O narzędziach i metodyce e-learningu (nie tylko) akademickiego

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

We współczesnym świecie kształcenie na odległość staje się szansą na zdobywanie wiedzy w sposób alternatywny do tradycyjnych rozwiązań i istniejących struktur edukacyjnych. Wykłady w formie audio- lub wideokonferencji, dyskusje na forach lub czacie, elastyczne godziny nauki, konsultacje poprzez Internet, dostęp do multimedialnych materiałów edukacyjnych z dowolnego miejsca i o dowolnej porze – to nie futurystyczna wizja, ale rzeczywistość w wielu światowych i krajowych uczelniach.

E-learning to złożone pojęcie. Pierwotnie mianem e-learningu określano nauczanie wspomagane lub nawet w całości realizowane przez Internet (np. definicja podana w Wikipedii). We współczesnym e-learningu mamy do czynienia nie tylko ze zmianą środowiska nauczania – z auli wykładowej czy laboratorium – do wirtualnej przestrzeni e-kursu czy wirtualnego pokoju, a nawet wirtualnej wyspy w Second Life. Dziś pod terminem e-learningu rozumiemy już całą gamę narzędzi związanych nie tyle z nauczaniem, ile z uczeniem się, współuczeniem się, współpracą i komunikacją, czyli konstruowaniem naszego Personal Learning Environment – PLE (Osobiste Środowisko Edukacyjne) lub Personal Learning Network – PLN (Osobista Sieć Edukacyjna).

Nakładem Wydawnictwa Politechniki Częstochowskiej ukazał się podręcznik akademicki Tomasza Walaska pt. E-learning akademicki. Narzędzia i metodyka, który jest również dostępny online.

Jak zauważa Autor we wprowadzeniu, zmienia się rola nauczyciela w tej przestrzeni wirtualnej. W kursie prowadzonym na odległość nauczyciel nie może być już wszechwiedzącym mistrzem znającym wszystkie odpowiedzi na istniejące i jeszcze nieuświadomione pytania. Często sam staje się uczniem lub uczestnikiem kursu, ucząc się coraz to nowych rzeczy wraz ze swoimi studentami. Nauczyciel schodzi więc z podestu i staje się moderatorem, przewodnikiem oraz edukatorem.

Jeśli zmienia się rola nauczyciela, to zmienia się również rola studenta. Przestaje on być biernym odbiorcą wiedzy (sprawdzanej potem podczas testów i egzaminów), a staje się aktywnym współtwórcą kursu, krytycznie oceniającym dostarczoną wiedzę i poszukującym na własną rękę dodatkowych lub uzupełniających informacji. O kryzysie i „zmierzchu akademii” pisze Abramowicz (2004), przewidując narodziny e-Akademii – uczelni nieograniczonej geograficznie, gdzie zespoły dydaktyczne będą umiejscowione w sieci, docierając z przekazem w dowolne miejsce globu.

E-learning, nazywany po polsku e-nauczaniem czy też e-edukacją, jest więc interaktywnym procesem kształcenia polegającym na dostarczeniu treści edukacyjnych, zarządzaniu procesem nauczania, egzekwowaniu wiedzy oraz realizacji komunikacji student – nauczyciel oraz student – student za pośrednictwem technologii informatycznych, zwłaszcza narzędzi komunikacji internetowej (Kucharczyk, Walasek, 2017).

Tytuł nie powinien odstraszać nauczycieli pracujących w szkołach, ponieważ opisywany tu e-learning jest również używany jest także przez nich do podnoszenia kwalifikacji formalnych lub nieformalnych, zaś zawarte w publikacji porady dotyczące metodyki pracy mogą być również z powodzeniem stosowane w różnych formach aktywności w ramach edukacji zdalnej lub nieformalnej. Autor opisuje szczegółowo jedną z najpopularniejszych platform e-learningowych, czyli Moodle. Dla wielu szkół, które mają już własne platformy w Moodle, może to być okazja do odświeżenia ich lub wprowadzenia nowych elementów lub treści. Publikacja ma wymiar mocno praktyczny - zawiera sporo podpowiedzi i ćwiczeń, które mogą pomóc np. budować głębsze relacje z uczestnikami nauki online. Wątki są zaprezentowane z punktu widzenia osoby, która od dawna zajmuje się e-learningiem i dzieli się wieloma doświadczeniami zdobytymi przez wiele lat pracy.

Jedno jest pewne - popularność e-learningu będzie rosła, zwłaszcza w wymiarze nieformalnym, pozaszkolnym - jest to bowiem jedna z najpopularniejszych metod uzupełniania wiedzy i zdobywania nowych kompetencji. Warto zajrzeć.

 

(W artykule wykorzystano fragmenty z wprowadzenia do podręcznika – przyp. aut.)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie