Polacy mniej zadowoleni ze swojego wykształcenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyZmiany na świecie, w tym na rynku pracy, coraz częściej skłaniają do zastanawiania się nad wartością zdobytego wykształcenia. W ostatnich latach w Polsce znacząco zwiększyła się liczba osób, które nie odczuwają satysfakcji z osiągniętego poziomu wykształcenia - wynika z badań CBOS "Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach 1993-2009".
 
Według Centrum Badania Opinii Społecznej, 51% Polaków "nie odczuwa satysfakcji z osiągniętego poziomu wykształcenia" - tymczasem w 2004 r. taką samą deklarację składało 44% respondentów. W rezultacie mniej osób powtórzyłoby swoje wybory edukacyjne.

W badaniu CBOS na pytanie - "gdyby obecnie zaczynał(a) Pan(i) jeszcze raz naukę, czy powtórzyłby(a)by Pan(i) swoją drogę kształcenia?":
34% badanych odpowiedziało, że tak;
51%, że "nie, starał(a)bym się uzyskać wyższe wykształcenie, niż posiadam";
9%- "nie, wybrał(a)bym inne wykształcenie na tym samym poziomie";
1%- "nie, poświęcił(a)bym mniej czasu na wykształcenie, niż to uczyniłe(a)m";
2%- "nie, z innych przyczyn";
3% respondentów nie miało w tej sprawie zdania.

Tymczasem w 1993 r. 42% badanych twierdziło, że gdyby zaczynali naukę jeszcze raz, ponownie wybraliby swoją drogę kształcenia. Obecnie, podobnie jak w 2004 r., sądzi tak tylko co trzeci respondent – wynika z komunikatu.

Za bardzo pozytywne zjawisko CBOS uznał znaczący wzrost (w porównaniu z 1993 r.) odsetka Polaków ceniących wykształcenie. Zauważa jednak, że w ostatnim pięcioleciu nastąpił spadek liczby respondentów całkowicie przekonanych o wartości edukacji. W 1993 r. 42% społeczeństwa deklarowało, że zdecydowanie warto jest zdobywać wykształcenie, w 2004 r. było ich 76% obecnie zaś – 63% - informuje CBOS i wyjaśnia, że na obecny spadek wpływa prawdopodobnie "poprawa sytuacji na rynku pracy i osłabienie przekonania, że wykształcenie chroni przed bezrobociem".

Badania CBOS wskazują także, że prawie połowa Polaków (48%) jest gotowa podwyższyć swoje kwalifikacje, jednak niemal tyle samo badanych (49%) nie podjęłoby się tego, nawet gdyby mieli takie możliwości. Pozostałe 3% badanych nie miało w tej sprawie zdania. Gotowość do podnoszenia kwalifikacji wyrażały przede wszystkim osoby młode i lepiej wykształcone, dla których ma to większy wpływ na karierę zawodową.

CBOS podjął także problem wykorzystania wykształcenia w pracy zawodowej respondentów. Jak się okazało, przydatność wykształcenia w życiu zawodowym zależy w znacznym stopniu od kierunku, w jakim kształcili się badani. "W roku bieżącym wykształcenie w pracy zawodowej najczęściej wykorzystywały osoby ze specjalnością prawno-administracyjną, humanistyczno-społeczną i pedagogiczną oraz ekonomiczno-handlową i medyczną (ponad 80%). Najrzadziej natomiast robiły to osoby z wykształceniem rolniczym, wśród których prawie co trzecia zadeklarowała, że w ogóle nie wykorzystuje swoich kwalifikacji" - informuje CBOS.

Komunikat CBOS "Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach 1993-2009" powstał na podstawie badań CBOS prowadzonych od 1993 r. Ostatnie badanie w tym zakresie przeprowadzono w dniach 4-9 listopada 2009 r. na liczącej 1022 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.

(Źródło: CBOS, PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Maciej M Sysło napisał/a komentarz do Czy projekt to dobra forma uczenia się?
Poniższy fragment pochodzi z mojej pracy "Przyszłość Laboratorium", która ukazała się w czasopiśmie ...
Ppp napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Najpierw należało przypomnieć i scharakteryzować style nauki - wzrokowcy, słuchowcy, kinestetycy. Po...
Lech Mankiewicz napisał/a komentarz do Kilka wskazówek, jak się uczyć
Bardzo ważna uwaga, choć mam wrażenie, że analiza nie jest do końca kompletna. Dlaczego? Taka techni...
To Stowarzyszenie Umarłych Statutów podaje nieprawdę. Art. 99 ustawy Prawo oświatowe umożliwia wprow...
Książka „Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym” nie jest autorstwa Martina Seligmana, lecz D...
Robert Raczyński napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Dzięki za ten tekst. Mnie, mimo jakichś trzech podejść, nie udało się zadowalajaco skomentować tej b...
Gość napisał/a komentarz do Osiem filarów reformy edukacji (z komentarzem)
Też się bardzo niepokoję. Trudno mi się czyta te życzeniowe postulaty.
Ja się zgadzam z polonistką. Nauczyciele świetlicy zwykle jako argument pracy w wymiarze 26 godzin p...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie