Pięć kroków w kierunku pozytywnego środowiska uczenia się

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Budowanie silnych relacji i tworzenie pozytywnego środowiska uczenia się sprzyja zaangażowaniu uczniów w naukę i w konsekwencji poprawia wyniki nauczania. W artykule, z którego korzystam, Andreas Katsanos, przedstawia krok po kroku proces, który podjął, aby udoskonalić swoją własną praktykę lekcyjną w tych dwóch obszarach.

Krok 1: Grupa zaangażowana

Nie wszyscy uczniowie są jednakowo zaangażowani. Warto zacząć od grupki, które jest zaangażowana. Docenić pracę i pozytywne zachowanie tej grupy.

Ważne jest, aby to uznanie było czymś, co inni uczniowie również mogą rozpoznać i zobaczyć. Czyli nie strofujemy niezaangażowanych, tylko zauważamy tych, którzy się angażują.

Krok 2: Kontakt z domem

Następnym krokiem jest informowanie rodziców o pozytywnych zachowaniach ich dzieci. Może to być e-mail lub telefon do rodzica, w którym podkreślamy, że uczeń (uczniowie) dobrze sobie poradzili. Taka informacja jest z reguły zaskoczeniem dla rodziców, gdyż przeważnie szkoła kontaktuje się z domem, gdy coś idzie źle. Rodzie są z reguły zaskoczeni, ale informują swoje dzieci o docenieniu, co wzmacnia przekaz.

Krok 3: Docenienie poprawy

Kolejny krok to docenienie uczniów, którzy dokonali poprawy w zaangażowaniu w naukę lub zachowaniu. Przez to uczniowie czują, że ich praca i zachowanie zostały zauważone. Poprawa może być mała, ważne, że jest zauważona.

Krok 4: Interwencja w razie niepożądanego zachowania

Zawsze trzeba liczyć się z tym, że złe zachowanie może się zdarzyć. Najlepiej wtedy porozmawiać z uczniem indywidualnie. Można zacząć od pytania: „Jak się dzisiaj miewasz?”. Najczęściej pada odpowiedź: „W porządku”. Wtedy można przejść do meritum: „Zauważyłem, że nie byłeś dziś zaangażowany w to, co robiliśmy na lekcji, czy wszystko w porządku? Czy mogę ci jakoś pomoc?”. Takie postępowanie pokazuje uczniowi, że nauczyciel się o niego troszczy.

Krok 5: Więcej pozytywnych wzmocnień

Im więcej pozytywnych wzmocnień, rozmów z uczniami i kontaktu z domem rodzimym, tym bardziej uczniowie czują się docenieni. To prowadzi do większego angażowania się uczniów w naukę i poprawia zachowanie.

Ten pięcioetapowy program pozwala na zbudowanie silniejszych relacji z uczniami i zmienia klasę na miejsce, gdzie uczniowie są bardziej skupieni na nauce, lepiej ze sobą współpracują, są bardziej skuteczni. Poprawiają się też relacje z rodzicami uczniów.

Szkoła ze stopniami, krytyką, rankingami stawia uczniów w sytuacji, w której mogą czuć się gorsi od innych. A uczniowie chcą być akceptowani, doceniani i czuć się komfortowo. Przedstawiony proces pomaga im budować poczucie własnej wartości i sprawia, że poprawiają się relacje w klasie.

 

Notka o autorce: Danuta Sterna jest byłą nauczycielką matematyki i dyrektorką szkoły, ekspertką merytoryczna w programie Szkoła Ucząca Się (SUS), prowadzonym przez CEO i PAFW. Autorka książek i publikacji dla nauczycieli, propaguje ocenianie kształtujące w polskich szkołach, prowadzi też swoją stronę: www.oknauczanie.pl. Niniejszy post ukazał się w partnerskim serwisie Edunews.pl - www.osswiata.pl. Pomysły zaczerpnięte z artykułu Andreasa Katsanosa w TeacherMagazine.com.

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie