Pomysł na „upgrade” lekcji informatyki w szkole

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pozornie diagnoza „lekcji informatyki” nie jest najlepsza w szkołach – choć są to przypadki bardziej jednostkowe, z reguły szkoły są już doposażone w sprzęt i Internet, mają sporo godzin lekcyjnych – ale dużym problemem jest niedostatecznie przygotowana kadra nauczycielska – a zasadniczo jej brak!! Dochodzą do tego zadania poza nauczaniem, przeciążenie pracą w dwóch szkołach, godzinami ponadwymiarowymi, itp.

Nauczyciele informatyki nie zajmują się wyłącznie tym przedmiotem. Zazwyczaj nauczyciel informatyki musi radzić sobie z różnymi problemami technicznymi w szkole, od administrowania po kwestie sprzętowe. Pomimo tych wyzwań, istnieją projekty i grupy, które pokazują, że są jeszcze w szkołach nauczyciele, dla których edukacja w obszarze informatyki jest nadal priorytetem.

Podczas naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023 podałyśmy konkretne pomysły, które mogą pomóc nauczycielom informatyki poprawić jakość nauczania tego przedmiotu, poprzez lepszą współpracę, rozwój osobisty oraz skupienie na istotnych dla uczniów zagadnieniach. Wymieńmy kilka:

  • Połączenie sił: współpraca między nauczycielami informatyki a przedmiotowymi nauczycielami dla lepszej integracji treści.
  • Rozpoczęcie od Podstaw: niepomijanie fundamentalnych elementów informatyki, takich jak budowa komputera czy podstawowa edycja dokumentów.
  • Rozwijanie się w różnych obszarach: kontynuacja nauki i poznawanie nowych narzędzi i metod nauczania.
  • Skupienie na Celu, nie tylko na Narzędziach: uczenie idei działania zamiast tylko obsługi konkretnych programów czy aplikacji.
  • Tworzenie Zadań z Prawdziwym Znaczeniem: zadania, które mają praktyczne zastosowanie poza samą lekcją informatyki.

Zapraszam do obejrzenia całego wystąpienia, w którym opisałyśmy, jak i co powinniśmy zrobić, aby wzmocnić jakość nauki informatyki w szkołach:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Beata Chodacka jest nauczycielką informatyki w V LO i SP 33 w Krakowie. Wiceprezeska Oddziału Małopolskiego PTI, założycielka i przewodnicząca Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI. Animatorka działań na rzecz edukacji informatycznej (m.in. TIK?-TAK!, Geniallne Miejsca, Jak zaprogramować Smoka?, Małopolska koduje). Autorka kursów e-learningowych dla dzieci i młodzieży, współtwórca zbioru zadań z informatyki exeBOOK. Autorka książki Zielone szkoły - programy i scenariusze zajęć. Koordynator Merytoryczny w Centrum Mistrzostwa Informatycznego przy AGH / Alicja Podstolec jest nauczycielką języka polskiego w Salezjańskim Zespole Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio w Zabrzu. Autorka kilkunastu artykułów z zakresu dydaktyki oraz językoznawstwa, współredaktorka dwóch tomów serii W świecie logopedii, współautorka e-booka "Turlane lekcje, czyli kostki na polskim". 20 pomysłów na niezwykłe lekcje języka polskiego, prowadzi blog https://nieprzecietnelekcje.blogspot.com/. Ambasador Wakelet, Nearpod Certified Educator. Obie należą do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Sytuacja wyrwie się spod kontroli w nauczycielstwie. Pielęgniarki i pielęgniarze, opiekunowie choryc...
Powstaje pytanie na jakich materiałach uczy się AI - bo jeśli na podręczniku to oznacza że nauczycie...
A potem oburzenie harnasiów i halyn jak ktoś stwierdza że Polacy to debile. Wiecie że za granicą nie...
Anna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Pani Sylwia ma marne pojęcie o pracy nauczycieli w świetlicy szkolnej...Miałam okazję, przez krótki ...
Sylwia napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
Proszę wyjaśnić, w jaki sposób nauczyciel wspomagający przygotowuje się do zajęć. Przecie on po pros...
Taaa, a premier, z wielkim hałasem, przed kamerami otwiera "największą w Europie fabrykę amunicji". ...
Gdyby jeszcze Ministerstwo Edukacji chciało inwestować w takie rozwiązania, które z pewnością przyda...
Justyna napisał/a komentarz do Nauczyciele jako problem społeczny
... i co to za określenie "świetliczanka" :( To jest nauczyciel z takimi samymi kwalifikacjami jak P...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie