Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła?

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Debata na temat polskiej edukacji budzi wielkie emocje wśród ekspertów, nauczycieli, rodziców, polityków (pisaliśmy wczoraj o zwiększonym zainteresowaniu mediów tym tematem). Spoglądając wstecz na historię reform, niejedna osoba zadaje sobie pytanie, czy przypadkiem nie kręcimy się w koło, nie znając celu, do którego zmierzamy.(C) Fotolia.com

Patrząc na wieczne oświaty reformowanie i ciągle pojawiające się nowe, nierzadko niespójne i nieprzemyślane pomysły, wyjaśnienia, odkręcenia, przykręcenia itp., można naprawdę się pogubić. A nawet zdenerwować się, że te same sprawy ciągle wracają i mimo zaangażowania środków budżetowych i unijnych, liczonych w setkach milionów złotych, nadal w powszechnym odczuciu nie ma poprawy w oświacie. Gdyby ktoś zechciał opisać historię zmian w polskiej szkole w ostatnich dwudziestu latach, pewnie dobrym tytułem dla tego dzieła byłoby „W poszukiwaniu straconego czasu“, jak tytuł słynnej powieści Marcela Prousta.

Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest moim zdaniem brak odpowiedniej komunikacji. Komunikacja jest procesem wielowymiarowym i zakłada współuczestnictwo w dyskusji, a w przypadku szkolnictwa - także we wspólnym poszukiwaniu rozwiązań dla poprawy jakości nauczania w szkołach. Argument o braku komunikacji pojawia się w głosach ekspertów, których zapytaliśmy o najważniejsze postulowane zmiany w polskiej szkole.

Prezentujemy dziś bardzo ważną e-publikację pt. „Jakich pilnych zmian potrzebuje polska szkoła? Propozycje ekspertów“, którą przeczytać powinien każdy, kto chce reformować polską oświatę. Nie wyłączając ministrów byłych, obecnych i przyszłych. Jest to oryginalna próba określenia katalogu i hierarchii potrzebnych zmian w polskiej edukacji (szeroko rozumianej).

Dwudziestu ekspertów wielu dziedzin, w różny sposób związanych z edukacją (a dokładnie 20 indywidualnych ekspertów i jeden zbiorowy głos super-eksperta, czyli wspólny głos blisko 150-osobowej zamkniętej grupy facebookowej Superbelfrzy RP, stanowiącej unikalną nieformalną społeczność aktywnych nauczycieli i edukatorów), w różny sposób związanych z edukacją, poproszono o sformułowanie 10 postulatów dotyczących pilnych zmian w polskiej edukacji. Następnie mieli oni ułożyć je w hierarchii ważności i rozwinąć trzy najważniejsze w formie krótkiej wypowiedzi. Celowo starano się w żaden sposób nie kierunkować i nie ograniczać ekspertów poprzez formułowanie lub sugerowanie jakichkolwiek kryteriów i obszarów. Eksperci nie musieli się także ograniczać do obszarów własnych kompetencji, formalnych czy też praktycznych. Za nadrzędną wartość uznano możliwość zgromadzenia w jednym dokumencie ważkich przemyśleń na temat polskiej edukacji osób reprezentujących różne dziedziny wiedzy, różnorodne kompetencje, doświadczenia, poglądy i punkty widzenia. Czytelnik może samodzielnie sięgnąć do treści wypowiedzi eksperckich, aby poznać zgłaszane przez poszczególne osoby postulaty.

Są tu zgromadzone postulaty różnego rodzaju i różnej wagi, ale wszystkie zawierają propozycje konkretnych zmian. Publikacja ta jest zaproszeniem do debaty, jakie wysyłamy do rządzących polską oświatą na wszystkich poziomach decyzyjności (także w samorządach lokalnych). Aby rozwiązać problemy polskiej szkoły, potrzebujemy likwidacji urzędniczego dogmatu o nieomylności w sprawach edukacji i konstruktywnej dyskusji z udziałem wszystkich zainteresowanych. A także wspólnego poszukiwania rozwiązań i wprowadzania zmian, gdyż nic się nie zmieni, jeśli zabraknie współpracy urzędników oświatowych z nauczycielami, rodzicami i innymi osobami oraz instytucjami, którym leży na sercu poprawa jakości w edukacji. A jeśli nic się nie zmieni w polskiej szkole, przegramy wszyscy.

Zapraszam do lektury. Publikacja jest bezpłatna, dostępna jest w Edustore.eu i przygotowana została w formatach ePUB oraz PDF. Można ją także czytać na urządzeniach mobilnych poprzez bezpłatną aplikację Edustore na iPady/iPhone do pobrania w iTunes (już w sierpniu także na urządzenia z systemem Android).

Jak czytać pliki ePUB?

Na komputerze:

Jest to możliwe i bardzo wygodne m. in. w przeglądarce Firefox z zainstalowanym dodatkiem EPUBREADER. Krótka instrukcja: otwieramy (lub instalujemy na komputerze) Firefoxa, klikamy na ten link do dodatku EPUBREADER, instalujemy go w kilka sekund, ponownie otwieramy przeglądarkę. Zgrany na dysk plik otwieramy w Firefoxie klikając w zakładkę Plik i wybierając opcję Otwórz plik... Po otwarciu ustawiamy opcje wyglądu strony (w poziomie wygodniej).

Na urządzeniach mobilnych - rekomendowane czytniki plików ePUB:

  • iBooks dla urządzeń z systemem iOS (Apple) - wgrywamy przez iTunes lub otwieramy bezpośrednio przez wspomianą wyżej aplikację Edustore (uprzednio wgrywając apkę iBooks z AppStore jeśli nie mieliśmy jej zainstalowanej), 
  • Cool Reader w wersji 3.1.2-27 lub wyższej dla urządzeń z systemem Android (włączone wbudowane style dokumentu) - pobieramy plik na urządzenie i otwieramy w programie do czytania ePUBów.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym)

(artykuł na licencji Creative Commons CC-BY)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie