O kontakcie z osobą niepełnosprawną

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Można wymienić 15 zasad, o których warto pamiętać, aby kontakt z osobą z niepełnosprawnością nie wywoływał zakłopotania, obojętności, czy nadopiekuńczości. „Poradnik o relacjach sprawni – niepełnosprawni” to lektura obowiązkowa dla wszystkich bez względu na wiek, wykształcenie i miejsce zamieszkania. Zasady te warto przybliżyć zwłaszcza uczniom w szkołach podstawowych i średnich.

Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ rozwiewa wątpliwości związane z zachowaniem się wobec osób z niepełnosprawnością. Poradnik jest bezpłatny. Można go pobrać ze strony www.podajdalej.org.pl.

Czy mogę powiedzieć „do widzenia” osobie, która nie widzi? Jak mam rozmawiać z osobą, która siedzi na wózku? Czy powinienem pomóc osobie z niepełnosprawnością, gdy widzę, że takiej pomocy potrzebuje?

Jeżeli kiedykolwiek zastanawiali się Państwo nad tymi pytaniami, zapraszamy do lektury poradnika. Nie pouczamy, nie wytykamy błędów, ale raczej przekonujemy czytelników do tego, że osoby z niepełnosprawnością to przede wszystkim ludzie, którzy chcą być traktowani jak ludzie.

Maciej Wiatrowski od 23 lat porusza się na wózku po tym, jak skoczył do basenu i złamał kręgosłup. Na co dzień potrzebuje wsparcia asystenta np. w ubieraniu się, przemieszczaniu po mieście, przygotowaniu posiłku. Nie chce być postrzegany przez pryzmat swojej niepełnosprawności.

Poradnik powstał w oparciu o doświadczenia podopiecznych, pracowników i wolontariuszy Fundacji im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ. Katarzyna Nowacka – Jakubowska opatrzyła porady wymownymi rysunkami.

Taki poradnik można wykorzystać na przykład na lekcjach wychowawczych poruszając w rozmowie z uczniami tematy dotyczące niepełnosprawności. Zapraszamy do lektury!

 

(Źródło: Fundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ)

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie