Zagraj w kości na matematyce

fot. domena publiczna - Pixabay.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Wystarczy kilka kostek, aby lekcje matematyki, nie tylko w szkole podstawowej, były emocjonującym doświadczeniem edukacyjnym, w którym każdy uczeń będzie mógł świetnie się odnaleźć i wiele nauczyć. Jak to zrobić? Warto skorzystać z pomysłów przedstawionych w książce „Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki”, wydanej przez Wydawnictwo Nowik.

Gra w kości jest jedną z najstarszych, znanych ludzkości gier. Służyła głównie do przewidywania losu, dopiero z czasem stała się grą hazardową o wybitnie losowym charakterze. W wiekach XV i XVI grami, również grą w kości, zajęli się matematycy, próbując określić szanse wygrania, czyli obliczając prawdopodobieństwo zdarzeń.

Większość kostek używanych do grania ma kształt wielościanów foremnych ale są też będące modelami wielościanów foremnych lub półforemnych i mogą urozmaicić każdą grę. Miłośnicy gier i zabaw matematycznych mogą korzystać także z innych kostek, jak 30-ściennej, a nawet 100-ściennej. Jednak najbardziej użyteczną w grach i zabawach matematycznych jest kostka dziesięciościenna.

Gry z wykorzystaniem kości, zazwyczaj zaliczamy do tzw. gier towarzyskich, których celem jest rozrywka, wiążąca się z rywalizacją, a tym samym z możliwością wygranej jak i przegranej. Ważne jest aby dzieci były przygotowane, że nie zawsze wygrywają.

W książce jest 41 gier opracowanych tak, by szybko można było przeprowadzić zabawę a dodatkowo na końcu są 4 gotowe scenariusze lekcji.

Publikacja będzie przydatna nie tylko na lekcjach matematyki. Proponowane gry i zabawy mogą być stosowane także w świetlicy, na zajęciach wyrównawczych, zielonej szkole, a nawet w domu. Zabawy z kostkami będą ciekawą formą uzupełnienia zajęć na każdym poziomie edukacji.

Gry matematyczne, to jest to! Przeczytaj także: Gry matematyczne w szkole.

 

Notka o książce:

Jerzy Nowik, Joanna Świercz, „Jak wykorzystać kostki na lekcjach matematyki”
Wydawnictwo NOWIK, Opole, 2016, ISBN: 9788362687855. Więcej informacji

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Całkowicie się z Panią nie zgadzam, że nauczyciel WSPÓŁORGANIZUJĄCY nie przygotowuje się do zajęć! Ł...
Eleonora napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Poniosły emocje tego dyrektora i nie ma prawa wygadywać takich bzdur: (cyt) "trwają w niekoniecznie ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie