Filmy dla multimedialnego ucznia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Młody człowiek w epoce cyfrowej uczy się inaczej niż jego rodzice kilkadziesiąt lat wcześniej. To inna kultura i metoda uczenia się, z wykorzystaniem szerokiej gamy narzędzi cyfrowych oraz narzędzi komunikowania się dostępnych w internecie. Aby przekaz skutecznie docierał do "multimedialnego ucznia", powinien być podawany w formie, w jakiej jest dobrze odbierany.PHOTO: SXC.HU

Film jest jednym z narzędzi dydaktycznych wykorzystywanych przez nauczycieli od wielu lat. Ale dziś pod tym pojęciem możemy rozumieć o wiele więcej niż kiedyś. To nie tylko dwugodzinna ekranizacja lektury szkolnej, nie tylko serial pokazujący piękno przyrody czy doświadczenia z fizyki. Dzisiaj to także krótki film mający walory edukacyjne przygotowany przez nauczyciela lub ucznia i załadowany np. do YouTube. Jak zatem wykorzystywać efektywniej filmy – w różnej formie, także te amatorskie – na zajęciach?

Multimedialny człowiek jest jednocześnie „podłączony“ do wielu źródeł wiedzy i informacji. Dzisiejszy gimnazjalista potrafi jednocześnie odrabiać pracę domową i: słuchać muzyki, oglądać film z internetu, czatować w tym samym czasie z rówieśnikami, pisać e-mail, a jeszcze być może przegląda w tym czasie różne strony internetowe. Równolegle napływają do niego w różnych okienkach pootwieranych na ekranie komputera mniej lub bardziej ciekawe wiadomości. No i jeszcze do tego, dzięki podzielności uwagi, potrafi prowadzić w tym czasie rozmowę z rodzicem (co niekiedy może być źródłem rodzinnej sprzeczki, bo przecież rodzic ma zazwyczaj zupełnie inne wyobrażenie na temat komunikowania się). W kontekście edukacyjnym to „podłączenie“ ma kolosalne znaczenie: uczeń przyzwyczajony jest do tego, że nieustannie napływają do niego różne informacje /bodźce. Tego samego oczekuje po zajęciach szkolnych.

Otoczeni przez media cyfrowe młodzi ludzie uczą się czerpać informacje i wiedzę z obrazów. Obrazy, a zatem i filmy, mają coraz większe znaczenie dla rozwoju i pogłębiania wiedzy o świecie. Powinny być podstawą procesu uczenia się. Wykorzystanie filmu w edukacji jeszcze nigdy nie było tak proste. Dziś nauczyciel ma do dyspozycji wiele kanałów, w których może użyć film, aby uczyć, choćby komputery z projektorem lub tablicą interaktywną, telewizor, ale także na odtwarzaczu multimedialnym (np. iPod) czy coraz częściej w telefonie komórkowym (zwłaszcza w smartfonie). Co więcej, nie tylko trzeba korzystać z istniejących zasobów filmów edukacyjnych, ale jeszcze można i trzeba je tworzyć. Wszystkie narzędzia potrzebne do tego są pod ręką (w internecie), a w kamerę wyposażone są również telefony komórkowe. Zamiast zakazywać ich używania w szkołach, wreszcie trzeba z nich zrobić lepszy użytek.

Niniejsza prezentacja została przygotowana na potrzeby cyklu konferencji dla nauczycieli przygotowanego przez Wydawnictwo Szkolne PWN, pt. „Rola filmu edukacyjnego w nauczaniu“. Zaprezentowana została na spotkaniach we Wrocławiu, Opolu i Olsztynie.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie