Szkoła społecznie odpowiedzialna

Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Szkoły nie są instytucjami zawieszonymi w próżni społecznej, lecz są silnie osadzone w lokalnej społeczności. Nie mogą odwracać się od nich tłumacząc się koniecznością realizacji programu nauczania. W biznesie popularne stało się określanie firm aktywnych prospołecznie jako „społecznie odpowiedzialnych”. Czy w podobny sposób nie powinniśmy zacząć definiować misji szkoły? Czy tylko misja kształcenia jest ważna, czy także relacje szkoły, nauczycieli, uczniów z najbliższym otoczeniem.© Edunews.pl

Faktycznie, często tak jest, że uczniowie i nauczyciele przeciążeni są „przerabianiem” programu (zazwyczaj mało ma to wspólnego z uczeniem się) i nie mają czasu wyjść ze szkoły, nawiązać bliższe relacje z osobami mieszkającymi i działającymi w najbliższym otoczeniu szkoły. Dzieje się to z wielką szkodą dla uczniów i społeczności lokalnej. A czasem wystarczy jeden projekt, aby dokonać wielkich odkryć i rozpocząć edukację w szerszym wymiarze, niż tylko czterech ścian klasy.

Współczesny nauczycieli ma możliwość angażowania swoich uczniów w rozmaite projekty współpracy ze społecznością lokalną. Może też sam zainicjować różne działania, zwracając uwagę na potrzeby społeczności wokół szkoły. Czasami wystarczy tylko (aż?) chcieć coś zrobić więcej, przenieść edukację z teorii do sfery praktyki relacji międzyludzkich. O tym, że szkoła jest dla życia i jak szkoła może być społecznie odpowiedzialna, opowiadał podczas konferencji „INSPIRACJE – Jak uczynić polską szkołę jeszcze lepszą“ Marcin Zaród, nauczyciel języka angielskiego z V Liceum Ogólnokształcącego w Tarnowie, Nauczyciel Roku 2013 i członek grupy Superbelfrzy:

Organizatorami konferencji INSPIRACJE 2014 (Warszawa 3-4 lipca 2014) były: Edunews.pl, Think Global sp. z o.o., Fundacja Think! oraz grupa Superbelfrzy RP jako partner merytoryczny. Partnerzy wydarzenia: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń oraz firmy RCS, VULCAN, Young Digital Planet, Learnetic. Patronat nad wydarzeniem objęły Gazeta Wyborcza, radio TOK FM i Głos Nauczycielski.

(Notka o autorze: Marcin Polak jest twórcą i redaktorem naczelnym Edunews.pl, zajmuje się edukacją i komunikacją społeczną, realizując projekty społeczne i komercyjne o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Jest również członkiem grupy Superbelfrzy RP).

* * *

Przeczytaj na ten temat w Edunews.pl także:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

A może chodzi o to, aby introwertycy uczyli się udziału w dyskusji.
Jacek napisał/a komentarz do Wyzwanie dla prawnika...
Janusz Korczak powiedział „nie ma dzieci, są ludzie”. I to jest prawda. Przecież każdy dorosły kiedy...
Obawiam się, że to może się często zmienić w atak 2:1 lub 3:1 - kiedy rodzice wezmą stronę dziecka (...
To się nazywa "zimny telefon" - metoda marketingowa polegająca na dzwonieniu do losowych ludzi, nie ...
Gość napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Przeczytałam z dużym zainteresowaniem. Dziękuję za ten artykuł.
Ppp napisał/a komentarz do Oceniajmy rzadziej!
Terada i Merill mają CAŁKOWITĄ rację. Jak ktoś chce i może - nauczy się i bez oceniania. Jeśli ktoś ...
Marcin Zaród napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Mój syn będąc w liceum w klasie mat-info-fiz prosił z kolegami o ustawienie takich tablic na korytar...
Marcin Polak napisał/a komentarz do Szkolna klasa - dobre miejsce do współpracy
Świetny przykład, że każdą przestrzeń klasy da się łatwo zreorganizować, aby pobudzić aktywne uczeni...

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie