Na co dzień pracuję w szkole… i nic by w tym nie było dziwnego, gdyby nie fakt, że potrafię i wiem, jak przeprowadzić ją przez różne zmiany… Zmiany, które kończą się sukcesem… Spytacie o to, jaka i gdzie jest ta szkoła? Publiczna i w Polsce … czyli nasza. Szkoła Podstawowa w Radowie Małym.
Od 17 lat zarządzam szkołą a właściwie spokojnie mogę powiedzieć, że zarządzam i szkołą i zmianą. Wielokrotne podejmowanie zmian dało mi doświadczenie, które pozwoliło wypracować model/schemat działania wg którego prowadzę zespół do zmiany/przez zmianę/do nowych rozwiązań.
Wszędzie gdzie to możliwe przekonuję szkoły/nauczycieli/rodziców/władze lokalne do tego, że zmiana jest potrzebna i my możemy ją wprowadzić.
Moim zdaniem, to właśnie sposób, w jaki zmienia się polska edukacja przede wszystkim wymaga zmiany (od razu dodam, że nie mam na myśli reform, prawa oświatowego i władzy). Dlaczego tak uważam? Od kilku lat mam przyjemność odwiedzania szkół w Polsce i Europie. Jako Edukacyjny Zmieniacz w Podróży, choćby w samym 2018r., w ramach oddolnego ruchu Wiosna Edukacji i nie tylko, miałam możliwość odwiedzenia dziesiątek różnych szkół - podstawowych, gimnazjalnych, średnich – dosłownie w każdym zakątku naszego kraju. Na wsiach, w miasteczkach, dużych miastach spotykałam się z ludzi rozmawiając o edukacji i o tym co jest/może/powinno być dla nas ważne. Każda rozmowa zaczynała się od tego, że wiemy, że zmiana jest konieczna, że nawet czujemy taką potrzebę. Co zatem przeszkadza nam ją wprowadzić? Przede wszystkim kilka rzeczy, które są w nas mocno zakorzenione! Także to, że rozmawiamy tylko o tym, że zmiana jest konieczna i jaka ona powinna być. W rozmowach, dyskusjach i działaniu brakuje natomiast wypracowania tego, jak ją wprowadzić!
Coś, co jest w nas głęboko zakorzenione (testomania, więcej znaczy lepiej, karta pracy, ciągły brak czasu, itp.) możemy/powinniśmy przepracować sami ze sobą. To my każdego dnia wchodząc do klasy podejmujemy (w zgodzie z prawem oświatowym) decyzje co, jak i w jakim czasie będziemy robili z naszymi uczniami! Mówienie o tym, że nic nie możemy - nie jest prawdziwe! Mówienie o tym, że ktoś/coś nas ogranicza - też nie jest do końca prawdziwe!
Jako przywódca/lider/dyrektor, czy też Edukacyjny Zmieniacz mam świadomość tego, że dokonanie zmiany będzie wymagało czasu, pracy i energii, ale przede wszystkim uczenia się zmiany! Najpierw „pokazuję” zmieniaczom miejsce, w jakim są, a następnie dokąd/jak mogą/powinni pójść. Później, żeby stali się otwarci na nowe „daję” im bezpieczną przestrzeń do zmiany. Nie oczekuję od razu sukcesu, jestem gotowa na porażki i podejmowanie (często) wielokrotnych prób. Tworzenie kultury zmiany wymaga doceniania i mądrego wykorzystywania porażek oraz świadomości tego, jakiej dostarczyły nam one wiedzy.
Jeśli „bierzemy” się za zmiany to pamiętajmy o tym, że zarządzanie nią jest podstawowym elementem prowadzącym do sukcesu. Żeby zmiana przełożyła się na nową jakość, przeniosła rzeczywistą modyfikację potrzebna jest przemyślana praca z wszystkimi, których ona dotyczy. Jestem przekonana, że najpierw powinniśmy nauczyć się jak wprowadzać zmiany, a później szukać dobrych nowych rozwiązań. Wierzę również w to, że wielokrotne doświadczanie zmian pokaże nam ważną rolę porażki i determinacji w drodze do osiągnięcia sukcesu w polskiej szkole.
***
Zapraszamy na wystąpienie Ewy Radanowicz, Agnieszki Maksymiuk oraz Marty Traczkowskiej podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2019 w Warszawie:
***
Organizatorami zorganizowanej w dniach 23-24 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2019 były: Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK!, Edunews.pl oraz Think Global sp. z o.o..
Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.
Partnerami konferencji byli: Fundacja Orange, Learnetic S.A. oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.
Notka o autorce: Ewa Radanowicz - nauczyciel wczesnoszkolny i informatyki, trener, coach, lider w projektach rozwojowych szkół. Dyrektor Szkoły Podstawowej w Radowie Małym – jednej z najlepiej zarządzanych w naszym kraju, która otrzymała tytuł Szkoły z Mocą. Przez kilka lat pełniła w województwie zachodniopomorskim rolę eksperta ds. kadry zarządzającej. Od dwudziestu jeden lat realizuje liczne przedsięwzięcia dydaktyczno-wychowawcze o innowacyjnym charakterze. Nieustannie poszukuje najlepszych rozwiązań organizacyjnych i kierowniczych, które można zastosować w sferze edukacji.
Agnieszka Maksymiuk - nauczycielka edukacji wczesnoszkolnej w Szkole Podstawowej nr 3 w Konstancinie-Jeziornie, nauczycielka akademicka w Wydziale Pedagogicznym CHAT. Uwielbia aktywne zajęcia z dziećmi (projekty, lapbooki, dyktanda biegane, plan daltoński itp.). Uczestniczy w projekcie Wiosna Edukacji, w ramach którego zmienia w swojej szkole przestrzeń i aktywizuje przerwy.
Marta Traczkowska - nauczycielka języka angielskiego w szkole podstawowej i gimnazjum. Pracuje w Szkole Podstawowej w Bakałarzewie i oprócz języka angielskiego prowadzi zajęcia z doradztwa zawodowego w kl. VII i VIII. W roku szkolnym 2018/2019 koordynuje działania związane z uczestnictwem szkoły w Wiośnie Edukacji.
Ostatnie komentarze