We współczesnym świecie również edukacja podlega procesom globalizacyjnym. Warto śledzić, co dzieje się w szkołach w innych krajach, na innych kontynentach i wyciągać wnioski pod kątem własnej pracy. Prezentujemy dziś ciekawe spojrzenie na edukację z perspektywy chińskiej. "Każde dziecko rodzi się twórcze. Zamiast tłumić tę cechę, trzeba ją pielęgnować" – mówi prof. Yong Zhao w rozmowie z Janem Gmurczykiem z Instytutu Obywatelskiego.
Diagnoza szkoły i lekcji oczami gdańskich uczniów
Jak wygląda portret dzisiejszego ucznia? Jakie ma plany na przyszłość? Czy szkoła zaspokaja jego potrzeby? Odpowiedzi na te pytania można próbować odszukać w najnowszym raporcie Gdańskiego Inkubatora Przedsiębiorczości STARTER pt. „Technologie i postawy przedsiębiorcze wśród młodzieży gdańskiej”.
Czy możliwa jest szkoła bez ocen?
Komu służy ocenianie w szkole? Bardziej uczniowi, czy bardziej nauczycielowi? A może tylko systemowi edukacyjnemu, który potrzebuje ocen jak pożywki, aby wyliczać, przeliczać, sumować, prognozować itp. O ocenianiu, wspieraniu ucznia w uczeniu się i stopniach rozmawiała z ekspertami Aleksandra Pezda na antenie TOK FM.
Nie jestem dobrym nauczycielem
Chyba nie jestem dobrym nauczycielem. Jak na współczesne standardy edukacyjne obowiązujące w placówkach, to nawet fatalnym. Mam inną wizję prowadzenia zajęć niż przewidują sztywne regulaminy. Nie przeszkadza mi szmer, rozmowy mi nie przeszkadzają, pytania mi nie przeszkadzają (tak, te nie na temat też nie). Za to przeszkadza mi ciasnota, brak powietrza, gonitwa z czasem i ławki mi przeszkadzają.
Mobilne aplikacje i bezpieczne korzystanie z sieci
Z badania „Dzieci i młodzież wobec internetu“ przeprowadzonego w 2014 r. przez Rzecznika Praw Dziecka i NASK wynika, że młodzież najchętniej obecnie łączy się z internetem poprzez telefony komórkowe. Młodzi użytkownicy przyznają, że urządzenia te są w zasadzie poza kontrolą rodzicielską, zaś rodzice i opiekunowie z reguły nie mają dostatecznych kompetencji technicznych, aby sprawdzić po jakich stronach odbywały się internetowe podróże.
Grają i inwestują
Szkolna Internetowa Gra Giełdowa (SIGG) jest jednym z ciekawszych narzędzi edukacji finansowej w Polsce. Właśnie zakończyła się część podstawowa jej 13. edycji. Wkrótce najlepsi szkolni inwestorzy wyłonieni spośród prawie 6800 zespołów reprezentujących ponad 800 szkół, odbiorą wkrótce dyplomy i wyróżnienia na parkiecie warszawskiej Giełdy Papierów Wartościowych.
Jedno zdanie
Myślę o wpływie dorosłych i nauczycieli na życie dzieci i uczniów. Nie chodzi mi o wielkie wypowiedzi skierowane do dziecka, ale o takie codzienne odpryski od życia, wypowiedziane zdania, zauważenie lub niezauważenie dziecka, uwaga dla ucznia, niepotrzebna krytyka, nieadekwatne ocenianie itd. Zdałam sobie sprawę, że te małe sytuacje projektują przyszłe losy i życie dziecka.