O roli błędu w uczeniu i relacjach

fot. Edunews.pl

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Codziennie popełniamy błędy. Niektórych nawet nie zauważamy, niektóre zauważamy tak bardzo, że staramy się je ukrywać lub nie przyznawać się do ich popełniania. A przecież to dzięki błędom świat zyskał żarówkę, coca colę czy viagrę. Pomimo zysków nadal traktujemy błędy jako niechcianych towarzyszy naszego życia. Trudno nam zaakceptować swoje i cudze mylenie się... Ale może spróbujemy?

Miejscem, które często nie sprzyja popełnianiu błędów jest szkoła, a przecież błędy:

  • są elementem procesu uczenia,
  • wskazują na konkretną trudność, która towarzyszy uczeniu,
  • są źródłem informacji dla ucznia i nauczyciela,
  • służą wyjaśnianiu mechanizmów, które doprowadziły do niego,
  • dają świadectwo postępu w uczeniu.

Dzieje się tak wtedy, gdy błąd jest informacją o uczeniu, a nie staje się powodem do wystawienia stopnia i zakończenia procesu uczenia. Czas zatem na oswajanie błędów w szkole. Aby to zrobić:

  • przyznawaj się do błędów, które popełniłeś na lekcji i nie ukrywaj ich,
  • jeśli czegoś nie wiesz, to powiedz o tym uczniom,
  • buduj wiarę uczniów w siebie,
  • pozwól się mylić,
  • zauważaj częściej to, co dobre,
  • zachęcaj, jeśli uczniowie natrafią na przeciwności,
  • stosuj informację zwrotną, ocenę koleżeńską i „jeszcze nie,”
  • odsyłaj, w razie kłopotów ze zrozumieniem, do innych uczniów, żeby wyjaśnili materiał,
  • buduj wytrwałość w pokonywaniu przeszkód,
  • proponuj zadania z błędami.

Uczmy na błędach!

A teraz zapraszam do obejrzenia mojego wystąpienia na temat roli błędu w edukacji podczas INSPIR@CJI 2022 w Warszawie:

I jeszcze skecznotka w wykonaniu Joanny Komorek z grupy FB BelfryBazgrolą (dziękujemy za udostępnienie!):

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 24-25 września 2022 w Warszawie konferencji INSPIR@CJE 2022 byli:

Edunews.pl, Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli: Superbelfrzy RP.

Partnerem strategicznym konferencji był: Microsoft Polska.

Partnerami konferencji byli: Amazon STEM KindlotekaFundacja Szkoła z Klasą & Program Asy Internetu), Learnetic, Nowa Era, Photon Entertainment, Samsung & Program Solve for Tomorrow, Stowarzyszenie Cyfrowy Dialog oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

 

Notka o autorce: Dorota Kujawa-Weinke jest nauczycielką w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 8 w Gdańsku. Trenerka, mentorka, prelegentka i współorganizatorka wielu konferencji edukacyjnych. Otrzymała tytuł Edukatora Roku 2020 w edycji online. Członkini społeczności Superbelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie