Uczmy empatii od małego

(C) Edunews.pl

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Żyjemy w coraz bardziej zróżnicowanym świecie, w którym odległość przestaje być jakąkolwiek barierą. Kontakty z ludźmi z całego świata są coraz łatwiejsze. Codziennie dociera do nas duża porcja informacji z odległych miejsc, w których nigdy nie byliśmy (i pewnie większość z nas nie będzie). Ludzie migrują, zmieniają miejsce zamieszkania, my także podróżujemy coraz częściej. W każdej szkole powinniśmy uczyć dzieci o zmieniającym się świecie i kształtować postawy, które umożliwią im w przyszłości - już w świecie dorosłych - pokojowe współistnienie i współpracę z innymi ludźmi.

W szkole musimy zwrócić więcej uwagi na wychowanie. Nauczanie to nie wszystko. Programy szkolne są przeładowane „rzeczami do nauczenia się”. Ale szkoła ma przygotowywać do życia we współczesnym świecie. A zatem musi także zadbać o pewien zestaw humanistycznych wartości i kompetencji, dzięki którym będziemy rozwijać się jako ludzie przez całe swoje życie. Spróbujmy uczyć dzieci empatii już od małego.

„Taką edukację zacząć jednak musimy od siebie” - mówiła podczas INSPIR@CJI WCZESNOSZKOLNYCH 2017 Marta Tomaszewska z Kulczyk Foundation. Dzisiaj ludzie mają w sobie mniej empatii niż jeszcze 20-30 lat temu – zauważyła. Naukowcy przestrzegają, że osoby, które mają mniej empatii, gorzej radzą sobie w świecie. Tymczasem „ci empatyczni mają większe szanse na odniesienie sukcesu w życiu. (…)Świat jest na wyciągnięcie ręki – ale świat jest też w naszych rękach.”

Zapraszamy do obejrzenia wystąpienia, które niesie bardzo ważne przesłanie dla nauczycieli i zwraca uwagę na kwestie, które być może są nie dość mocno akcentowane w szkołach:

***

Organizatorami zorganizowanej w dniach 11-12 lutego br. konferencji INSPIR@CJE WCZESNOSZKOLNE 2017 były: firma Think GlobalFundacja Rozwoju Społeczeństwa Wiedzy THINK! oraz Edunews.pl.

Partnerem merytorycznym była społeczność nauczycieli grupy Superbelfrzy RP i Superbelfrzy Mini.

Partnerami konferencji byli: Fundacja OrangeSqulaDrOmnibusEduSense oraz Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.

Partnerem globalnym konferencji była Kulczyk Foundation.

Media partnerskie to Głos Nauczycielski i kwartalnik Wokół Szkoły.

 

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

 

Jesteśmy na facebooku

fb
Edunews.pl oferuje cotygodniowy, bezpłatny (zawsze) serwis wiadomości ze świata edukacji. Zapisz się:
captcha 
I agree with the Regulamin

Ostatnie komentarze

  • Written by Sebastian
    Jedna uwaga do tego bardzo pesymistycznego artykułu: ponoć - za Tomkiem Tokarzem - wielu nauczycieli...
  • Written by Kraina Szczęścia
    Dobry i nowy pomysł. Ciekawe i odmienione spojrzenie na edukację. Często właśnie brakuje odmienioneg...
  • Written by Robert Raczynski
    A czy w kalendarzu nie zabraknie Dnia Kreacji Szczęścia Gadaniem o Nim? Trenując mięśnie twarzy popr...
  • Written by Robert Raczyński
    "Wszystko to prawda, tylko... " jest to trzecia prawda w ujęciu tischnerowskim ;) i na takiej prawdzie...
  • Written by Ppp
    Wszystko to prawda, tylko... Kto poucza i ocenia innych, sam musi być czysty! Skoro szkoła poucza i ...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie