MEN: przygotujemy darmowe podręczniki

Narzędzia
Typografia
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Darmowy i przekazywany kolejnym rocznikom – taki już we wrześniu będzie podręcznik dla uczniów pierwszych klas szkół podstawowych. W kolejnych latach z takich podręczników uczyć się będą także uczniowie drugich i trzecich klas szkół podstawowych – zapowiedziała w trakcie wczorajszej konferencji prasowej z udziałem Premiera Donalda Tuska Minister Edukacji Narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska.fot. Ministerstwo Edukacji Narodowej

„Nowy elementarz służył będzie do nauki języka polskiego, matematyki, przyrody i edukacji społecznej. Jego przygotowanie zleci i sfinansuje Ministerstwo Edukacji Narodowej“ - dodała.

„Naszą troską jest ograniczenie kosztów rodziców.“ – powiedział Premier Donald Tusk. „Koszt produkcji podręcznika dla 1-klasistów (550 tysięcy dzieci w 2014 r.) nie powinien przekroczyć 10 mln zł. Dzisiaj rodzice wydają blisko 140 mln zł. Nie można dłużej tolerować tego mechanizmu. Nie ma żadnych potrzeb merytorycznych i dydaktycznych, aby ten system musiał być kontynuowany.“ – dodał.

Podstawowym założeniem przygotowanej w Ministerstwie Edukacji Narodowej nowelizacji ustawy o zmianie systemu oświaty oraz niektórych innych ustaw jest to, że szkoła podstawowa nieodpłatnie wypożycza uczniom klas I-III podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej obejmujące edukację polonistyczną, matematyczną, społeczną i przyrodniczą. Wyposażenie szkół w podręcznik zapewnia Ministerstwo Edukacji Narodowej.

Podręczniki będą własnością szkoły (organu prowadzącego szkoły podstawowe). Zasady wypożyczania podręczników uczniom określał będzie dyrektor placówki. Przygotowany podręcznik służyć będzie trzem kolejnym rocznikom uczniów.

„Przygotowane przez nas przepisy precyzują i kładą nacisk na fakt, że tak obecnie, jak i po wejściu w życie nowych regulacji dodatkowe materiały (ćwiczenia) na wszystkich etapach edukacji (szkoła podstawowa, gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna) nie są obowiązkowe“ – powiedziała Joanna Kluzik-Rostkowska.

Ponadto, dzięki nowym przepisom już od 2015 r. wszystkie podręczniki będą wieloletnie. A to dlatego, że do użytku szkolnego będą dopuszczone jedynie te podręczniki, które nie będą zawierać: pytań, poleceń, zadań i ćwiczeń wymagających uzupełnienia w egzemplarzu podręcznika oraz odwołań i poleceń wymagających korzystania z dodatkowych płatnych materiałów dydaktycznych przeznaczonych dla ucznia.

fot. Ministerstwo Edukacji Narodowej

Kolejna kluczowa zmiana dotyczy popularnego obecnie tzw. „pakietowania” podręczników i innych materiałów. To kosztowne dla rodziców rozwiązanie. Po wejściu w życie nowych przepisów wydawcy lub podmioty dokonujące obrotu podręcznikami, nie będą mogły łączyć sprzedaży podręczników z innymi dodatkowymi materiałami przeznaczonymi dla ucznia. „To oznacza, że każdy potrzebny podręcznik będzie można kupić oddzielnie, bez konieczności zaopatrywania się w nie zawsze potrzebne materiały dodatkowe“ – dodała Minister

Od 2014 r. zmieni się też sposób wyboru podręcznika do danego przedmiotu. To zespół nauczycieli, a nie – tak jak jest obecnie – nauczyciel, będzie podejmował decyzje w tym zakresie. Wybór podręcznika opiniować będzie Rada Rodziców.

Wszystkie przygotowane zmiany stanowią również bazę do wprowadzenia e-podręczników (do większości przedmiotów nauczania, począwszy od szkoły podstawowej, poprzez gimnazja i szkoły ponadgimnazjalne), które będą gotowe w 2015 r. Kładą też nacisk na rolę podstawy programowej, która powinna być najważniejszym elementem pracy nauczyciela z dziećmi i opartych na niej programów nauczania.

Wśród priorytetów Ministerstwa Edukacji Narodowej Minister Kluzik-Rostkowska wymieniła m.in. przygotowanie szkół na przyjęcie 1-klasistów.

(Źródło: MEN)

Przeczytaj na ten temat w Edunews.pl również:

Jesteśmy na facebooku

fb

Ostatnie komentarze

E-booki dla nauczycieli

Polecamy dwa e-booki dydaktyczne z serii Think!
Metoda Webquest - poradnik dla nauczycieli
Technologie są dla dzieci - e-poradnik dla nauczycieli wczesnoszkolnych z dziesiątkami podpowiedzi, jak używać technologii w klasie