Świetlica, najlepsze miejsce w szkole

fot. Fotolia.com

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

- Co robiłeś w świetlicy? Jak było? - Nuda. Nic. Bawiłem się samochodzikiem. Ci z was, którzy macie dzieci uczęszczające w świetlicy szkolnej w dużej szkole, może kiedyś mieliście taką rozmowę z synem. Lub podobną rozmowę z córką… Niestety, tak się jeszcze zdarza, że dzieci są w świetlicy szkolnej „na przechowaniu”, dopóki ich ktoś z rodziny nie zabierze do domu. Czasy jednak zmieniają się i wierzę, że to już będą coraz rzadsze przypadki „nudy świetlicowej”.

Celem i marzeniem mojej, hmmm NASZEJ (jesteśmy ekipą), pracy w świetlicy szkolnej było i jest, by czas w niej spędzony był dla dzieci czymś wyjątkowym. Oczywiście, uczniowie muszą odpocząć, odreagować. Po jakimś czasie zaczynają szukać „czegoś”, co mogłyby robić ciekawego. I wtedy dobrze by było, gdyby wkroczył nauczyciel, który zacznie czarować. Przeniesie dzieci do innego świata, w którym one dalej czegoś się uczą, coś tworzą, ale „o tym nie wiedzą”. Pozwólcie, bym poprowadziła Państwa po naszej świetlicy.

Wyobraźcie sobie Podróż ze znanymi malarzami - nie tylko w muzeum, ale wspólnie z nimi z paletą i farbami. Te uśmiechnięte twarze małych Picasso. Nie wszystkie dzieci mogą uczęszczać na kółko dodatkowe, ale wszyscy mogą tworzyć niesamowite dzieła, przecież rysować każdy może...

Spotkanie z Chopinem lub z muzyką regionalną? Spróbowaliście kiedyś poprowadzić świetlicową orkiestrę symfoniczną szkoły SP nr „RADOŚĆ”? Lub odsunąć stoły i krzesełka i potańczyć z dziećmi? Nauczyć ich tańczyć polkę lub walca?

Mini ogródki szkolne, może bardziej doniczki, które w Wielkanoc udekorujecie zajączkami. Kanapka ze szczypiorkiem w niej uprawianej w ramach rozmów o zdrowym odżywianiu smakuje zupełnie inaczej.

Nie tylko ogrodnikiem można być, ale można też dużo dowiedzieć się o różnych zawodach, znanych i nie znanych podczas spotkań „Poznajemy zawody”. - Proszę Pani, moja mama jest profesjonalnym nurkiem! Duma z tego, co rodzic robi i pogłębienie relacji rodzic-dziecko są po takim wydarzeniu gwarantowane.

Pytam się, czy na lekcje geografii musimy czekać aż do siódmej klasy? Nie, projekt Polska, moja ojczyzna, który realizowaliśmy w świetlicy odkrył ciekawe miejsca i pokazał to, jak ważne jest zwiedzać też nasz kraj, nie tylko inne państwa. W następnym kroku i roku dzieci zanurzyły się w świat projekcie Globalnej Edukacji, który w niesamowity sposób poprowadziły moje koleżanki Małgorzata Azarewicz i Jolanta Przekopowicz.

Szyjesz ty, szyję ja, szyje cała rodzina – już Marta Florkiewicz-Borkowska pokazała, że igła jest niegroźna w rękach dzieci. A my, uczyliśmy się szyć na maszynie do szycia, po 3 kolejne lata tworzyliśmy poduszki sprzedawane później na charytatywne cele. Pozwólmy dzieciom robić rzeczy, których nie mogą wypróbować w domu. W ramach akcji UNICEF potem koleżanki wraz z Iwoną Szajrych poprowadziły akcję Uszyj lalkę.

Jest wiele drzwi, które jeszcze nie otworzyliśmy, ale za te, co już nam się otworzyć udało - dziękujemy przede wszystkim rodzicom, którzy nas wspierają finansowo i z tego też powodu wiemy, że nasza Świetlica staje się najlepszym miejscem na świecie.

I jak to zrobić, by było świetnie? Wystarczy tylko chcieć i wyobrazić sobie, że w tej świetlicy siedzi twoje dziecko, i nie chce się nudzić. A że dzieciom się nie chce? Hm, spróbujcie sami zacząć rysować. - Co Pani robi? - Mogę też?

***

O tym, co można robić w świetlicy Vitia Hoffmann opowiadała podczas INSPIR@CJI 2018 w Warszawie. Zapraszamy na jej wystąpienie:

Zamieszczamy również skecznotkę z tego wystąpienia (autorstwa Agaty Baj - dziękujemy!):

***

Konferencja INSPIR@CJE 2018 odbyła się w Warszawie w dniach 28-29 czerwca br. Uczestniczyło w niej ok. 380 nauczycieli i edukatorów z całej Polski. W tym roku połączona była z obchodami 10 lat istnienia portalu Edunews.pl

Organizatorem konferencji były: portal Edunews.pl, Fundacja Think! oraz Think Global sp. z o.o.

Partnerem merytorycznym cyklu konferencji organizowanego od 2013 roku są nauczyciele i edukatorzy z grup Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerem głównym INSPIR@CJI 2018 był Samsung Electronics Polska i program Mistrzowie Kodowania.

Partnerzy: Fundacja Orange, Vulcan, Katalyst Education, Nordweco, Centrum Nauki Kopernik, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerzy medialni: Głos Nauczycielski, Cogito, Wokół Szkoły.

 

Notka o autorce: Vítězslava (Vitia) Hoffmann jest nauczycielką wychowania fizycznego i nauczania początkowego w Szkole Podstawowej nr 82 w Gdańsku, lektorką i tłumaczką języka czeskiego, trenerką myślenia wizualnego, liderką Kreatywnej pedagogiki – projektu doskonalenia zawodowego gdańskich nauczycieli. Należy także do społeczności SuperBelfrzy RP.

 

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

Przerażająca wizja. Z jednej strony trzeba gonić za technologią która rozwija świat, z drugiej stron...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykład w czasach postpiśmienności, czyli szukanie drogi we mgle
Tak, najważniejszy jest tok rozumowania, opowieść o wiedzy i dochodzeniu do wniosków, odkryć. To się...
Wykładam matematykę i staram się postępować na przekór pewnego określenia czym jest wykład: to trans...
Stanisław Czachorowski napisał/a komentarz do Wykłady w stylu programów popularnonaukowych?
Zawsze najważniejszym jest mieć coś do powiedzenia. Interesującego, ważnego, wartościowego. Dobrze j...
Jak widzę, odniósł się Pan do mojego komentarza, więc odpowiem.Programy B. Wołoszańskiego były różne...
Pani Anno, to co zamierzam napisać dotyczy zarówno psychologów szkolnych jak i pedagogów. I jedni i...
Drodzy Państwo, czy głupotę można nazywać po imieniu? Czy głupota ministra jest głupotą szkodliwą? C...
Jak się zadaje pytanie całej klasie to nie odpowiadają nieśmiali. Te rady są ok tylko dla tych, któr...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie