Lektura z tabletem

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Lektura to jak wiadomo książka, którą obowiązkowo należy przeczytać. Jaka powinna być? Interesująca, ciekawa, mądra, wartościowa. Powinno się ją czytać jednym tchem. I taką dla moich uczniów jest na pewno „Zaczarowana zagroda” Centkiewiczów. Przeczytali ją samodzielnie w domu wszyscy.fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Do dziś pamiętam dialog matki z synem z polskiego serialu komediowego „Wojna domowa”.

Paweł co czytasz? Co to za książka?

– Oj mamo, to nie książka. To lektura.

Pracę z książką zaczęliśmy nietypowo, bo od zajęć plastycznych. Zbudowane styropianowe makiety i ulepione plastelinowe pingwiny posłużyły nam do wyjaśnienia tajemnicy znikania tych ptaków.

Nieco wcześniej znalazłam w sklepie Play aplikację Szkic, bardzo podobną do ulubionej przez uczniów Pic Collage. Można w niej zapisywać teksty i dodawać zdjęcia. Ma też w swych zasobach bogate i pięknie graficznie naklejki. Wykorzystaliśmy ją na zajęciach do stworzenia opisu pingwina Adeli.

Tego dnia pojawiły się na ławkach mapy, encyklopedie zwierząt, wydrukowane informacje o pingwinach oraz kody QR z adresami stron opisującymi Adeli. Na tablicy zgromadziliśmy potrzebne słownictwo. Zostały też zapisane pytania, na które dzieci musiały udzielić odpowiedzi.

Pracę zaczęliśmy od pobrania z galerii obrazów jednego zdjęcia pingwina. Przestrzegając praw autorskich uczniowie zaznaczyli opcję „do ponownego wykorzystania w celach niekomercyjnych”. Zdjęcie zapisali w galerii. Korzystając z różnych źródeł informacji dzieci szukały odpowiedzi na pytania, a ważniejsze dane zapisały na karteczkach. Po chwili rozpoczęła się praca z wykorzystaniem tabletu. Aplikacja Szkic jest bardzo prosta i intuicyjna.

Po dodaniu zdjęcia uczniowie tworzyli opis pingwina Adeli. Praca nad tekstem bardzo skupiła ich uwagę.

Później pobrali darmowe naklejki i zilustrowali swój opis.

Była też praca w grupach. Dzieci wymieniły się tabletami i czytały opisy kolegów. Zwracały uwagę na drobne niedociągnięcia typu brak kropki czy brak mian przy podaniu wagi i wzrostu Adeli (brawa za czujność).

Ostatnim elementem zadania było wysłanie opisu mailem na moją pocztę.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Podczas jednych zajęć z wykorzystaniem tabletów moi uczniowie:

  • korzystali z różnych źródeł informacji,
  • wzbogacili swą wiedzę na temat innych kontynentów i ich mieszkańców,
  • rozumieją opis jako formę wypowiedzi pisemnej,
  • samodzielnie sformułowali opis pingwina,
  • wiedzą, czym są prawa autorskie i jak zgodnie z nimi pobrać zdjęcia z Internetu.

Muszę też wspomnieć o grze Zondle, którą wykonała moja uczennica Julka zainspirowana tą książką. Często wykorzystywaliśmy ją na tabletach i tablicy interaktywnej.

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Dodatkowo przygotowałam szereg materiałów do zajęć z lekturą w kreatorze Scholaris. To niezwykle przydatne narzędzie. Co cieszy, lekcje działają na tabletach po zeskanowaniu kodu QR.

Trudno było się rozstać z Elegancikiem i innymi pingwinami. Często „wracamy” na Antarktydę grając w quiz, do którego pytania stworzyły dzieci. Mam nadzieję, że każda lektura je tak zachwyci!

fot. Aleksandra Schoen-Kamińska, Superbelfrzy RP

Notka o autorce: Aleksandra Schoen-Kamińska jest nauczycielką wczesnoszkolną w Zespole Szkół nr 3 w Pile i członkiem grupy Superbelfrzy RP. Niniejszy tekst ukazał się w blogu Superbelfrów i został nieznacznie zmodyfikowany przez Marcina Polaka. Licencja: CC-BY-SA.

Na temat dobrych praktyk w edukacji wczesnoszkolnej przeczytaj także w Edunews.pl:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie