O motywowaniu uczniów

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Nauczyciele zastanawiając się nad sposobami motywacji uczniów do uczenia się, pytają przede wszystkim, jak to robić i jak dotrzeć do ucznia? Poradnik „O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą“, autorstwa Juliana Piotra Sawińskiego, został opracowany z myślą o wspieraniu działań inspirujących, doradczych i innowacyjnych nauczycieli – bo żeby innym doradzać, pomagać i podpowiadać, trzeba samemu to znać i ćwiczyć, być zmotywowanym.photo: sxc.hu

Powszechne narzekanie nauczycieli na uczniów, że nie chce im się uczyć, że nic ich nie interesuje, że ciągle są nieprzygotowani do lekcji - może mieć swoje źródło w stosowaniu przez nauczycieli niewłaściwych technik komunikowania się. Nie bez znaczenia są również stosowane metody uczenia - pewne style nauczania po prostu nie odpowiadają indywidualnym preferencjom uczniów w zakresie uczenia się. Jak zatem motywować uczniów do uczenia się? 

Amerykański pedagog Bob Sullo z 33-letnią praktyką szkolną, autor książki The Motivated Student: Unlocking Enthusiasm for Learning, podaje prostą receptę: skończmy z motywowaniem ich na siłę i pozwólmy odkryć radość z uczenia się. Sugeruje w tym celu przede wszystkim budować pozytywne relacje z wszystkimi uczniami, organizować dodatkowe lekcje, gdy są jakimś tematem zainteresowani, odpowiadać na różne potrzeby edukacyjne uczniów i uczyć ich podstaw samooceny.

Oczywiście motywowanie uczniów do uczenia się i pracy nad sobą, w dzisiejszym świecie pełnym rozpraszających uwagę atrakcji (żeby wspomnieć tylko internet), nie jest łatwe. Ale nie jest też karkołomne, gdyż wielu nauczycieli sobie z tym świetnie radzi. Poznali złotą receptę na sukces? Być może - z motywowaniem uczniów jest przeważnie tak, że decydująca jest tu postawa i otwartość nauczyciela. Jeśli potrafi i lubi rozmawiać z uczniami, łatwiej będzie mu wzbudzić ich ciekawość i zaangażować w określone działanie.

Okładka publikacji O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobąAle temat motywowania uczniów jest znacznie szerszy i stąd chcieliśmy zaproponować przegląd najciekawszych strategii, które mogą być wykorzystane w każdej szkole i na każdej uczelni (tak, tak, studenci też miewają problemy z motywacją). W każdej osobie uczącej się tkwi ogromny potencjał i warto znaleźć właściwy klucz, aby jej aktywność uwolnić i skierować w dobrym kierunku. Celem poradnika jest służyć pomocą nauczycielom, aby ten klucz został odnaleziony.

O motywowaniu do uczenia się i pracy nad sobą. Poradnik dla nauczyciela. Julian Piotr Sawiński. Warszawa, luty 2013; wydanie pierwsze; ISBN: 978-83-63286-04-0; format: ePUB. Seria: Think! Wirtualna Biblioteka Nowoczesnego Nauczyciela i Ucznia.

Publikacja dostępna jest wyłącznie w sklepie Edustore.eu. Zapraszamy do lektury!

Link bezpośredni do publikacji: https://edustore.eu/publikacje-edukacyjne/65-o-motywowaniu-do-uczenia-sie-i-pracy-nad-soba-poradnik-dla-nauczyciela.html

Format ePUB obsługiwany jest przez urządzenia mobilne (iOS, Android) oraz przeglądarkę Firefox z zainstalowanym dodatkiem EPUBREADER.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)


Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Nauka języka obcego w polskich szkołach
Czyli nic się nie zmieniło, odkąd przestałem chodzić do szkoły - ta nadal uczy gramatyki i słówek, o...
Ppp napisał/a komentarz do Odciążenie uczniów od myślenia?
Wystarczy nie oduczać myślenia i zadawania pytań - to jednak zadanie dla podstawówek. Jeśli uczeń zg...
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Poczucie sprawstwa jest ważne. Gdy daję studentom możliwość wyboru czasem są zaskoczeni. Pozytywnie....
Stanisław Zbigniew Czachorowski napisał/a komentarz do Pomysły na efektywne i wartościowe kończenie nauki w roku szkolnym
Przydatne pomysły, niektóre stosuję, inne dopiero wypróbuję. Na studentach. Mam na myśli wszystkie t...
Ppp napisał/a komentarz do Dawanie uczniom sensownych wyborów
Dobre chęci, jak widzę, są - problem w tym, że o wszystkim WAŻNYM decyduje MEN, o mniej ważnych dyre...
Jan Soliwoda napisał/a komentarz do Po wyborach. Co dalej z polską edukacją?
2,5 milionowa Warszawa (podobnie Kraków i inne duże metropolie) miała ponad 80-procentową frekwencję...
Sorry, ale wszystko to można sobie w... teczkę włożyć jeśli w grę wchodzi "poprawianie" ocen, a one ...
Ppp napisał/a komentarz do Napiszcie mi to pięknie!
Pisanie na klawiaturze mniej męczy ręce, oraz ułatwia pisanie dłuższych tekstów. Umożliwia tez lep...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie