(C) Edunews.pl

Nauczyciele i uczniowie mogą już zwiedzać nową wystawę w Centrum Nauki Kopernik w Warszawie. Zatytułowana została "Płyń lub giń", a jej celem jest pogłębić naszą wiedzę na temat wody i pokazać, że dzięki nauce potrafimy nad wodą zapanować.

Co czwarty Polak przyznaje się, że w ciągu ostatnich siedmiu dni zdarzyło się mu wyrzucić jedzenie. Najczęściej do kosza trafiają owoce, warzywa, pieczywo oraz resztki z posiłków - wynika z najnowszego sondażu Centrum Badania Opinii Społecznej. Nie jest to tylko problem Polski, gdyż podobne praktyki mają miejsce także w innych krajach UE - jeszcze więcej od nas wyrzucają Brytyjczycy, Niemcy, Francuzi i Holendrzy (dane Eurostatu). Gospodarowanie żywnością to wciąż dość zaniedbany temat edukacji konsumenckiej.

„Co dzisiaj robimy?” - pyta Ania. Zastanawiam się przez chwilę i mówię: „Ja muszę się zająć kilkoma sprawami przy domu, Ty - jeśli chcesz - idź do zwierząt. Spotkamy się wieczorem”. Wychodzę przed dom i zaczynam porządkować. Zbliża się noc - czas, kiedy pojawiają się nasi wrogowie. Ania lubi walczyć z "dziadami", jak ich nazywa, a ja zazwyczaj jestem gdzieś nieopodal i wkraczam do akcji, jeżeli zajdzie taka potrzeba. Biegamy po łące uzbrojeni w diamentowe miecze, na głowach mamy hełmy, a nasze ciała okrywają zbroje. W naszych sześciennych bohaterach trudno dostrzec trzydziestokilkuletnich nauczycieli...

Jeszcze kilkadziesiąt lat temu przeciętny uczeń spędzał w szkole na krześle trzy razy mniej niż obecnie. Skoro dłuższy czas spędza w szkole, to pojawia się pytanie, czy czegoś jednak nie traci w swoim rozwoju, tego co znajduje się poza szkołą. Jak zatem „odkrzesławiać” uczniów i odkrywać to, co znajduje się obok szkoły lub zupełnie poza nią?

fot. Fotolia.com

Blaski bywają pożyteczne, ale gdy przejadą po oczach to oślepiają. Podobnie jest z ludzkim egoizmem. To jest postawa skierowana na siebie samego. To zabieganie i troska o własny interes. Gdzie jest zagrożenie w tej trosce? Jakie jest miejsce egoizmu w edukacji i wychowaniu? Jakie są blaski i ciemne strony naszego egoizmu?

fot. Centrum Edukacji Obywatelskiej

Prowadzą teatr dobrych słów, sztafety dyskusji, czytają maluchom książki, zakładają ogródki z ziołami, opiekują się pszczołami, sprzedają zdrową żywność, rozmawiają ze świadkami historii, uwieczniają w kronikach sportowych dawne aktywności fizyczne. A przy tym uczą się współpracy, wyrażania głośno swojego zdania, radzenia sobie z wyzwaniami, wrażliwości na innych. Tak działają uczniowie i uczennice z całej Polski, którzy spotkali się w Warszawie na XVII Ogólnopolskiej Prezentacji Projektów Młodzieżowych, organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO).

fot. Fotolia.com

Mistrzem stajemy się wtedy, gdy o najbardziej skomplikowanych sprawach możemy mówić w sposób prosty, żeby wszyscy zrozumieli i mogli za tym pójść. Przez pierwsze 50 lat życia człowiek się uczy, a potem już można zacząć o spuściźnie… I to ma związek z byciem Mistrzem - mówiła Iwona Majewska-Opiełka podczas III Kongresu Tutoringu w Warszawie. Mistrz musi mieć jakąś spuściznę. A to łączy się z potrzebą sensu życia, nadania mu jakiejś wyższej wartości.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Jarosław Pytlak napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
@Jan - no proszę, potwierdził Pan słuszność tego, co robimy w klasach 4-6 SP w szkole STO na Bemowie...
Ppp napisał/a komentarz do Sprawdzian 13+ i Domowe Zasady Ekranowe
Autorzy chyba nigdy nie byli dziećmi i nie wiedzą, jak może wyglądać egzekucja tych wskazań. Rozumie...
Jan napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Są najliczniejszą grupą zawodową, więc muszą być problemem społecznym. System w jaki została zorgani...
Jan napisał/a komentarz do Kłopoty ze szkolnym ocenianiem
Dylemat związany z ocenianiem dobrze byłoby również przeanalizować pod kątem różnych przedmiotów szk...
Pełna zgoda - nie chodzi o nie wiadomo jaka indywidualizacje, lecz o zauważenie CZŁOWIEKA przynajmni...
Barbara Nowacka powinna być zdymisjonowana, ponieważ jedynie czym zajmuje się, to podwyżkami nauczyc...
Jan napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
@ Ppp: Dzieje się tak dlatego że nie ma kompleksowego rozwiązania problemu języków obcych w szkołach...
Kinga napisał/a komentarz do Nauczyciele – luka pokoleniowa
To prawda. Bardzo dobry artykuł. Młodzi nauczyciele w polskich szkołach są niemile widziani, a jeśli...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie