Wszystko o wspieraniu dziecka w nauce

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
publikacjeKażde dziecko może odnieść szkolny sukces i każde ma prawo do rozwijania swoich indywidualnych umiejętności i talentów. Zarówno rodzice, jak i szkoła powinni stworzyć dziecku warunki do samorealizacji, ale tylko ich współdziałanie może przynieść zadowalające rezultaty. O tym jak to zrobić, można dowiedzieć się z poradnika „Jak wspierać dziecko w nauce?”
 
Autorki - Małgorzata Taraszkiewicz, Grażyna Redlisiak, Wiga Bednarkowa i Zuzanna Taraszkiewicz, zaproponowały ciekawą konstrukcję podręcznika. Jest to publikacja dla dyrekcji szkół i nauczycieli, a także dla rodziców.

Dla edukatorów – jest to w dużym skrócie poradnik o tym co każdy nauczyciel musi wiedzieć na temat nowoczesnej edukacji i jak podnosić wyniki nauczania w szkole. Zgodnie ze współczesną wiedzą efektywne nauczanie to nauczanie polisensoryczne (wielozmysłowe), obupółkulowe, wielointeligentne, pragmatyczne, ze zrozumieniem... Także – ze zrozumieniem tych procesów u nauczycieli! W poradniku – w bardzo praktyczny sposób, pokazano, jak krok po kroku wdrażać w szkole nowoczesną metodykę nauczania i organizację lekcji.

publikacjeBo przecież każdy z nas ma własny styl uczenia się! Warto, aby każdy nauczyciel umiał rozpoznać własny styl uczenia i aby umiał rozpoznać style uczenia się swoich uczniów. Warto również, by każdy nauczyciel był kompetentnym doradcą edukacyjnym swoich uczniów: pomagał uczniom w określeniu ich menu uczenia się, pomagał w rozwiązywaniu problemów w uczeniu się – to absolutny wymóg naszych czasów! Warto wreszcie, aby w cały proces wspierania uczenia się dzieci w naturalny sposób zaangażować rodziców, wyposażając ich w praktyczne, zrozumiałe i możliwe do realizacji wskazówki: co i jak mają robić. 

To także ważny poradnik dla rodziców. Każdy rodzic chciałby dla swojego dziecka jak najlepiej. Od urodzenia (a czasem i długo przed) troszczy się o nie i opiekuje, najlepiej jak potrafi. W pewnym momencie ta troska i opieka jest dzielona z innymi ludźmi – nauczycielami w przedszkolu, a kilka lat później - w szkole. I zaczyna się okres długoletniego – oby, wspólnego – działania na rzecz dziecka, które chcemy wychować i wyedukować, aby było dobrym, mądrym i szczęśliwym człowiekiem! Chyba nikt nie zakwestionuje takiego celu!

Ale należy pamiętać o tym, że różne drogi prowadzą do realizacji takiego celu. Wiele zależy od wiedzy, umiejętności, kompetencji i mądrości zarówno samych rodziców, jak i nauczycieli. Od ich wiedzy w rozumieniu potrzeb dziecka i jego indywidualności, od umiejętnego wspierania rozwoju dziecka zgodnie z jego planem rozwojowym, od umiejętności komunikacyjnych (wychowywanie i nauczanie to przecież proces nieustannej komunikacji!), wreszcie od umiejętności rozwiązywania problemów związanych z zachowaniem i uczeniem się dziecka.

Poradnik ten skierowany jest zwłaszcza do rodziców dzieci, które rozpoczynają szkolną edukację. Dzieci te są w wieku określanego w literaturze jako późne dzieciństwo (6-12 lat), które stanowi pomost między dzieciństwem a adolescencją (dorastaniem). Każdy okres życia (etap rozwoju) jest ważny i istotny sam w sobie, ale w tym etapie dziecko kumuluje kapitał dla społecznego i edukacyjnego funkcjonowania niemal na całe życie.

Dziecko nawet w Konstytucji RP i innych ważnych dokumentach państwowych ma zagwarantowane prawo do nauki, wspierania jego talentów i rozwoju zgodnie z jego potrzebami. Każde dziecko ma prawo do sukcesu szkolnego, a obowiazkiem jego wychowawców i nauczycieli jest to prawo respektować, zgodnie z nowoczesną wiedzą, poczuciem odpowiedzialności i mądrością pedagogiczną. I tego zwłaszcza życzą wszystkim – i dzieciom i rodzicom – autorki poradnika.

Do poradnika dołączono płytę CD z dodatkowymi materiałami.
 
"Jak wspierać dziecko w nauce. Niezbędnik aktywnego rodzica + płyta CD", Małgorzata Taraszkiewicz, Grażyna Redlisiak, Wiga Bednarkowa, Zuzanna Taraszkiewicz, Wolters Kluver, Warszawa 2010. ISBN: 978-83-7601-492-0
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie