O mediach społecznościowych w szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wysoka i rosnąca ciągle popularność mediów społecznościowych wśród (coraz młodszych) dzieci i młodzieży skłania do refleksji nad szerszym ich wykorzystaniem w edukacji formalnej i nieformalnej. Na świecie miliardy osób łączą się codziennie ze sobą dzięki rozmaitym internetowym aplikacjom i wymieniają się informacjami. Ta komunikacja ma często kontekst edukacyjny i prorozwojowy. Można wskazać wiele korzyści, które odnosimy w obszarze edukacji dzięki mediom społecznościowym, choć wiemy także, że nie brakuje i poważnych wyzwań.

NASK – Państwowy Instytut Badawczy przygotował z myślą o nauczycielach przewodnik pt. „Media społecznościowe w szkole”. Powinien on trafić do wszystkich szkół i rad pedagogicznych. To dobra lektura, która może pomóc trochę „oddemonizować” popularne wśród młodzieży narzędzia społecznościowe i podpowiedzieć nauczycielom, w jaki sposób szkoła powinna realizować swą edukacyjną misję wobec takich mediów.

Jak czytamy we wprowadzeniu autorek, Anny Borkowskiej i Marty Witkowskiej, „media społecznościowe nadal kojarzą się dorosłym bardziej z zagrożeniami i rozrywką niż z edukacją szkolną. Pedagodzy niechętnie sięgający po nowe środki komunikacji jako podstawowe bariery wskazują niewystarczające kompetencje cyfrowe, brak czasu, złe doświadczenia w kontaktach wirtualnych z uczniami, a wreszcie brak przekonania co do ich użyteczności w nauce. Tymczasem odpowiednio wykorzystane media społecznościowe mogą być wartościowym i bezpiecznym narzędziem edukacji i komunikacji z uczniami i ich rodzicami, miejscem wymiany doświadczeń z innymi nauczycielami oraz źródłem osobistego rozwoju.”

To ostatnie zdanie jest zarazem truizmem, jak i stwierdzeniem, które trzeba nieustannie przypominać. Każde cyfrowe narzędzie stosowane w edukacji to nadal tylko i wyłącznie narzędzie, które może przynieść dobre albo złe skutki. Aby się nimi posługiwać w edukacji, trzeba postarać się zrozumieć, jak funkcjonują, a najlepiej także przetestować na uczniach różne aktywności z ich wykorzystaniem. Dlatego poradnik NASK może być dobrą pozycją dla nauczycieli stawiających pierwsze kroki w mediach społecznościowych.

Na jakie korzyści wskazują autorki opracowania? „Media społecznościowe stwarzają nowe możliwości przekazywania wiedzy uczniom dzięki wykorzystaniu ich naturalnego środowiska. Pozwalają na realizację wielu celów dydaktycznych: kształtowanie umiejętności pracy w grupie i nawiązywania kontaktów, pogłębianie umiejętności wyrażania swoich poglądów i opinii podczas sieciowych dyskusji, inspirowanie młodych ludzi do twórczości. Świadomie wykorzystywane, mogą znacząco wzbogacić proces nauczania poprzez podniesienie atrakcyjności przekazu i różnorodności środków dydaktycznych.”

Publikacja podejmuje tematykę bezpiecznego i odpowiedzialnego korzystania z mediów społecznościowych w szkole, prezentuje najpopularniejsze współczesne serwisy społecznościowe oraz wskazuje przykłady praktycznego ich wykorzystania w klasie.

Materiał został opracowany przez Akademię NASK działającą w ramach Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej. Poradnik w wersji elektronicznej dostępny jest pod adresem: https://akademia.nask.pl/publikacje/SM_w_szkole.pdf 

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Szkoła jest elementem całej konstrukcji, wpięta i zintegrowana z całą strukturą społeczną, demografi...
Jan napisał/a komentarz do Raportem w płot
Zawsze myślałem że nauczanie języków obcych w całej Europie opiera się na ESOKJ, czyli Europejskim S...
Niestety system edukacji w Polsce musi się zmienić żeby można mówić o jakimkolwiek budowaniu marki.....
Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie