Pomysł na „upgrade” lekcji informatyki w szkole

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Pozornie diagnoza „lekcji informatyki” nie jest najlepsza w szkołach – choć są to przypadki bardziej jednostkowe, z reguły szkoły są już doposażone w sprzęt i Internet, mają sporo godzin lekcyjnych – ale dużym problemem jest niedostatecznie przygotowana kadra nauczycielska – a zasadniczo jej brak!! Dochodzą do tego zadania poza nauczaniem, przeciążenie pracą w dwóch szkołach, godzinami ponadwymiarowymi, itp.

Nauczyciele informatyki nie zajmują się wyłącznie tym przedmiotem. Zazwyczaj nauczyciel informatyki musi radzić sobie z różnymi problemami technicznymi w szkole, od administrowania po kwestie sprzętowe. Pomimo tych wyzwań, istnieją projekty i grupy, które pokazują, że są jeszcze w szkołach nauczyciele, dla których edukacja w obszarze informatyki jest nadal priorytetem.

Podczas naszego wystąpienia na INSPIR@CJACH 2023 podałyśmy konkretne pomysły, które mogą pomóc nauczycielom informatyki poprawić jakość nauczania tego przedmiotu, poprzez lepszą współpracę, rozwój osobisty oraz skupienie na istotnych dla uczniów zagadnieniach. Wymieńmy kilka:

  • Połączenie sił: współpraca między nauczycielami informatyki a przedmiotowymi nauczycielami dla lepszej integracji treści.
  • Rozpoczęcie od Podstaw: niepomijanie fundamentalnych elementów informatyki, takich jak budowa komputera czy podstawowa edycja dokumentów.
  • Rozwijanie się w różnych obszarach: kontynuacja nauki i poznawanie nowych narzędzi i metod nauczania.
  • Skupienie na Celu, nie tylko na Narzędziach: uczenie idei działania zamiast tylko obsługi konkretnych programów czy aplikacji.
  • Tworzenie Zadań z Prawdziwym Znaczeniem: zadania, które mają praktyczne zastosowanie poza samą lekcją informatyki.

Zapraszam do obejrzenia całego wystąpienia, w którym opisałyśmy, jak i co powinniśmy zrobić, aby wzmocnić jakość nauki informatyki w szkołach:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 września 2023 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2023 byli: Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM Kindloteka, Samsung Polska, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog, Fundacja Szkoła z Klasą & Asy Internetu, Learnetic, Centralny Dom Technologii, Herstory, Ogólnopolski Operator Oświaty oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorkach: Beata Chodacka jest nauczycielką informatyki w V LO i SP 33 w Krakowie. Wiceprezeska Oddziału Małopolskiego PTI, założycielka i przewodnicząca Sekcji Informatyki Szkolnej przy PTI. Animatorka działań na rzecz edukacji informatycznej (m.in. TIK?-TAK!, Geniallne Miejsca, Jak zaprogramować Smoka?, Małopolska koduje). Autorka kursów e-learningowych dla dzieci i młodzieży, współtwórca zbioru zadań z informatyki exeBOOK. Autorka książki Zielone szkoły - programy i scenariusze zajęć. Koordynator Merytoryczny w Centrum Mistrzostwa Informatycznego przy AGH / Alicja Podstolec jest nauczycielką języka polskiego w Salezjańskim Zespole Szkół Publicznych im. św. Dominika Savio w Zabrzu. Autorka kilkunastu artykułów z zakresu dydaktyki oraz językoznawstwa, współredaktorka dwóch tomów serii W świecie logopedii, współautorka e-booka "Turlane lekcje, czyli kostki na polskim". 20 pomysłów na niezwykłe lekcje języka polskiego, prowadzi blog https://nieprzecietnelekcje.blogspot.com/. Ambasador Wakelet, Nearpod Certified Educator. Obie należą do społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie