O motywowaniu uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczyciele zastanawiając się nad sposobami motywacji uczniów do uczenia się, pytają przede wszystkim, jak to robić i jak dotrzeć do ucznia? Poradnik „O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą“, autorstwa Juliana Piotra Sawińskiego, został opracowany z myślą o wspieraniu działań inspirujących, doradczych i innowacyjnych nauczycieli – bo żeby innym doradzać, pomagać i podpowiadać, trzeba samemu to znać i ćwiczyć, być zmotywowanym.photo: sxc.hu

Powszechne narzekanie nauczycieli na uczniów, że nie chce im się uczyć, że nic ich nie interesuje, że ciągle są nieprzygotowani do lekcji - może mieć swoje źródło w stosowaniu przez nauczycieli niewłaściwych technik komunikowania się. Nie bez znaczenia są również stosowane metody uczenia - pewne style nauczania po prostu nie odpowiadają indywidualnym preferencjom uczniów w zakresie uczenia się. Jak zatem motywować uczniów do uczenia się? 

Amerykański pedagog Bob Sullo z 33-letnią praktyką szkolną, autor książki The Motivated Student: Unlocking Enthusiasm for Learning, podaje prostą receptę: skończmy z motywowaniem ich na siłę i pozwólmy odkryć radość z uczenia się. Sugeruje w tym celu przede wszystkim budować pozytywne relacje z wszystkimi uczniami, organizować dodatkowe lekcje, gdy są jakimś tematem zainteresowani, odpowiadać na różne potrzeby edukacyjne uczniów i uczyć ich podstaw samooceny.

Oczywiście motywowanie uczniów do uczenia się i pracy nad sobą, w dzisiejszym świecie pełnym rozpraszających uwagę atrakcji (żeby wspomnieć tylko internet), nie jest łatwe. Ale nie jest też karkołomne, gdyż wielu nauczycieli sobie z tym świetnie radzi. Poznali złotą receptę na sukces? Być może - z motywowaniem uczniów jest przeważnie tak, że decydująca jest tu postawa i otwartość nauczyciela. Jeśli potrafi i lubi rozmawiać z uczniami, łatwiej będzie mu wzbudzić ich ciekawość i zaangażować w określone działanie.

Okładka publikacji O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobąAle temat motywowania uczniów jest znacznie szerszy i stąd chcieliśmy zaproponować przegląd najciekawszych strategii, które mogą być wykorzystane w każdej szkole i na każdej uczelni (tak, tak, studenci też miewają problemy z motywacją). W każdej osobie uczącej się tkwi ogromny potencjał i warto znaleźć właściwy klucz, aby jej aktywność uwolnić i skierować w dobrym kierunku. Celem poradnika jest służyć pomocą nauczycielom, aby ten klucz został odnaleziony.

O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą. Poradnik dla nauczyciela. Julian Piotr Sawiński. Warszawa, luty 2013; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-04-0; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Publikacja dostępna jest wyłącznie w sklepie Edustore.eu. Zapraszamy do lektury!

Link bezpośredni do publikacji: https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/65-o-motywowaniu-do-uczenia-sie-i-pracy-nad-soba-poradnik-dla-nauczyciela.html

Format ePUB obsługiwany jest przez urządzenia mobilne (iOS, Android) oraz przeglądarkę Firefox z zainstalowanym dodatkiem EPUBREADER.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie