Lepsza pomoc na starcie kariery

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Biura Karier działają już w trzech czwartych uczelni – wynika z najnowszego raportu opracowanego przez Rzecznika Praw Absolwenta. Rośnie też ich znaczenie. W najbliższym czasie do Akademickich Biur Karier trafi 50 milionów złotych z pierwszego dedykowanego im konkursu ogłoszonego w ramach nowej perspektywy finansowej UE na lata 2014-2020.

"Akademickie Biura Karier mają ważną rolę do spełnienia w tworzeniu i wzmacnianiu więzi między uczelniami, studentami i rynkiem pracy. Nowy konkurs, ogłoszony specjalnie dla nich, pozwoli im na szybszy, aktywny rozwój." – podkreśla prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Zastrzyk z funduszy unijnych to szansa m.in. na rozwój kadr zatrudnionych w Biurach Karier, które będą miały możliwość podnoszenia kwalifikacji w zakresie poradnictwa zawodowego oraz zdobywania umiejętności posługiwania się nowoczesnymi metodami diagnozowania kompetencji. Pieniądze pozwolą także zwiększyć wymianę informacji i dobrych praktyk między poszczególnymi biurami na poziomie lokalnym, regionalnym i ogólnokrajowym, jak również innymi instytucjami organizującymi praktyki i staże dla studentów.

Jak wynika z najnowszego raportu Rzecznika Praw Absolwenta, Akademickie Biura Karier, działając na styku szkolnictwa wyższego z rynkiem, zajmują się nie tylko informowaniem studentów o ofertach pracy, staży i praktyk. Prawie 87% z nich aktywnie zajmuje się poradnictwem zawodowym, 79% organizuje szkolenia na temat poruszania się po rynku pracy, niewiele mniej (73%) szkoli studentów z miękkich umiejętności i kompetencji.

Akademickie Biura Karier od niedawna badają też losy absolwentów, w ramach wprowadzonego w 2011 r. obowiązku prowadzenia przez uczelnie monitoringu karier zawodowych absolwentów. Obecnie około 88% Akademickich Biur Karier prowadzi takie badania – mają one służyć podnoszeniu jakości kształcenia na uczelniach. "Stosowanie różnych metodologii powoduje, że uzyskanie obiektywnych i porównywalnych informacji o sytuacji absolwentów na rynku pracy, które byłyby przydatne np. dla kandydata na studia, jest trudne. Na dodatek, absolwenci rzadko wypełniają wysłane im przez uczelnie ankiety" – mówi Rzecznik Praw Absolwenta Bartłomiej Banaszak.

Dlatego nowelizowana ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym zakłada wprowadzenie centralnego, jednolitego monitoringu zawodowych losów absolwentów. Będzie on oparty na zanonimizowanych danych z ZUS na temat sytuacji absolwentów poszczególnych uczelni i kierunków studiów. Uzyskane dane wspomogą dotychczasowe działania biur karier w badaniu losów absolwentów.

"Bardzo ważną jest kwestia poradnictwa zawodowego czy edukacyjnego" – podkreśla Rzecznik Praw Absolwenta Bartłomiej Banaszak. "Tak jest w Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, gdzie biura karier zakorzeniły się najlepiej. Badają, jakie kompetencje ma student, pomagają mu w nakreśleniu kariery zawodowej oraz poruszaniu się po rynku pracy. To jest spektrum działań, które biuro karier powinno realizować przede wszystkim" – dodaje.

Biura Karier pośredniczą też w kontaktach między pracodawcami i studentami. Dzięki temu pracodawcy mają szansę na złożenie ofert zatrudnienia wybranym kandydatom, jeszcze zanim ukończą oni studia.

Pobierz raport Akademickie Biura Karier w Polsce - bieżąca działalność i możliwości rozwoju (PDF).

(Źródło: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego)

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie