Słysząc obco brzmiącą nazwę metody Webquest można się skrzywić, że ktoś używa obcego wyrazu zamiast poszukać polskiego odpowiednika, albo uznać, że to próba przeszczepienia na polski grunt obcych wzorców. W przypadku Webquestu byłby to duży błąd. Jest w wielu krajach rozpoznawalny pod tą nazwą, a w warunkach polskich jest dziś bardzo użyteczny. Co zaskakujące – wprawdzie zaprojektowano go dla uczniów, ale w praktyce znakomicie stymuluje rozwój zawodowy i indywidualny nauczycieli. Warto zatem poznać go i zastosować (najlepiej jak najszybciej).
Osiem zasad istotnych w pracy nauczyciela
Na co powinni w swojej pracy zwracać uwagę nauczyciele? Jak mogą badać to, czy uczą efektywnie, czy rzeczywiście uczniowie korzystają z ich pomocy. Czy w ogóle muszą zajmować się ewaluacją swojej pracy? Tak, powinni, a co więcej, powinni starać się spojrzeć na swoje nauczanie oczami swoich uczniów.
Udana lekcja z tabletami
5 listopada moimi gośćmi były nauczycielki, uczące klasy I-III w pilskich szkołach. Zaprosiłam panie na lekcję z tabletami, by pokazać, że to nie tylko gadżet, ale i wspaniałe narzędzie w edukacji, także najmłodszych uczniów.
Jak uczyć w szkole małe dzieci?
Z dziećmi z klas I-III można pracować zupełnie inaczej, niż robi to większość szkół. Uczyć je wielu kompetencji naraz podczas zabaw i warsztatowych zajęć. IBE przygotował pięć spotów, w których pokazuje dobre przykłady takich zajęć realizowanych w Zespole Szkół w Radowie Małym (Zachodniopomorskie).
Zabierz malucha, niech chóru posłucha
„Zabierz malucha, niech chóru posłucha” to skierowana do rodzin z dziećmi propozycja koncertu chóru Allegrezza del Canto połączonego z formą zabawy i edukacją – muzyczną i varsavianistyczną. Repertuar koncertu będzie stanowić muzyka wokalna od średniowiecza do współczesności. Dyrygent – Szymon Wyrzykowski opowie o słuchanych utworach oraz ich związkach z Warszawą. Pozwoli to lepiej zrozumieć wykonywaną muzykę chóralną zarówno rodzicom, jak i ich dzieciom. Przekaz muzyczny wzbogacony zostanie przez multimedialną prezentację obrazów Warszawy przez wieki.
Neurologia w wersji pop?
W ostatnich latach przeczytałem kilka książek Spitzera i trochę Hüthera. Wysłuchałem ich wykładów w internecie… staram się na bieżąco śledzić wpływ wymienionych na oświatę w swoich środowiskach. Co do Spitzera trudno mu odmówić skuteczności w działaniu. Jego instytut w Ulm oraz finansowe środki trzecie świadczą o tym, że sobie radzi. Ale jaki jest jego wpływ na godzinę lekcyjną w niemieckiej szkole? Moim zdaniem średni.
Spóźnione pytania i spóźnione odpowiedzi
Pytania postawione w artykule Trzy pytania o e-podręczniki Witolda Kołodziejczyka są spóźnione. Powinny były być zadane przed powołaniem do życia tego projektu. Co więcej – już wtedy powinny były być znane odpowiedzi na te i inne pytania.