Wychowywać przyszłych przedsiębiorców

Rozwój kompetencji
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy znamy w polskiej literaturze pozytywną postać przedsiębiorcy? Zarabianie pieniędzy, jako niegodne tak uduchowionego narodu jak Polacy, pojawia się zazwyczaj w kontekście czarnego charakteru, w oparach oszustw lub kolaboracji z zaborcą. Czy negatywny stereotyp przedsiębiorcy obecny w naszej kulturze, nie szkodzi młodym ludziom w myśleniu o przyszłości zawodowej?PHOTO: SXC.HU

„Na każdy problem przypada ktoś, kto potrafi go rozwiązać”. Ta lapidarna definicja przedsiębiorcy, wygłoszona przez Camerona Herolda podczas wystąpienia w ramach TED TALKS, otwiera jego przemówienie pod tytułem: „Wychowajmy dzieci na przedsiębiorców”. Czy umiemy w ten sposób spojrzeć na siedzących dziś w ławkach naszych wychowanków? Czy rzeczywiście stawiamy przed nimi wyzwania konieczne, by ćwiczyły się w odwadze stawiania czoła przeciwnościom i zdobywały zaufanie do swojej pomysłowości i kreatywności?

A to przecież cechy niezbędne, by prowadzić własny biznes. Rola przedsiębiorcy, tak ważna dla gospodarki kraju, społeczeństwa obywatelskiego i przynosząca wiele osobistej satysfakcji, w szkolnym teatrze jest ciągle nieobecna. Zostać lekarzem, prawnikiem czy sportowcem – czemu nie? Ale przedsiębiorcą? Rzadko usłyszymy taką odpowiedź z ust młodych ludzi. Czy wina za to nie leży po naszej stronie?

Aby zmienić tę sytuację, warto zwrócić uwagę na kształtowanie w dzieciach od najmłodszych lat cech, które przydadzą im się w zakładaniu własnych firm. Są to nimi między innymi – jak przekonuje Cameron Herald, który pierwsze „małe biznesy” rozkręcał w wieku 7 lat - dążenie do sukcesu, upór, przywództwo, samoświadomość, uczenie się na błędach. Jeśli zamiast dawać dzieciom kieszonkowe, nauczymy je zarabiać samodzielnie pieniądze, a część z nich oszczędzać, wyposażymy ich w niezwykle przydatne umiejętności, składające się na ich przyszły sukces zawodowy.

Zachęcamy do obejrzenia wystąpienia Camerona Herolda, który uwrażliwić nas może na dzieci, które nudzą się w szkole, nie zaliczają przedmiotów, zachowują się, jakby miały ADHD: to mogą być przyszli przedsiębiorcy!

Notka o mówcy: Cameron Herold – od 20 lat jest trenerem przedsiębiorczości i doradza firmom na pięciu kontynentach budować ich sukces w biznesie. Jest twórcą firmy zajmującej się wywozem śmieci - 1-800-GOT-JUNK, która zwiększyła swój kapitał z 2 do 105 milionów dolarów w ciągu sześciu lat.

Źródło: TED TALKS

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie