Polacy mniej zadowoleni ze swojego wykształcenia

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times
badania i analizyZmiany na świecie, w tym na rynku pracy, coraz częściej skłaniają do zastanawiania się nad wartością zdobytego wykształcenia. W ostatnich latach w Polsce znacząco zwiększyła się liczba osób, które nie odczuwają satysfakcji z osiągniętego poziomu wykształcenia - wynika z badań CBOS "Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach 1993-2009".
 
Według Centrum Badania Opinii Społecznej, 51% Polaków "nie odczuwa satysfakcji z osiągniętego poziomu wykształcenia" - tymczasem w 2004 r. taką samą deklarację składało 44% respondentów. W rezultacie mniej osób powtórzyłoby swoje wybory edukacyjne.

W badaniu CBOS na pytanie - "gdyby obecnie zaczynał(a) Pan(i) jeszcze raz naukę, czy powtórzyłby(a)by Pan(i) swoją drogę kształcenia?":
34% badanych odpowiedziało, że tak;
51%, że "nie, starał(a)bym się uzyskać wyższe wykształcenie, niż posiadam";
9%- "nie, wybrał(a)bym inne wykształcenie na tym samym poziomie";
1%- "nie, poświęcił(a)bym mniej czasu na wykształcenie, niż to uczyniłe(a)m";
2%- "nie, z innych przyczyn";
3% respondentów nie miało w tej sprawie zdania.

Tymczasem w 1993 r. 42% badanych twierdziło, że gdyby zaczynali naukę jeszcze raz, ponownie wybraliby swoją drogę kształcenia. Obecnie, podobnie jak w 2004 r., sądzi tak tylko co trzeci respondent – wynika z komunikatu.

Za bardzo pozytywne zjawisko CBOS uznał znaczący wzrost (w porównaniu z 1993 r.) odsetka Polaków ceniących wykształcenie. Zauważa jednak, że w ostatnim pięcioleciu nastąpił spadek liczby respondentów całkowicie przekonanych o wartości edukacji. W 1993 r. 42% społeczeństwa deklarowało, że zdecydowanie warto jest zdobywać wykształcenie, w 2004 r. było ich 76% obecnie zaś – 63% - informuje CBOS i wyjaśnia, że na obecny spadek wpływa prawdopodobnie "poprawa sytuacji na rynku pracy i osłabienie przekonania, że wykształcenie chroni przed bezrobociem".

Badania CBOS wskazują także, że prawie połowa Polaków (48%) jest gotowa podwyższyć swoje kwalifikacje, jednak niemal tyle samo badanych (49%) nie podjęłoby się tego, nawet gdyby mieli takie możliwości. Pozostałe 3% badanych nie miało w tej sprawie zdania. Gotowość do podnoszenia kwalifikacji wyrażały przede wszystkim osoby młode i lepiej wykształcone, dla których ma to większy wpływ na karierę zawodową.

CBOS podjął także problem wykorzystania wykształcenia w pracy zawodowej respondentów. Jak się okazało, przydatność wykształcenia w życiu zawodowym zależy w znacznym stopniu od kierunku, w jakim kształcili się badani. "W roku bieżącym wykształcenie w pracy zawodowej najczęściej wykorzystywały osoby ze specjalnością prawno-administracyjną, humanistyczno-społeczną i pedagogiczną oraz ekonomiczno-handlową i medyczną (ponad 80%). Najrzadziej natomiast robiły to osoby z wykształceniem rolniczym, wśród których prawie co trzecia zadeklarowała, że w ogóle nie wykorzystuje swoich kwalifikacji" - informuje CBOS.

Komunikat CBOS "Rola wykształcenia i zmiany w jej społecznym spostrzeganiu w latach 1993-2009" powstał na podstawie badań CBOS prowadzonych od 1993 r. Ostatnie badanie w tym zakresie przeprowadzono w dniach 4-9 listopada 2009 r. na liczącej 1022 osoby reprezentatywnej próbie losowej dorosłych Polaków.

(Źródło: CBOS, PAP Nauka w Polsce)
 
 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Bardzo się cieszę że udało mi się dojść do, co prawda wtórnego, odkrycia które, o czym nie wiedziałe...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Zróżnicowanie pensum - gdybyż to było takie proste! Nauczyciele coraz częściej będą mieli uprawnieni...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Autor, jako dyrektor szkoły, musi wiedzieć, że problemem częściej jest nie przekraczanie 40-godzinne...
Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie