Młodzi zdobywają kompetencje przyszłości – rusza III edycja Solve for Tomorrow

fot. Adobe Stock

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Młode pokolenie zauważa zmiany zachodzące wokół nas i dlatego warto wspierać jego poczucie sprawczości. Program Samsung ponownie daje im przestrzeń do działania oraz uwolnienia ich kreatywnych pomysłów. Rusza nabór do III edycji programu edukacyjnego Solve for Tomorrow, w ramach którego młodzi ludzie mogą zmierzyć się z jednym z 4 wyzwań współczesności: zdrowiem, klimatem, bezpieczeństwem lub integracją. Zgłoszenia można wysyłać do 31 października b.r.

Solve for Tomorrow to, obecny już w 65 krajach na świecie, globalny program edukacyjny Samsung, który od 2021 roku jest również znany polskiej młodzieży. Inicjatywa wspiera rozwój kompetencji, niezbędnych młodemu pokoleniu do zmierzenia się z aktualnymi wyzwaniami współczesnego świata, ze szczególnym uwzględnieniem kwestii istotnych dla lokalnych społeczności. Poszukując rozwiązań na zidentyfikowane problemy, młodzież tworzy pomysły na aplikacje, nowe produkty i usługi powiązane z technologią. Tą drogą uczestnicy Solve for Tomorrow rozwijają takie kompetencje jak: kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie, współpraca i empatia.

Kogo szukamy?

Do III edycji programu Solve for Tomorrow mogą zgłaszać się uczniowie i uczennice klas 1-4 szkół ponadpodstawowych wraz z opiekunami: nauczycielami, pracownikami bibliotek, świetlic środowiskowych czy domów kultury.

Zainteresowani będą realizować projekt skupiony wokół jednego z czterech obszarów, dotyczących największych wyzwań współczesnego świata – Zdrowia, Bezpieczeństwa, Klimatu lub Integracji. To kategorie, w których młodzi ludzie mają szerokie pole do działania. Mogą realizować projekty związane z dobrostanem psychicznym, bezpieczeństwem fizycznym, ale także tym cyfrowym, wszelkimi kwestiami dotyczącymi środowiska naturalnego a także szeroko rozumianymi problemami społecznymi.

Program Solve for Tomorrow już po raz trzeci zaprasza młodzież w Polsce do tworzenia pomysłów odpowiadających potrzebom lokalnych społeczności, ale też dotykających wyzwań globalnych. Myślimy globalnie i działamy lokalnie, a przed wszystkim wspieramy rozwój kompetencji przyszłości. W poprzednich edycjach byliśmy pozytywnie zaskoczeni bezkompromisowymi oraz odważnymi rozwiązaniami przygotowanymi przez zespoły. Liczymy, że takie pojawią się, także w tej edycji i nie możemy doczekać się efektów – mówi Magdalena Olborska, ESG Manager w Samsung Electronics Polska.

Podobnie jak w poprzednich edycjach, działania nad projektem będą przebiegać zgodnie z etapami metodologii nowoczesnego procesu myślenia projektowego – Design Thinking. Dzięki tej metodzie – na razie w niewielkim stopniu wykorzystywanej w szkołach – uczestnicy programu mogą rozwijać kluczowe umiejętności np. w zakresie pracy z nowymi technologiami oraz odpowiedzialności za wpływ na otoczenie, co ma istotne znaczenie w budowaniu świadomości nt. zrównoważonego rozwoju. Dodając do tego metodę STEAM (Science, Technology, Engineering, Arts, Maths) młodzi ludzie zdobędą wszechstronne umiejętności oparte na odkrywaniu, doświadczaniu i eksperymentowaniu. Solve for Tomorrow wpisuje się również w ofertę dla nauczycieli doradztwa zawodowego, a od tego roku szkolnego wspiera nowo wprowadzony przedmiot: Biznes i zarządzanie.

Harmonogram programu

W I etapie uczestnicy dobrani w kilkuosobowe zespoły wraz z opiekunem wybierają 1 z 4 wyzwań, a następnie zgłaszają swój pomysł poprzez formularz dostępny na stronie: www.solvefortomorrow.pl. Zgłoszenia można wysyłać do 31 października b.r.

Następnie spośród nich jury wybiera 25 zespołów, które przechodzą do półfinału. W II etapie, półfinałowym, grupy otrzymują wsparcie od ambasadorów programu Solve for Tomorrow, czyli zespołu ekspertów specjalizujących się w różnych dziedzinach wiedzy, oraz pracują nad pogłębioną analizą swoich pomysłów.

Do ostatniego etapu przechodzi 10 finałowych zespołów. Program zamyka prezentacja projektów, tzw. Demo Day i uroczyste ogłoszenie zwycięzców podczas gali finałowej, które odbędą się w kwietniu 2024 roku. Zdobywcy trzech pierwszych miejsc otrzymają stypendia do podziału w drużynie oraz nagrody rzeczowe w postaci urządzeń firmy Samsung. Nie zabraknie także nagród dla nauczycieli, szkół czy wyróżnionych zespołów.

Uwaga! 25 września o godz. 19.00 odbędzie się spotkanie informacyjne online. Link do zapisów: bit.ly/SFT_3edycja.

Akcja Inspiracja

Ponadto w tym roku z programem będzie można zapoznać się także podczas spotkań z serii „Akcja Inspiracja” organizowanych przed Fundację Our Future Foundation. To seria wydarzeń skierowanych do uczniów szkół średnich z całej Polski, którzy poprzez uczestnictwo w panelach dyskusyjnych i interaktywnych warsztatach mają możliwość bezpośredniego kontaktu z doświadczonymi ekspertami. Spotkania te odbędą się w pięciu miastach w Polsce: Lublinie, Warszawie, Gdańsku, Łodzi i Zabrzu. Będzie to także okazja do poznania finalistów ubiegłych edycji Solve for Tomorrow, którzy opowiedzą o udziale w programie.

Program Solve for Tomorrow został objęty patronatem przez Ministra Edukacji i Nauki, Ministra Cyfryzacji, NASK, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz Centrum Nauki Kopernik. Partnerem programu jest UNEP/GRID-Warszawa.

 

(Źródło: Samsung Polska)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie