na łamach internetowego czasopisma „Trendy – Uczenie Się w XXI Wieku”, poradnik dla nauczycieli z ćwiczeniami pt. „Jak uczyć demokracji w szkole? Zarys miniporadnika dla nauczycieli z ćwiczeniami” (e-booki – www.trendy.codn.edu.pl) oraz w kilku edukacyjnych czasopismach, np. w „Nowej Szkole” – artykuł pt. Co jest istotą demokratycznej szkoły? (2008/6), a także w „Nauczycielskiej Edukacji” artykuł pt. Co z tą demokracją w szkole? (2007/6). I co? Specjalnej dyskusji na ten temat jakoś nie widać. A chyba warto podjąć dyskusję o naprawie „Szkolnej Rzeczypospolitej”. A może szkoła boi się demokracji?

W demokracji najważniejszy jest wolny wybór oraz ludzka odpowiedzialność za słowa i czyny. Wolny wybór i odpowiedzialność za własny wybór - to kręgosłup demokracji. Jeżeli nie wypraktykuje tego Jaś w szkole, to Jan w życiu będzie się zawsze rozglądał za siłą wiodącą” - napisała w główce pewnego artykułu o równości w szkole Redakcja czasopisma „Nowe w Szkole” (2006). Czyż nie warto te słowa rozważyć?

Podstawowe problemy demokratycznej szkoły
Podstawowymi problemami, które warto w miarę szybko rozwiązać są pytania:
-
Czy polskie obecne szkoły są placówkami demokratycznymi?
-
Czy można taką szkołę w Polsce zbudować i komu by ona nade wszystko służyła?
-
Jak lepiej i skuteczniej organizować uczenie się demokracji przez dzieci oraz młodzież w szkole?
 
Te pytania są skierowane do dyrektorów szkół, nauczycieli, wychowawców i doradców metodycznych zainteresowanych unowocześnianiem edukacji, problemami współczesnych innowacji edukacyjnych w szkole oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli w obszarze rozwiązywania trudnych problemów edukacyjnych. Oczywiste jest, że domagają się one szerszego opracowania.

Korzyści z demokratycznej szkoły
Za demokracją i społeczną wolnością opowiada się wielu, choć nie wszyscy w Polsce ją kochają. O demokracji i wolności oraz przestrzeganiu praw ucznia (i człowieka) w szkole mówi się od kilkunastu lat w naszym kraju wyjątkowo dużo. Ale, jak jest z tym w praktyce? Gdzie są szkoły, w których prawa ucznia są rzeczywiście respektowane i szanowane? A przecież ich respektowanie to wyjściowy i podstawowy element drogi do szkolnej demokracji.

Czy szkoła może być i czy powinna być demokratyczna? Kto by na tym skorzystał, a kto stracił? Czy ona może być zorganizowana i działać, rozwijać się wg demokratycznych reguł?
 
Czym charakteryzuje się demokratyczna szkoła? Kluczowym problemem w tej materii jest osiągnięcie wysokiego standardu w trzech zasadniczych kompetencjach:
1. dokonywanie trafnych, wolnych i odpowiedzialnych wyborów,
2. branie indywidualnej odpowiedzialności za własne decyzje,
3. współdecydowanie o strategiach i warunkach uczenia się i rozwoju.

(Notka o autorze: dr Julian Piotr Sawiński, nauczyciel konsultant Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie, członek zespołu e-Redakcji Edunews.pl)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Dziesięć błędów informacji zwrotnej
Wszystko to prawda, ale na "zerowym" punkcie powinno być: błędem krytyki jest samo jej istnienie! w ...
Zbyt ogólny opis by zrozumieć czym to się różni od istniejących aplikacji edukacyjnych które są zazw...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Natura matury
Miałem wrażenie, że dość jasno dałem do zrozumienia, że nie rozważam tu zasadności ani prawidłowości...
Mikołaj napisał/a komentarz do Natura matury
Trafne pokazuje to, że matura to nie tylko test wiedzy, ale rytuał przejścia, który ma sens tylko wt...
Ppp napisał/a komentarz do Natura matury
Maturę nalezy ZLIKWIDOWAĆ, ponieważ jest niesprawiedliwym egzaminem, którego można PRZYPADKOWO nie z...
Zapisałem dziecko na karate kontaktowe przez takich własnie małych gnojków by sam umiał się bronić
Nauczyciel napisał/a komentarz do Jeszcze większa automatyzacja pracy twórczej
Są też aplikacje które skutecznie potrafią wykrywać czy dany tekst został napisany przez AI czy nie ...
Kajtek napisał/a komentarz do Po co jest szkoła?
Szkoły niczego nas nie uczą oprócz polskiego oraz matematyki nic więcej nie jest nam potrzebne a nau...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie