Wychowujemy młodych ludzi dla świata, dla ich przyszłości. Ale przyszłość to wielka niewiadoma. Jakie więc obierać priorytety, cele, jakie modelować postawy i wartości? Dzieci, które rozpoczęły edukację szkolną w tym roku – około roku 2030 wypełnią swoimi talentami i umiejętnościami rynek pracy, usług, kultury. Będą tworzyć, leczyć, sprzedawać, budować, rządzić…
Wiosna w edukacji
Wiosna to przepiękny, pełen radości i energii czas. Dni dłuższe, słońca więcej, więc i zapał do pracy odradza się z nową siłą. Widać to szczególnie w szkołach podstawowych wśród nauczycielek klas I-III. Od kilku tygodni nasze sale kwitną. Ogrody, zarówno te na parapecie, jak i te wokół szkoły, już są gotowe na słońce i ciepło. Jest to też niesamowity czas na to, aby uwolnić dzieci od książek i kart pracy. Czas, aby zostać naukowcem, ogrodnikiem, obserwatorem, miłośnikiem przyrody i radosnym artystą. Zobaczcie, co dzieje się aktualnie w polskich szkołach i przedszkolach.
Bądź kumplem, nie dokuczaj
Niemal co drugi uczeń szkoły podstawowej doświadcza różnych form dokuczania ze strony rówieśników, a skala zjawiska w klasach I-VI jest większa niż w gimnazjach. Z misją propagowania koleżeńskich zachowań wśród dzieci rusza Cartoon Network, uruchamiając drugą edycję kampanii społecznej „Bądź kumplem, nie dokuczaj”. Do współpracy zaproszony został m.in. piłkarz reprezentacji Polski Grzegorz Krychowiak.
„Lektury w kadrze” od kuchni
Kiedy pięć lata temu powstał pomysł stworzenia konkursu ogólnopolskiego o organizacji takiego przedsięwzięcia nie miałam wielkiego pojęcia. Była idea, ale brak było doświadczenia. Dziś „Lektury w kadrze” stoją u progu piątej edycji. Jak pracuje się nad takim przedsięwzięciem? Sami zobaczcie.
Skafander starości, czyli co czują nasi dziadkowie
Dzięki Stowarzyszeniu CREO gimnazjaliści mogą na własnej skórze doświadczyć starości oraz przykrych objawów choroby Parkinsona. Akcja spotyka się z dużym entuzjazmem zarówno wśród młodzieży, jak i seniorów.
Po co nam edukacja o przestrzeni?
Szkoła może być wzorem i antywzorem przestrzeni publicznej. Kształtuje, choć często o tym zapominamy, także gusta estetyczne i obywatelskie uczniów. Więc później, gdy dzieci staną się dorosłymi, to, w jaki sposób się wykształciło ich rozumienie przestrzeni wspólnej, będzie także przekładało się na ich zachowania i zaniechania w przestrzeni publicznej.
Posprzątaj po sobie!
Czy wyobrażamy sobie taką sytuację, że po każdych zajęciach uczniowie biorą do ręki szczotki, szmaty, mopy, ściereczki i dokładnie sprzątają swoją salę, a potem odpowiednią część wspólną szkoły. Nieprawdopodobne, prawda? Sandepid zaraz przesłałby do szkoły nakaz zaprzestania takich działań w trosce (sic!) o zdrowie i bezpieczeństwo dzieci, a jeszcze wcześniej rodzice wywieźliby z niej dyrektora/kę szkoły na taczce. Ciekawe, że to zupełnie zwyczajna praktyka w japońskich szkołach…