Kluby dobrej rozmowy, czyli tu się „movie”

CC-BY Centrum Edukacji Obywatelskiej

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Kluby filmowe to jeden z filarów edukacji filmowej w szkołach prowadzonej między innymi w ramach Filmoteki Szkolnej. Akcja! Ponad połowa szkół zgłoszonych do projektu prowadzi swoje szkolne kluby, gdzie uczniowie i uczennice są zaznajamiani z wybitnymi dziełami sztuki filmowej i zapraszani do otwartej i partnerskiej wymiany poglądów, którą inicjują twórcy. Jak wykorzystać ten potencjał? Czy film sprawdza się przy omawianiu trudnych tematów, które mogą budzić ogromne emocje i ujawniać różne punkty widzenia? 

Przeczytajcie tekst Julii Godorowskiej dotyczący doświadczeń z włączaniem filmu do promocji pozytywnych wzorców rozmowy w ramach inicjatywy Centrum Edukacji Obywatelskiej pt. Klub dobrej rozmowy „Punkty widzenia”.

***

Czy polski wieszcz Adam Mickiewicz wypowiadając słowa „Nic pożądańszego, a nic trudniejszego na ziemi, jak prawdziwa rozmowa” mógł podejrzewać, że wymiana poglądów i wzajemne słuchanie racji rozmówców będzie stanowić wyzwanie nie tylko dla współczesnych mu społeczeństw, ale również dla tych dzisiejszych? Obecnie jednym z wielu tematów pokazujących powszechną trudność wymiany opinii pomiędzy rozmówcami jest rozmowa na temat sytuacji uchodźców i uchodźczyń przybywających do krajów europejskich. Okazało się, że brakuje w polskim społeczeństwie, a w szczególności w rzeczywistości szkolnej, pozytywnych wzorców rzetelnej debaty, służącej wzajemnemu zrozumieniu oraz poznaniu różnorodnych stanowisk.

W opanowywaniu sztuki rozmowy, polegającej na wymianie stanowisk, argumentów i wzajemnym słuchaniu swoich racji, szkoła może odegrać znaczącą rolę. W celu ułatwienia szkołom podjęcia wyzwania, jakim jest umożliwienie młodym ludziom udziału w procesie podejmowania osobistych, jak również obywatelskich decyzji dotyczących uchodźców, Centrum Edukacji Obywatelskiej realizuje inicjatywę Klub dobrej rozmowy „Punkty widzenia” w ramach ogólnopolskiego projektu edukacyjnego „Rozmawiajmy o uchodźcach”.

Celem Klubu dobrej rozmowy jest zachęcenie uczniów i uczennic w wieku od 11 do 18 roku życia do wzajemnego poznawania swoich punktów widzenia i prowadzenia rozmów na temat sytuacji uchodźców i uchodźczyń oraz współczesnych migracji, niezależnie od tego, jakie są ich poglądy w tej sprawie. Klub dobrej rozmowy może czerpać inspiracje i materiały z różnych źródeł. Jednym ze sposobów na zainicjowanie przez młodzież rozmowy na temat współczesnych migracji, obok przeczytanej przed spotkaniem książki, wyjścia na wystawę artystyczną, analizy przekazów medialnych czy spotkania z ciekawym człowiekiem, jest wspólnie obejrzany film o tematyce migracyjnej.

Dzieła kultury takie jak film umożliwiają wstęp do świata, którego często inaczej nie moglibyśmy tak wyraźnie poznać i dają możliwość konfrontacji z nowym punktem widzenia na przedstawioną na ekranie historię. Aby zajęcia z filmem nie ograniczały się jedynie do oglądania, warto zadbać o stworzenie przestrzeni do krytycznej analizy i interpretacji filmowej opowieści. Przy poruszaniu tematyki migracyjnej szczególnie ważne jest odwoływanie się do faktów, szukania ich potwierdzenia w sprawdzonych źródłach i wiarygodnych statystykach. Nie należy jednak zapomnieć, że za każdymi statystykami stoją żywi ludzie ze swoimi historiami, emocjami i postawami.

Grafika przedstawia fragment przewodnika dla młodzieży „Punkty widzenia. Klub dobrej rozmowy” wydanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej: wersja elektroniczna dostępna na stronie www.migracje.ceo.org.pl.

Dlaczego warto rozmawiać o migracjach?

Migracje i uchodźstwo to jedne z największych wyzwań współczesnego świata, a do tego zjawiska, które będą coraz powszechniejsze. Warto o nich rozmawiać, aby lepiej rozumieć zmiany, jakie wokół nas zachodzą: zarówno te w skali globalnej – kiedy obserwujemy w mediach szlak migracyjny osób opuszczających ogarnięte wojną Syrię, Somalię lub Jemen, czy w skali lokalnej – kiedy pojawiają się nowi sąsiedzi, którzy mówią w innym niż nasz języku, czy kiedy koleżanka z klasy wyjeżdża z rodzicami na stałe za granicę. Aby uczyć się wyszukiwać wiarygodne, rzetelne informacje i samodzielnie wyrabiać sobie zdanie na tematy, które budzą skrajne emocje. Rzetelna rozmowa pozwala zrozumieć różnorodne stanowiska i ukazuje wiele perspektyw – świat nie jest przecież czarno-biały, a my nie musimy we wszystkim się ze sobą zgadzać, żeby nadal się lubić, cenić i traktować z szacunkiem.

Jak założyć Klub dobrej rozmowy? O czym rozmawiać, żeby było ciekawie? Jakie inspiracje filmowe?

Odpowiedzi na te pytania znajdują się w przewodniku dla młodzieży „Punkty widzenia. Klub dobrej rozmowy” przygotowanym przez zespół ekspertek tworzących projekt CEO „Rozmawiajmy o uchodźcach” – wersja elektroniczna publikacji jest dostępna na stronie www.migracje.ceo.org.pl. Przewodnik ten pomoże krok po kroku założyć Klub dobrej rozmowy, a także podsunie tematy do dyskusji oraz wesprze w planowaniu spotkania stanowiącego przestrzeń do wymiany myśli, refleksji, a także do bycia razem. Zachęcamy do tego, aby na spotkanie wybrać temat współczesnych migracji, a liczba zagadnień i pomysłów związanych z tym zjawiskiem jest ogromna – migracje w skali globalnej czy lokalnej, ich przyczyny i skutki, uchodźcy czy migracji ekonomiczni, prawa człowieka w kontekście migracji – wylicza koordynatorka projektu Elżbieta Krawczyk.

Inspiracje filmowe

(zaczerpnięte z Przewodnika dla młodzieży „Punkty widzenia. Klub dobrej rozmowy” za: www.migracje.ceo.org.pl)

  • Zozo, reż. Josef Fares, 2005 (dramat, 103 min)
  • W dobrej wierze, reż. Philippe Falardeau, 2014 (dramat, 110 min)
  • Fala, reż. Bożydar Pająk, 2016 (dokument, 32 min)
  • Rozpoznanie, reż. Bożydar Pająk, 2016 (dokument, 29 min)
  • Salam, reż. Zach Ingrasci, Chris Temple, 2015 (dokument, 75 min)
  • Granice. Europejski sen, reż. Łukasz Szczepański, Anna Żebrowska, 2016 (40 min)
  • Bekas, reż. Karzan Kader, 2012 (dramat, 92 min)
  • Znam kogoś, kto cię szuka, reż. Julia Kowalski 2015 (dramat, 79 min)

Można także sięgnąć po krótkie filmy przygotowane przez CEO – wywiady z migrantami mieszkającymi w Polsce. Wywiady trwają po kilkanaście minut, a w ich omówieniu pomogą karty pracy, które znajdują się na stronie: www.migracje.ceo.org.pl/content/filmy. Scenariusz jednego ze spotkań odnosi się do przedstawionej w filmie opowieści pana Lahouda Toum, który jako uchodźcą z Syrii zamieszkał kilka lat temu w Polsce. Podczas wywiadu Lahoud Touma opowiada o swoim życiu, doświadczeniu migracyjnym i odnajdywaniu się w nowej rzeczywistości po przyjeździe do Polski. Zajęcia na podstawie sfilmowanego wywiadu prowadzone na podstawie scenariusza CEO kształtują postawę empatii i zrozumienia innego punktu widzenia, a także nakreślają kontekst sytuacji w Syrii.

Jak przygotować się do szkolnego spotkania filmowego poświęconego zagadnieniu migracji i uchodźstwa?

Poniże wskazówki zostały zaczerpnięte z Przewodnika dla młodzieży CEO „Punkty widzenia. Klub dobrej rozmowy”.

1. Dowiedzcie się więcej na temat reżysera/reżyserki filmu.

Kim jest? Skąd pochodzi? Czy i w jaki sposób doświadczenia życiowe tej osoby wpłynęły na tematykę poruszaną przez nią w jej twórczości? Poszukajcie wywiadów, wypowiedzi dla prasy, komentarzy odnośnie jej pracy i twórczości.

2. Poznajcie szerszy kontekst poznawanej historii czy opowieści.

Jeśli film dotyczy np. losów uchodźczyni z Czeczenii, dowiedzcie się więcej na temat samej Czeczenii, konfliktu zbrojnego w tym rejonie świata, bieżącej sytuacji społeczno-politycznej. Pozwoli wam to zweryfikować aktualność poruszanych kwestii.

3. Zastanówcie się, co czują bohaterowie i bohaterki omawianego filmu.

Co czują osoby z doświadczeniem migracyjnym? Starajcie się głębiej poznać ich historie, wychwycić wyzwania, z jakimi się mierzą, i sposoby radzenia sobie z nimi.

4. Starajcie się docierać do wiarygodnych źródeł informacji, weryfikować je, sprawdzając w kilku miejscach.

Warto sięgać po dane i raporty niezależnych instytucji badawczych, organizacji pozarządowych, międzyrządowych i międzynarodowych, a także statystyki urzędowe – na poziomie krajowym, europejskim i globalnym.

5. Dzielenie się wrażeniami i emocjami wywołanymi przez obejrzany film.

Podczas samego spotkania przeznaczcie czas zarówno na podzielenie się ogólnymi wrażeniami i emocjami związanymi z obejrzanym filmem, jak również na omówienie wybranych wątków tematycznych lub zagadnień, które uznacie za szczególnie ważne. Możecie wypisać sobie te tematy na tablicy lub na dużych kartkach papieru i omawiać wspólnie na forum lub łącząc się w mniejsze podgrupy tematyczne. Pamiętajcie, by zwrócić szczególną uwagę na to, z jakiej perspektywy pokazana jest dana opowieść – kto jest narratorem, a kto bohaterem? Czy osoby z doświadczeniem migracyjnym lub uchodźczym mówią same o sobie? Czy to ich perspektywa, czy osoby z zewnątrz? Czy dana sytuacja pokazana jest z różnych stron i pozwala zrozumieć szerszy kontekst?

Młodzież jednogłośnie podkreślała, że otwarcie na trudne tematy było zaletą Klubu

Z informacji zebranych w roku 2017 przez badaczy zajmujących się ewaluacją projektu „Rozmawiamy o uchodźcach” z Pracowni Badań i Innowacji Społecznych Stocznia wynika, że uczniowie i uczennice którzy w swojej szkole założyli Klub dobrej rozmowy zdecydowanie doceniają taką formułę spotkań. Zwracali uwagę, że spotkania w Klubie o określonej tematyce dają okazję do konfrontowania się z trudnymi tematami. Chodzi nie tylko o różne aspekty kryzysu polityk migracyjnych, ale też o dyskutowane zagadnienia czy podejmowane ćwiczenia, które oddziałują na emocje. Jako przykłady wskazywano m.in. oglądanie filmów o życiu codziennym w krajach ogarniętych wojną oraz ćwiczenia polegające na pracy z silnymi emocjami.

Jeśli poszukujesz ciekawych materiałów edukacyjnych i inspiracji na tematy związane z migracjami i uchodźstwem, zapraszamy na stronę internetową projektu „Rozmawiajmy o uchodźcach”: www.migracje.ceo.org.pl. Znajdziesz tam:

  • scenariusz bazowy „Rozmowa o uchodźcach w Polsce” pomoże w atmosferze wzajemnego szacunku przeprowadzić z młodzieżą rozmowę o sytuacji uchodźców opartą na faktach. Jednym z celów scenariusza jest kształtowanie u młodych ludzi umiejętności słuchania się, wyrażania własnego zdania i argumentowania w oparciu o rzetelne źródła informacji.
  • ponad 40 scenariuszy przedmiotowych przygotowanych w odniesieniu do podstawy programowej. Pomysły na lekcję znajdą tu nauczyciele i nauczycielki języka polskiego, edukacji filmowej, angielskiego, wiedzy o społeczeństwie, biologii, geografii, religii, etyki czy historii. Proponujemy również aktywności, które można wykorzystać w czasie godzin wychowawczych oraz zajęć pozalekcyjnych.
  • materiały merytoryczne i metodyczne. Teksty merytoryczne dostarczają rzetelnej wiedzy na temat sytuacji migracyjnej. Mówimy o migracjach w kontekście polskim i globalnym, wyzwaniach związanych z migracjami, ale też poszukujemy dobrych praktyk i rozwiązań, zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Teksty metodyczne to z kolei omówienie pracy ze scenariuszem bazowym. Dotyczą takich zagadnień, jak: sposób rozmowy o uchodźcach, język, jakiego warto używać, prowadząc lekcje na ten temat, praca z emocjami, a także kwestie przeciwdziałania stereotypom i uprzedzeniom, które takiej rozmowie mogą towarzyszyć.

Rozmawiajmy o uchodźcach. Globalnie-lokalnie o migracjach to projekt realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej dzięki współfinansowaniu w ramach programu polskiej współpracy rozwojowej Ministerstwa Spraw Zagranicznych RP, a także dzięki środkom Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Głównym celem projektu jest umożliwienie młodym ludziom udziału w procesie podejmowania osobistych, jak również obywatelskich decyzji dotyczących uchodźców. Może się tak stać tylko dzięki poznaniu kluczowych i wiarygodnych informacji dotyczących sytuacji oraz dzięki udziałowi w prowadzących do wzajemnego zrozumienia rozmowach. Oferujemy różnorodne narzędzia edukacyjne dla nauczycieli, nauczycielek m.in.: kurs internetowy, szkolenia, scenariusze zajęć przedmiotowych, teksty merytoryczne i metodyczne, jak i materiały bezpośrednio skierowane do młodzieży m.in.: warsztaty tematyczne, przewodnik jak założyć i realizować Klub dobrej rozmowy. Dostęp do materiałów można uzyskać na stronie projektu www.migracje.ceo.org.pl.


Notka o autorce: Julia Godorowska jest koordynatorką projektów i kierowniczką kursów internetowych z edukacji globalnej w Centrum Edukacji Obywatelskiej, autorką materiałów edukacyjnych.

 

 

(Źródło: Centrum Edukacji Obywatelskiej)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie