Wychowywać przyszłych przedsiębiorców

Rozwój kompetencji
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Czy znamy w polskiej literaturze pozytywną postać przedsiębiorcy? Zarabianie pieniędzy, jako niegodne tak uduchowionego narodu jak Polacy, pojawia się zazwyczaj w kontekście czarnego charakteru, w oparach oszustw lub kolaboracji z zaborcą. Czy negatywny stereotyp przedsiębiorcy obecny w naszej kulturze, nie szkodzi młodym ludziom w myśleniu o przyszłości zawodowej?PHOTO: SXC.HU

„Na każdy problem przypada ktoś, kto potrafi go rozwiązać”. Ta lapidarna definicja przedsiębiorcy, wygłoszona przez Camerona Herolda podczas wystąpienia w ramach TED TALKS, otwiera jego przemówienie pod tytułem: „Wychowajmy dzieci na przedsiębiorców”. Czy umiemy w ten sposób spojrzeć na siedzących dziś w ławkach naszych wychowanków? Czy rzeczywiście stawiamy przed nimi wyzwania konieczne, by ćwiczyły się w odwadze stawiania czoła przeciwnościom i zdobywały zaufanie do swojej pomysłowości i kreatywności?

A to przecież cechy niezbędne, by prowadzić własny biznes. Rola przedsiębiorcy, tak ważna dla gospodarki kraju, społeczeństwa obywatelskiego i przynosząca wiele osobistej satysfakcji, w szkolnym teatrze jest ciągle nieobecna. Zostać lekarzem, prawnikiem czy sportowcem – czemu nie? Ale przedsiębiorcą? Rzadko usłyszymy taką odpowiedź z ust młodych ludzi. Czy wina za to nie leży po naszej stronie?

Aby zmienić tę sytuację, warto zwrócić uwagę na kształtowanie w dzieciach od najmłodszych lat cech, które przydadzą im się w zakładaniu własnych firm. Są to nimi między innymi – jak przekonuje Cameron Herald, który pierwsze „małe biznesy” rozkręcał w wieku 7 lat - dążenie do sukcesu, upór, przywództwo, samoświadomość, uczenie się na błędach. Jeśli zamiast dawać dzieciom kieszonkowe, nauczymy je zarabiać samodzielnie pieniądze, a część z nich oszczędzać, wyposażymy ich w niezwykle przydatne umiejętności, składające się na ich przyszły sukces zawodowy.

Zachęcamy do obejrzenia wystąpienia Camerona Herolda, który uwrażliwić nas może na dzieci, które nudzą się w szkole, nie zaliczają przedmiotów, zachowują się, jakby miały ADHD: to mogą być przyszli przedsiębiorcy!

Notka o mówcy: Cameron Herold – od 20 lat jest trenerem przedsiębiorczości i doradza firmom na pięciu kontynentach budować ich sukces w biznesie. Jest twórcą firmy zajmującej się wywozem śmieci - 1-800-GOT-JUNK, która zwiększyła swój kapitał z 2 do 105 milionów dolarów w ciągu sześciu lat.

Źródło: TED TALKS

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie