Z życia uczniów...

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mają na imię Kuba, Julia... 13 lat - 7 klasa szkoły podstawowej. Wstają ok. 7.00. To dla nich męczarnia - rytm dobowy nastolatka jest przesunięty ok. 2 godzin w stosunku do cyklu dorosłego. Ale jakoś doczołgują się do szkoły.

Między 8:00 a 15:00 są w szkole. Siedzą w ławkach. Wykonują polecenia. Nie wszyscy rozumieją, czemu to służy, ale tak trzeba. Dorośli tak mówią. Takie jest życie. Nie ma lekko. Inaczej trafi się pod most.

Siedzą w ciągłym stresie:
- czy będzie niezapowiedziana kartkówka?
- czy weźmie mnie do tablicy?
- czy sprawdzi zadanie?
- czy na WF znowu źle wykonam dwutakt?
- czy nie dostanę uwagi?

Ale tak trzeba. Wychowanie bezstresowe prowadzi ludzi na bruk.

Między 15.00 a 16.30 jest odrobina wolnego. Można chwilę pobyć z kolegami i koleżankami. Pogadać o tym, jak było okropnie w szkole i porównać średnie. Ale nie za długo, bo obowiązki wzywają.

16.30-17.30 korki z matmy lub anglika.

17.30-19.30 uczenie do sprawdzianu z chemii i geografii. (Potem się okaże, że Kuba źle zapamiętał zakres egzaminu i uczy się nie z tego co trzeba, ale teraz jeszcze tego nie wie. Będzie musiał poprawiać. Jeśli dostanie zgodę. Może zdąży zanim rodzice zauważą tę dwójkę. Ok, wszyscy wiemy, że nie zdąży - jest przecież dziennik elektroniczny)

19.30-20.30 czas na zadania domowe. A no i plakat na biologię.

20.30 - uff, wolne. Za poźno na podwórko. Kuba i Julia odpalają smartfony.

Wreszcie można posłuchać ulubionej muzyki.
Wreszcie można pogadać z bliskimi. "Ciekawe, czy Marcin mi odpisze".
Wreszcie można sprawdzić tę bluzkę na allegro, o której mówiła Zosia.
Wreszcie można zobaczyć, co zamieściła youtuberka, o której wspominała Kasia. Podobno ciekawie opowiada...
Wreszcie można odpalić Fortnite. Andrzej i Jerzyk już czekają.
Wreszcie można... robić to, co się lubi.

21.30 - wchodzą rodzice i mówią: "ej już pora spać. Odłóż już ten smartfon. Za dużo czasu na niego tracisz. Same głupoty tam oglądasz". Ukradkiem udaje się dociągnąć do 22.00

Samo zasypianie trwa jeszcze z pół godziny. Przestymulowany mózg tak szybko nie padnie. Ok. 22.30 zasypiają.

Julia i Kuba powinni spać do ok. 8.30 (nastolatek potrzebuje ok 10 godzin snu) ale nie da rady, bo o 7.00 trzeba wstać. Obowiązki wzywają. Potem na pierwszych lekcjach są zaspani. Muszą wysłuchać ironicznych komentarzy: "no tak, cały dzień w smartfony się wpatrujecie, to potem na lekcji nie możecie wysiedzieć. Kiedyś to tak nie było".

Kuba i Julia są zmęczeni. I wszystko przez te cholerne smartfony. To całe zmęczenie i depresje. Gdyby je zlikwidować - byłaby dodatkowa godzina na coś naprawdę sensownego. Na dodatkowe zadania z polaka czy historii. W końcu matura już za 6 lat. Nie zostało zbyt wiele czasu...

 

Notka o autorze: Tomasz Tokarz - doktor nauk humanistycznych, wykładowca akademicki, trener kompetencji społecznych, coach, mediator. Koordynator merytoryczny w Centrum Innowacyjna Edukacja. Nauczyciel w kilku alternatywnych szkołach. Jego pasją jest pisanie o nowoczesnym obliczu edukacji i rozwoju osobistym.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Ppp napisał/a komentarz do Jak książeczki uczą rozmawiać?
Mama opowiadała mi, że zacząłem mówić bardzo późno, ale jak już zacząłem - od razu pełnymi zdaniami,...
Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie