Kończąc lekcję nauczyciel często zastanawia się: Czy moi uczniowie naprawdę rozumieją, o czym mówiliśmy? Czy pamiętają, od czego zaczęliśmy i o czym rozmawialiśmy? Czy wiedzą, co z tego jest najważniejsze?

Technologie na trwałe wpisały się już w nasze życie. Ale jak z nich korzystamy w procesie uczenia (się)? Pod koniec lutego uczestniczki i uczestnicy konferencji “Edukacja dla przyszłości” przyglądali się temu, czego nauczył nas okres edukacji zdalnej w szkołach i jak wykorzystaliśmy zdobyte umiejętności. Wniosek? W kwestii wykorzystania technologii w edukacji zatoczyliśmy koło.

Nauczyciele często zniechęcają się do przekazywania uczniom informacji zwrotnych, dlatego, że obawiają się, czy formułują je dobrze. Wiele osób udziela porad dotyczących tego, jakie informacje zwrotne powinni nauczyciele przekazywać uczniom. Niestety nie wszystkie te porady są trafne. Na przykład niektórzy uważają, że należy tylko chwalić, a niektórzy, że przekazywać uwagi krytyczne – jako wskazówki do poprawy.

Skorzystaliście już z pomysłów w pierwszej części? Dziś kolejna porcja pomysłów na efektywne wykorzystanie karteczek samoprzylepnych w nauczaniu. Przedstawię kolejne praktyczne sposoby - każdy z nich wykorzystuje jakąś zasadę dobrego nauczania. Postaram się opisać ją na końcu każdego pomysłu, pod tytułem: Dlaczego?

Tanie, łatwe w użyciu i szeroko dostępne karteczki samoprzylepne mogą być efektywnie wykorzystane w nauczaniu. W tym wpisie przedstawię wiele praktycznych sposobów wykorzystania karteczek, każdy z nich wykorzystuje jakąś zasadę dobrego nauczania. Postaram się opisać ją na końcu każdego pomysłu, pod tytułem: Dlaczego?

Często uczniowie próbują przesuwać granice wyznaczone regulaminami i zwyczajami szkolnymi – po prostu przeszkadzają w prowadzeniu lekcji. W stosunku do poważnych wykroczeń konsekwencje nie podlegają negocjacjom, szczególnie gdy zachowania ucznia powoduje niebezpieczeństwo dla innych uczniów. W przypadku mniejszych niepożądanych zachowań, zamiast zastosować odpowiedni paragraf regulaminu, może warto najpierw zbadać przyczynę zachowania, spróbować dotrzeć do źródła problemu lub zareagować profilaktycznie?

Każdego roku w Polsce realizowanych jest kilkaset programów stypendialnych. Powstają, by inspirować, wyrównywać szanse czy umożliwić realizację potencjału. Potrzeby uczestników zmieniają się jednak dynamicznie, dlatego programy stypendialne muszą się zmieniać, by skutecznie na nie odpowiadać. Jednym z takich programów jest program stypendialno-rozwojowy „Klasa” Fundacji BNP Paribas, który istnieje od ponad 20 lat i właśnie rekrutuje po raz 21.

Więcej artykułów…

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...
Tomasz napisał/a komentarz do Pewna wizja edukacji w przyszłości
W dobie cyfryzacji, gdzie szkoły inwestują w najnowszy sprzęt, problemem pozostaje niedoinwestowanie...
Tomasz napisał/a komentarz do Cztery scenariusze rozwoju szkolnictwa (OECD)
W erze, gdy uczniowie mają zgłębiać tajniki sztucznej inteligencji w nowoczesnych, „darmowych” labor...
Jak uratować matematykę? Ograniczmy matematykę!W dobie nowoczesnej edukacji czas na rewolucyjne pode...
Magda napisał/a komentarz do STEAM w praktyce w szkole ponadpodstawowej
Takie metody to się stosowało na zajęciach ZPT i cały czas stosuje się przy nauce zawodu.
Nauczyciel napisał/a komentarz do „Sieciaki” i niebezpieczne kontakty online
Popieram takie inicjatywy. Trzeba edukować rodziców i dzieci, ale coraz ciężej uciec z sieci...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie