Jak skutecznie uczyć dzieci matematyki?

fot. Pixabay.com - public domain

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Małe dzieci całkiem nieźle radzą sobie z rachunkami, gdy mają do czynienia z konkretnymi przedmiotami, które dodają i odejmują. Ale w pewnym momencie coś się psuje i okazuje się, że już nie liczą tak dobrze. Może w polskiej szkole za szybko przechodzimy do abstrakcji, za szybko wprowadzamy język matematyczny? – zastanawia się Aleksandra Pezda, która o nauczaniu dzieci matematyki rozmawiała z ekspertami na antenie TOK FM.

Prof. Małgorzata Żytko z Uniwersytetu Warszawskiego potwierdza to spostrzeżenie. Jeden z wniosków (i rekomendacji) prowadzonych przez zespół dr Mirosława Dąbrowskiego w latach 2006-2012 badań dotyczących umiejętności matematycznych uczniów kończących klasę III – był właśnie taki – następuje za szybkie przejście od działań na konkretach (dodawanie gruszek w sadzie) do działań abstrakcyjnych (dodawanie cyfr). Brakuje pewnego modelu pośredniego, który pozwala dziecku zrozumieć działanie matematyczne, gdy posługujemy się pojęciami symbolicznymi. Pojęcia matematyczne muszą być najpierw zrozumiane przez dzieci.

Istotne jest też obserwacja dzieci – nauczyciel musi wiedzieć, jak różnią się dzieci w zakresie umiejętności matematycznych. Nie da się zaplanować z góry, że jakieś umiejętności zostaną osiągnięte dokładnie w tym i tym czasie – uważa matematyk Marcin Karpiński. Doświadczenia fińskie pokazują, że w każdej grupie znajdują się osoby, które potrzebują znacznie więcej czasu na zrozumienie działań, które wykonują.

Zanim zaczniemy uczyć, spróbujmy zdiagnozować dzieci, zobaczyć na jakim poziomie jest ich matematyka. Mamy duże możliwości relizacji ciekawych zajęć matematycznych. Nie skupiajmy się tylko na „przerabianie“ programu nauczania. „Gdybym kurczowo chciała trzymać się zapisów podstawy programowej, moje dzieci by się nie rozwijały, a wręcz nastąpiłby regres“ - mówi Ewa Wiatrak, nauczycielka z 31-letnim stażem ze Szkoły Podstawowej nr 68 w Warszawie.

Zapraszamy nauczycieli szkoły podstawowej do posłuchania ciekawej audycji w TOK FM:

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

  • Written by Ppp
    Zmniejszenie liczby, a najlepiej likwidacja egzaminów likwiduje problem egzaminów - proste i logiczn...
  • Written by Robert Raczyński
    Czegoś tu nie rozumiem, albo mi coś umknęło. Na jakiej podstawie AI dokonała tendencyjnej oceny pra...
  • Written by Robert Raczyński
    Bardzo istotne zagadnienie (zastanawiałem się już kiedyś nad tym problemem na blogu), ale nie ograni...
  • Written by Maciej M. Sysło
    Jako komentarz kilka cytatów: Oscar Wild: edukacja to rzecz godna podziwu, ale dobrze jest od czasu d...
  • Written by Ppp
    Kiedy ja chodziłem do szkoły popularna była raczej metafora "szkoła naszym spólnym więzieniem". Choc...
  • Written by Joanna
    Szacun! Wspaniałe, merytoryczne i rzeczowe, a przy tym obiektywne przedstawienie i wyjaśnienie probl...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie